לרגל הילולת ה-200 של רבי נחמן

רבי נחמן מברסלב נפטר כבר לפני 200 שנה, אבל משנה לשנה הוא קונה לו יותר ויותר חסידים. לקראת הילולת ה-200 של רבי נחמן, "ברסלב ישראל" מגיש פרויקט מוסיקלי מיוחד.

4 דק' קריאה

עדי (דוד) אהרון

פורסם בתאריך 05.04.21

רבי נחמן מברסלב נפטר כבר לפני מאתיים שנה, אבל משנה לשנה הוא קונה לו יותר ויותר חסידים. הצדיק האהוב החי מאי פעם, שעצותיו מותאמות בדיוק מושלם לדורנו, מוכיח את שאמר: יבואו זמנים שכולם יתגעגעו אחריי. לרגל מאתיים שנה לפטירתו, "ברסלב ישראל" מגיש פרויקט מוסיקלי מיוחד.

בזמן שרבינו היה בעולם, לא היו לו הרבה חסידים, והוא גם אמר שיבוא יום ולא יישארו כמעט חסידי ברסלב. ואכן היו תקופות שבהן "אני לא יודע אם בכל העולם היה מניין של חסידי ברסלב" אומר הרב שלום ארוש שליט"א, "אבל רבינו גם הוסיף ואמר שיבוא יום, לפני ביאת המשיח, שכולם יתגעגעו אחריי. ואנחנו רואים את זה בדור שלנו מתגשם בפועל, כיצד תורת רבינו מושכת אחריה רבבות מכל העולם, יהודים שמתקרבים לאביהם שבשמים באמצעות הדבקות ברבינו, וגם גויים שמנסים ללמוד על המסרים שרבינו הנחיל לעולם".

מאתיים שנה חלפו והצדיק הנערץ כל כך חי מאי פעם. הקיבוץ באומן בראש השנה וכל השנה, מושך אליו עשרות אלפים מכל רחבי העולם, שמתגעגעים וכוספים אחר רבינו.

גם בתחום התרבות, רבי נחמן קנה לו מקום של כבוד. מדי שנה יוצאים כמה וכמה שירים המוקדשים לרבי נחמן מברסלב. כמעט תמיד הם גם הופכים להיטים גדולים. קיבצנו כאן מספר שירים שיצאו לאחרונה, ודיברנו עם מי שעומדים מאחוריהם.

יריית הפתיחה ל"חגיגות מאתיים השנה" נשמעה כבר מזמן. ואנחנו, לכבוד ח"י תשרי, יום פטירתו של רבינו, מצטרפים עם פרויקט מוסיקלי מיוחד. ככה זה כשאוהבים.

חיים ישראל, "ראש בני ישראל"

אחד הלהיטים הגדולים של השנה שייך ככל הנראה לזמר חיים ישראל, ויצא שבועות מספר לפני ראש השנה. ישראל, שהיה באומן למעלה משבע פעמים, נפקד בשנה שעברה מהקיבוץ הקדוש אצל רבינו, שלא מרצונו, וכנראה מאוד התגעגע. "זהו שיר מיוחד לכבוד רבי נחמן" מסביר ישראל לאחר שחזר מראש השנה באומן, "בכל שנה ושנה זה יהיה ההמנון נטו".

איך היה אצל רבי נחמן בראש השנה?

"זו הייתה התעלות רוחנית מהמדרגה הראשונה, אהבת חינם אין סוף".

מאתיים שנה עברו מאז פטירתו של רבי נחמן. מה לדעתך סוד הקסם שלו שעדיין מושך אליו המונים ובכל שנה יותר ויותר?

"רבי נחמן זה קיבוץ גדול של כל האנשים, מכל הרבדים השונים. אם זה היה מצליח לקרות גם בארץ, האחדות הזו, זה היה גדול".

מה הדבר שאתה הכי מתחבר אליו בתורתו של רבי נחמן?

"לכך שאין יאוש בעולם כלל".

אם לא שמעתם אותו באומן, או מתנגן בתחנות הרדיו ללא הרף, או שסתם בא לכם ליהנות ממנו שוב – קבלו אותו כאן אצלנו:

ראש בני ישראל – מילים: יוסי גיספן. לחן: עדי ליאון. ביצוע: חיים ישראל.

אהרון סגל, סינגל 3 קטעים

אהרון סגל היה אחד מאמני הטראנס הבולטים בסצינת הטראנס, כשהחליט לעזוב הכל ולחזור בתשובה. סגל, הצלע השנייה מההרכב המצליח MFG, לא נטש את המוסיקה והחליט לעשות טראנס קדוש. כן, יש דבר כזה. היום, אחראי סגל על עריכת כל הדיסקים של הרב שלום ארוש. התפקיד כולל יצירת פתיח מוסיקלי, ולא פעם הוא גם מכין שיר מיוחד לשיעור. "מכניס קצב לשירים שהרב שר". מהבחינה הזו הוא אחראי למרבית שירי הרב: "או אמונה או גיהינום", "תודה רבה לך ה’ יתברך" וכדומה.

לקראת ראש השנה שעבר הוציא את אלבומו הראשון והמוצלח "אור האורות", וכעת, לקראת ראש השנה האחרון, הוציא סינגל בעל 3 קטעים מיוחדים וממכרים, בהוצאה מוגבלת של 200 עותקים בלבד.

איך היה השנה באומן?

"אומן ראש השנה זו חוויה שמתעלה על עצמה כל שנה, כנראה כי רבינו בעצמו עולה כל רגע מדרגה לדרגה, זה ממש מורגש באוויר, קדושה, שמחה, אהבת ישראל, ניגונים ותפילות שאי אפשר להסביר במילים, מי שעוד לא טעם את טעמו של ראש השנה אצל רבינו הקדוש באומן, פשוט אין לו מושג מה הוא מפסיד, וכל זה בלי להזכיר את התיקונים הנפלאים שרבינו עושה עם כל אחד מאיתנו בפרטיות ועם הצירופים של כולנו ביחד, אשרינו שזכינו שיש לנו רבי כזה, אשרינו. .

"השנה נראה לי שהיו לפחות 30 או 40 אלף איש, אך באומן אף פעם לא צפוף, בחינת בית המקדש, עומדים צפופים ומשתחווים רווחים, והעובדה שחלפו 200 שנה לפטירתו הורגשה היטב, זו הייתה כמו מסיבת יום הולדת ענקית עם משתתפים מכל העולם, מיקס של שפות, מכל העדות, מכל הצבעים ומכל הדרגות הרוחניות, כולם עובדים את השם שכם אחד בשמחה עצומה ובאחדות נפלאה שהלוואי ואפשר היה להעלותה איתנו גם לארץ".

מאתיים שנה עברו מאז פטירתו של רבי נחמן. מה לדעתך סוד הקסם שלו שעדיין מושך אליו המונים ובכל שנה יותר ויותר?

"רבינו הוא חידוש נפלא הפותח פתח של תקווה גם לרשע הגדול ביותר, חידוש שכמותו לא היה מעולם, אור האורות כפשוטו, המאיר גם לנשמה הרחוקה ביותר, ומצליח לחדור את כל הקליפות העוטפות אותה שנצטברו עם השנים במשך חייו של האדם בעולם המגושם הזה עם כל התאוות והעבירות שעבר, רחמנא לצלן, ולהגיד לו שבורא עולם אוהב אותו וממתין לו, ומלמד אותו כיצד חוזרים בתשובה צעד אחר צעד, כמו שמלמדים תינוק ללכת, אין דברים כאלה, ולולא רבינו, עם כל ההקפדות והדינים הכתובים בספרי המוסר הקדושים הנדרשים על ידי רוב הרבנים מרוב הזרמים, בודדים הם אלה שהיו מאמינים בעצמם שהם יכולים לחזור בתשובה ומעיזים לעשות אפילו צעד לכיוון, וראו איזה מהפכה מחולל רבינו הקדוש בעולם בדרכו הקדושה, אשרינו".

אתם מוזמנים להאזין לשניים מהקטעים. ומי שיתאהב בהם (וקשה שלא…) – יוכל ליצור קשר עם סגל במייל aharon.segal@gmail.com. נותרו לו עוד מספר עותקים אחרונים.

אנא בכח

המזמור המוכר המיוחס לרבי נחוניא בן הקנה בלחן חדש מרענן ומרגש.

"זהו לחן שהתנגן לי במשך כשבוע-שבועיים בראש בדרך לבית הכנסת קצת לפני ראש השנה, ובסייעתא דשמיא זכיתי להפוך אותו בזמן קצר מזמזום לא ברור (כפי שהוא נשמע בהקלטה בטלפון הנייד שלי) לשיר יפייפה", מספר סגל.

אנא בכח – לחן: אהרון סגל, כינור: אייל אהרון, מיקס: גדי פוגטש.

להסתכל על השמים

מבוסס על הסיפור המרגש המופיע בספר כוכבי אור, אנשי מוהר"ן סימן ה.

את המוזיקה שבשיר הזה הקלטתי כבר לפני כמה שנים טובות. אני עורך שיעורים לרבנים ומשתמש במוזיקה מקורית שלי כפתיחים, וניגון זה הוא אחד כזה שאני שומר במגירה כבר הרבה שנים ליום המיוחל בו הוא יהפוך לשיר".

להסתכל על השמים – לחן: אהרון סגל. מוזיקה, שירה ומיקס למוסיקה: אהרון סגל, מיקס לשירה: גדי פוגטש.

מומלץ לשמוע שיר זה לפחות פעם ביום…

שולי רנד, אברהם אבוטבול ועדי רן

הפרויקט המפתיע ביותר השנה היה זה של השירות הבולאי בדואר ישראל. גם שם לא נשארו אדישים לצדיק שמצליח לשמח, לעורר ולחזק כל כך הרבה אנשים, ועוד לאחר פטירתו. או שהבינו את פוטנציאל הקנייה האדיר של "חסידי רבינו", שהם רבים רבים משנה לשנה, והחליטו להוציא ערכת מזכרת מיוחדת לרגל 200 שנה לפטירתו של רבי נחמן.

כחלק מן הפרויקט, הם הנפיקו:

1. גליון בולי רבי נחמן מברסלב ובו ארבעה בולים פרי ציוריו של הצייר הרב יצחק בזאנסון (בתמונה משמאל).

2. ספר "בשמחה תמיד", בן 24 עמודים, המעוצב בפורמט אלבומי בעברית ובאנגלית וכולל רעיונות סביב מעגל השנה מתורתו של רבי נחמן.

3. ואחרון, ובאמת חביב, זהו אלבום השירים שמבצעים מיטב הזמרים חסידי ברסלב (שולי רנד, ישראל דגן, עדי רן, אהרון רזאל, יוסף קרדונר, חיליק פרנק ועוד) בגרסאות חדשות לרגל הפרויקט.

קבלו לטעימה שניים מתוך 13 השירים שבאלבום:

שולי רנד, "שירת העשבים", בחידוש יפהפה לשירה של נעמי שמר ע"ה.

אברהם אבוטבול ועדי רן, "רבינו שאג בקול גדול"

הפרויקט של השירות הבולאי, דואר ישראל

א- גרויסע מציאה, "רבי נחמן"

הלהקה השובבה, א-גרויסע מציאה, שחלק מחבריה חזרו בתשובה, הפתיעה באלבומה האחרון "התנועה לשחרור המיותר" עם שיר מדליק לכבודו של, מי אם לא, רבי נחמן.

חברי להקת א-גרויסע מציאה

את השיר כתב שי פרלמן, מחברי הלהקה, וקשה להישאר אדיש אליו. נסו ושפטו בעצמכם:

רבי נחמן

כתבו לנו מה דעתכם!

1. ברכה

ט' כסלו התשע"א

11/16/2010

אגרוייסע מציעא… אתם להקה נפלאה! ב"ה איפה באזור י-ם אפשר לקנות את הדיסקים שלכם? (יש לי כבר את של כל השאר וגם הם נפלאים!) תורה רבה ובהצלחה!!!

2. Anonymous

ט' כסלו התשע"א

11/16/2010

אתם להקה נפלאה! ב"ה איפה באזור י-ם אפשר לקנות את הדיסקים שלכם? (יש לי כבר את של כל השאר וגם הם נפלאים!) תורה רבה ובהצלחה!!!

3. אילה

כ"ה תשרי התשע"א

10/03/2010

אגרוייסע מציעא…. אגרוייסע מציעא הם להקה פשוט מעולה, השיר הזה הוא רק אחד מהמון שירים מעולים שיש להם, אני ממליצה עליהם בחום.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה