לקבל ולתת – פרשת השבוע כי תצא

פרשת כי תצא - נתינת הלוואה בריבית היא ניצול החולשה של הלווה שזקוק עתה לכסף, והמלווה מנצל את חולשתו ודורש ממנו תשלום על חולשתו. דבר זה הינו היפך דרכה של התורה - "עולם חסד יבנה"...

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

פרשת כי תצא
 
 
"לא תשיך לאחיך נשך כסף נשך אוכל" וכו'.
 
 
נתינת הלוואה בריבית היא ניצול החולשה של הלווה שזקוק עתה לכסף, והמלווה מנצל את חולשתו ודורש ממנו תשלום על חולשתו. דבר זה הינו היפך דרכה של התורה – "עולם חסד יבנה", משום שכאשר הק"בה נותן לאדם השפעות – הרי זה ניתן לו כדי שיוכל להשפיע זאת הלאה, וכשאדם שומר את השפע רק לעצמו – על ידי זה הוא גורם לפגם.
 
עיקר קבלת ההשפעה הוא כדי להשפיע הלאה. כשאדם מקבל השפעה ומשאיר אותה לעצמו, אזי השפע יעלם ממנו והוא יפסיק להיות צינור של שפע. וזהו עניינו של הצדיק – שהוא צינור של שפע וכל מהותו ועניינו של הצדיק הוא לקבל את השפע ולהעבירו הלאה.
 
כמו כן צריך להתנהג כל אדם שיש לו שפע ולהעניקו הלאה, לכן מצוה רבה וגדולה היא להעניק איש לזולתו ולעשות עמו גמ"ח (גמילות חסדים), משום שבזה הוא מקימו ומעמידו על רגליו. וזו, למעשה, עיקר מצוות גמילות חסדים, כי כשיש לאדם מספיק כדי צרכו ונשאר לו בשביל אחרים, אזי מצוה גדולה היא להלוות כדי להעמיד את חברו על רגליו.
 
אם מלווה האדם בריבית, מלשון ריבוי – שמתרבה כל הזמן, אזי בזה הוא מנצל את חברו וגורם לו רעה, משום שחברו (הלווה) יצטרך לשלם לו בכפלי כפליים. לכן ציותה אותנה התורה הקדושה שלא להלוות בריבית, משום שזה היפך דעת התורה הבנויה על חסד. כלומר, אם יש לאדם אפשרות לעזור לחברו – הוא צריך לעזור לו בלא ריבית, כי בדרך זו מסייע לו ומקימו על רגליו.
 
על עניין זה רצו הגויים להפוך את תורת משה רבינו פלסתר. כלומר, שאינו מבין "בעסקי העולם הזה" – רק שתורת משה פותרת את הדברים בשורשם, כי על ידי חסד בענייני ממון העולם נבנה וכו', וכל אחד היה עוזר לחברו ועל ידי זה לא היו נופלים אותם שנופלים בממון, כי תמיד היו סועדים אותם.
 
לכן מצוה זו היא מצוה של חסד, ומי שלא מקיימה נפגם אצלו הטל שמחייה את המתים, משום שזו מידה כנגד מידה, כי היה יכול להחיות את חברו ואף על פי כן לקח ממנו הלואה בריבית, ונעשה רוחו ארס הנחש שמתפשט ומתרבה בתוך הגוף עד שממיתו. ולצערנו, בדורנו ירדו רבים מנכסיהם בגלל הלוואות בריבית, דבר שנעשה להם, רח"ל, כמו סם המוות והכשת הנחש.
 
אך אם מקיים את – "עולם חסד יבנה" כפי שמורה התורה הקדושה, כלומר שמלווה לחברו ללא ריבית ומעמידו על רגליו, בדרך זו מקיים הוא את עיקר מצוות הצדקה ועל ידי זה זוכים ודאי לברכה והצלחה בכל.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה