לפני הכל, עצור!

רגע לפני שאתם שולחים יד רועדת למשככי הכאבים, לקרם "מוחק הקמטים" או נוסעים להרים הרחוקים – עצרו! עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, מסבירה למה זה כדאי.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

בכל יום אני פוגשת אנשים עם כאב.
 
הטיפול בכאב הוא תחום ההתמחות הראשון שלי – כאב גב, ראש או כאבים שונים בחלקי הגוף הפיזי.
 
בכל יום אני פוגשת אנשים עם כאב בלב, עם דאגות וחששות, עצב ופחדים, מתחים ותחושות אשמה, חוסר הערכה עצמית, כישלון ועוד כאב נפש רבים ושונים. הרצון המשותף של כולם הוא – להתרפא. הרצון הברור הוא שהכאב ייעלם, יפסיק, ימחק ויתמוסס, וכמה שיותר מהר יותר טוב.
 
קיימים סוגים שונים של כאב: כאב לפרקי זמן קצרים, כאבים כרוניים. כאבים שיש להם סיבה בצילום או הדמיה אחרת, ויש גם כאבים ללא ממצא פיזי, עד שאדם מרגיש מתוסכל בגלל שאין סיבה ואבחנה ברורה. הוא מרגיש שלא ממש מאמינים לו שהוא סובל, לא מתייחסים ברצינות לתלונה שלו. אולי חושבים שהוא משוגע או היפוכונדר… או סתם חסר כוח סבל. כשיש אבחנה, אדם מקבל את 'האישור לשפיות' שלו בחזרה. כשיש סיבה לכאב, יותר קל לשאת אותו. הבעיה היא, שלא ניתן למדוד כאב במדידות מעבדה רגילות.
 
מאמרים נוספים בנושא:
כאב קטן רווח גדול
20 שניות ואתם בריאים
כואב, מה זה אומר?
 
הדרך ללקיחת משככי כאבים קצר. בעולם בו אדם נמדד בהישגיו בעבודה, בלימודים ובעשייה, אין כמעט אפשרות לעצור, לנוח ולהתכנס פנימה, לטפל בסיבה לכאב.
 
לכל כאב מחפשים משכך כאבים. גם לכאב פיזי וגם זה הנפשי. זו הסיבה לכך שכדורים נגד כאבים, מתחים ומצבי רוח נמכרים בכמויות מסחריות יותר מתמיד. היום, אין זמן לנוח, אין זמן לעצור לרגע.
 
לכל איבר בגוף ישנו כאב עם מסר ייחודי אישי. אתן מספר דוגמאות כלליות וכוללניות. הרעיון הוא, שהכאב בא לסמן לנו מה עלינו לתקן ולשנות, למה לתת את דעתנו וליבנו. כאב ראש, למשל, מלמד על הצורך בהתכנסות על מנת לברר מה אני רוצה, על מנת להכיל את עצמי. כאב הראש המופיע במצח מבטא בעיה ואחיזה מוגזמת בתפישות והשקפות. השכל לא מאפשר לרגש להביע את עצמו. כאב ראש באזור הרקות, למשל, מייצג מצב שאדם מאשים את עצמו, לוחץ את עצמו (כמו מלחציים על הרקות) ומרבה בשפיטה עצמית.
 
כאב שיניים אינו מופיע רק כשיש עששת או דלקת, אלא כשיש קושי בלעיסת המציאות. כשקשה לקבל את המציאות המשתנה. שיניים = שינויים! לפעמים אדם 'נוגס' בעצמו. הבנה של המצב האישי יכול לסייע ולהביא לשינוי תפישה וגישה בנושאים שונים.
 
כאב לב מסמל אדם שמכיל אחרים קצת יותר מדי, עד שהוא כבר לא עומד יותר בעומס. או, כשאדם מאלץ את עצמו לעשות דברים שאינו חפץ אבל על פי תפישתו 'צריך לעשות את זה, וכך אגב מתקיף את ליבו.
 
כאבי צוואר יכולים להעיד על תפישות עקשניות בנושא מסוים. כאילו האדם רואה את המציאות ישר ללא המרחב שמסביב.
 
ויש גם כאבים המבטאים הרגשת תבוסתנות, או ראיה של שחור לבן, פחד מהעתיד או ריצוי וכדומה.
 
זו סיבה מספיק טובה לא לזלזל בכאב או בעייפות. יש לטפל בכאב ולמצוא את הסיבה הגורמת לקיומו, גם בהיבט הפיזי וגם בזה הרוחני. הטיפול יכלול את שני התחומים החשובים הללו מכיוון שהם המרכיבים העיקריים של האדם.
 
השתקת הכאב על ידי משככי כאבי לא מאפשרת הקשבה לגוף. לכן אני מציעה לעצור לרגע ולהתבונן לפני ששולחים יד רועדת למשככי הכאבים, לפני שמורחים את הקרם "מוחק הקמטים", לפני שרוקחים מרקחות צמים, לפני שפונים אל הרופאים או המרפאים הטבעיים, לפני שנוסעים להרים המבודדים, לפני שעושים בדיקות מעבדה, לפני שהולכים לאוהלי זיעה ומערות מלח, לפני החתונה, לפני התחלת שנת הלימודים ואפילו לפני התפילה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
בלי  תרופות
חושבים חיובי, חיים בריא
עצה לאנשים מתוזזים
 
דרכי הצעה לטיפול:
 
* שמנים ארומטיים המתאימים לכאבים שחשים.
 
* עיסוי ונקודות לחיצה.
 
* דיקור סיני/יפני. לדיקור יש השפעה על החסימות במרידיאניים ועל ההיבט הנוירולוגי.
 
* כוסות רוח, מאפשרים סירקולציה מוגברת באזור הכאב ועל ידי זה ריפוי.
 
* הקזת דם שמטרתה לשחרר את העומס והלחץ שיש באזור הכאב.
 
* שיטות הרפיה שונות ודמיון מודרך.
 
* שיח ובירור הקשר עם הכאב. תוך כדי השיחה מתבוננים בכאב, מבררים מהו אומר? מה הרווח שלנו בכאב? מה עוצר אותנו מלהתרפא? מה היחס שלי לעצמי? מהו הרגש המקדים את הופעת הכאב? זיהוי התניות שיש לנו באופן לא מודע המביאות אלינו את הכאב. זיהוי ממה אני בורח ולאן בעזרת הכאב, האם הכאב מאפשר לי להרגיש "פטור" ממחויבויות מסוימות? האם יש לי רווח בלהיות אדם תלותי? להתבונן בהתנהגות המאפשרת הורדת כאב ומתח. לברר מהי הדרך הנכונה לגבי הכאב, האם לחזור לפעילות שגרתית – עבודה, סידורים, לימודים, או לעצור ולנוח? איפה אני יכול לקבל חיזוק, עידוד ותמיכה שיאפשרו לכמת הסבל שלי לרדת? איפה אני מקבל הכלה ואיפה ביקורת?
 
הכי חשוב, לזהות את הרגש השייך לכאב ולבטא אותו לעצמי או לאדם קרוב. יש בזה ריפוי עצום.
 
תהליך שחרור מכאבים הוא תהליך משמח ואופטימי. ניתן לעבור אותו עם הדרכה קבועה וליווי אישי. ובכאבים שחוזרים על עצמם שוב ושוב יש לטפל מהשורש. ואין זמן מתאים כמו סוף השנה להיפטר ולסלק כאבים-מטענים ישנים.
 
כתבה זו אינה מכוונת לכאבים אקוטיים הדורשים פנייה לרופא! אין בכתבה זו המלצה לטיפול, אלא הדרכה להתייחסות לכאבים שאין בהם סכנה והם כרוניים ומוכרים לנו.
 
שנה טובה ומתוקה, ולא פחות חשוב – בריאה.
 
 
** *
עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה