לראות את הנולד

יוסף פתר לפרעה את החלומות ואמר לפרעה שב7 השנים הקרובות יהיה שבע בארץ ויהיה הרבה שפע בארץ , אבל אחר כך יהיה שבע שנים של רעב כי לא ירדו גשמים והאדמה לא תצמיח יבול.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 16.12.20

"וַיֹּאמֶר יוֹסֵף אֶל פַּרְעֹה חֲלוֹם פַּרְעֹה אֶחָד הוּא אֵת אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הִגִּיד לְפַרְעֹה… (בראשית מ"א, כ"ה) הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל פַּרְעֹה אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הֶרְאָה אֶת פַּרְעֹה: הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ: וְלֹא יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן כִּי כָבֵד הוּא מְאֹד" (בראשית מ"א, כה-לא)

 

פרעה נוכח לדעת שיוסף איש חכם מאד "וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם וִישִׁיתֵהוּ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (בראשית מ"א, לד) ומחליט לשימו תחתיו כנסיך מצרים, נותן לו שליטה ושלטון מלא בו ובאוצרותיו. טוען בפניו שאין נבון וחכם כמוהו רק מבקש להשאיר את הכיסא אצלו, לפחות שיקראו לו מלך (אדוני המלך), פרעה אף מסיר טבעתו ונותנה ליוסף. המשמעות היא שיוסף נהיה שני במלכות.

 

יוסף פתר לפרעה את החלומות ואמר לפרעה שבשבע השנים הקרובות יהיה שבע בארץ ויהיה הרבה אוכל ושפע בארץ , אבל אחר כך יהיה שבע שנים של רעב כי לא ירדו גשמים והאדמה לא תצמיח יבול.

 

יוסף היה חכם – איזה הוא חכם הרואה את הנולד! הוא דאג לשמור מחסנים לחלק מהתבואה "וַיִּצְבֹּר יוֹסֵף בָּר כְּחוֹל הַיָּם הַרְבֵּה מְאֹד עַד כִּי חָדַל לִסְפֹּר כִּי אֵין מִסְפָּר" (בראשית מ"א, מ"ט) ובזכות חוכמתו הוא הציל את כולם מסכנת רעב. אפילו מחוץ למצרים היו באים וקונים בהון תועפות מזון ואוכל ממצרים ובכך הוא התעשר יותר ויותר.

איזהו חכם? הרואה את הנולד! הפירוש הפשוט של חז"ל, שהחכם רואה וצופה בחכמתו את העתיד להיות, ומכלכל מעשיו בהתאם להתפתחויות האפשריות בעתיד. ומה יותר נפלא ללמוד מיוסף הצדיק שלא רק דאג בחוכמתו לאחסן כמויות בלתי נספרות של אוכל ומזון (עלינו לזכור שאז לא הייתה הנדסת מזון שבה יש חומרים כימיים ומשמרים אשר יכולים להאריך את המוצר בחיי מדף לשנים ארוכות..) האוכל אוחסן היטב, נשמר והשתמשו בו בשעת חירום, לשעת הצורך. לא זאת ורק אלא שגם עמים נוספים רכשו מן האסמים ובכך מצרים התחזקה אימפריאלית ויוסף התעשר עד למאד ושמו הלך לפניו! הייתה לו סיעתא דשמיא עצומה ונפלאה ביותר.

 

כך גם אנו היהודים מצווים הרבה פעמים לדאוג מראש לתוצאות הדברים, ומי כתורתנו הקדושה וכן צדיקי האמת שמלמדים אותנו בהלכות פשוטות לראות את הנולד. כמו למשל, לשמור חלב ובשר – בראש ובראשונה כי זה בריאות! האדם שומר על בריאותו ועיכול תקין, ברית מילה – אף הוא בריאותי למניעת מחלות, מצוות הטהרה – אף היא בריאות – מחקרים מוכיחים שזה מונע מחלות הן מהאישה והן מהגבר. וכן כל ההנחיות שאנחנו מקבלים מרבותינו הקדושים בהתנהגות, דרך ארץ, התנהלות בחיי היום יום – העולם מושתת על עקרונות של חשיבה בריאה ונכונה בהתאם להנחיות היצרן, הלוא הוא כבוד ברוא העולם בכבודו ובעצמו ומי שהולך בהם חי בהם! וזהו אדם חכם שרואה את הנולד, כי מבין את פשר ההתנהגות שלו ותוצאותיהן.. סוף מעשה במחשבה תחילה ויש לנו הנחיות ברורות ומדויקות כיצד לחיות נכון!

 

ברוך השם לפנינו פרושים מגוון רחב של אפשרויות שבם ניתן לחיות את חיינו, עם הסברים עצומים ונרחבים לכאן או לכאן – תבחרו נכון כיצד לחיות את חייכם בהתאם להשלכות ולתוצאות, שהרי איזהו חכם הרואה את הנולד! אל תגידו אחר כך שלא אמרו לכם.. ויפה שעה אחת קודם!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה