לשון הרע? לא בפה שלי!

לשון הרע? לא בפה שלי! – אם המשפט הזה לא מדבר אליכם, הרווחתם ובענק! היא החריבה עולמות והרסה חיים של לא מעט אנשים. אל תתפתו!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

סיפר לי מישהו, שלא מזמן הוא פגש מכר שלו שהחל לדבר בצורה מזעזעת על אנשים אחרים. אותו אדם הבין שהוא לא יכול להוכיח אותו בצורה ישירה על דברי לשון הרע שלו מסיבה אחת – אם הוא מדבר לשון הרע הוא לא יקשיב לו בכלל, לכן הוא אמר לו בצורה הכי פשוטה "אתה יודע, לא חסרות כתות של עובדי עבודה זרה בדור הזה, אתה מוזמן להצטרף לתפילות שלהם".

 

"מה???" שאל המכר בהלם. "איך אתה יכול להגיד דבר כזה? עבודה זרה זה דבר אסור וכל שכן להתפלל במקום בו היא קיימת".

 

"אתה יודע מה אומרת הגמרא?" שאל אותו אדם את המכר ולא חיכה לתשובה, "דיבורי לשון הרע שהוצאת מהפה שלך הם גרועים יותר מעבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות! כי תפילה במקום עבודה זרה היא שליש מכל האיסורים החמורים שהזכרתי אבל נכללים באיסור החמור של דיבורים רעים ורכילות – שווה ערך לעוון אחד!!! עכשיו אתה מבין למה אמרתי לך את זה?!?"

 

המכר הבין את הרמז והפסיק לדבר על אותם אנשים.

 

ולא רק הוא, אלא כולנו צריכים להזכיר לעצמנו שוב ושוב, וכמה שרק אפשר, עד כמה חמור עוון לשון הרע ודיבורים רעים על אחרים – פי שלושה יותר מרצח!

 

לכל דור יש בעיות קשות עם רכילות ודברי לשון הרע, אבל בדור הזה היצר הרע כבר מניף את דגל הניצחון שלו. לא אגזים אם אומר שכל הרכילות ולשון הרע בדורות הקודמים לא משתווים אפילו ליום אחד של לשון הרע בדור הזה. למה? תראו מה קורה במדיה, ברשתות החברתיות, בחדרי הצ'יטוטים וכן הלאה. היצר הרע פשוט גאון. מאז המצאתו של הסמארטפון היצר בהחלט יכול לארוז מזוודה ולצאת לחופשה, ליהנות על ערסל בין עצי קוקוס באיזה חוף טרופי. וואטסאפ ופייסבוק עושים לו את כל העבודה.

 

וזה רק דיבורים רעים בסמארטפון! עדיין לא דיברתי על האלימות ופריקת העול שהוא מציע לכל המחזיקים בו, כולל ילדים!

 

מאמרים נוספים בנושא:

על קצה הלשון

זה אחי!

למה? שנאה שחצתה גבולות ויבשות

מה ירפא אותנו משנאת חינם?

לא משחקים באש!

רצח לא פוטוגני

בלי להעליב!

פעם היו שני חברים
מדברים מאהבה

בכוח האהבה
אהבה, זה מה שצריך

מכה עוברת, אבל מילה נשארת

וכמה דמעות נשפכו?
לשון חמקמקה
לשמור על זכות השתיקה

משימה בלתי אפשרית?

וכמה דמעות נשפכו?

 

כפי שציינתי, דיבורי לשון הרע כוללים שלוש עבירות קשות – עבודה זרה, שפיכות דמים וגילוי עריות. דיבורים כאלה הם כמו שריפה ביער שלא שבעה ממה שכבר כילתה, היא רוצה עוד ועוד, מתפשטת ושולחת להבות לכל עבר, לכל דבר חי שנקרא בדרכה.

 

היצר הרע מרגיש שזה הסוף שלו, כפי שכתוב בנבואות, אבל הוא גם יודע שליבם של אנשים מתגעגע למשהו אמיתי, לקשר עמוק עם הבורא. היום, אנשים פתוחים מאוד למושג אמונה. אלה שטעמו ממנה רוצים עוד. ומה היצר הרע עושה? כפי שהוא הסיט את חווה לאכול מעץ הדעת, הוא דוחף אנשים לדבר לשון הרע ולהפיץ דיבורים רעים יום ולילה. הוא יודע איפה הנקודה הרגישה – ושם הוא תוקף.

 

אולי אנחנו צריכים ללמוד מהיצר הרע ולהשתמש בטריקים שלו. עלינו להזכיר לעצמנו תמיד מהי המטרה שלנו בעולם הזה, אנחנו יכולים לחמש את עצמנו עם אמונה לעשות את הדבר הנכון, להנהיג את עצמנו לדבר טוב ועל ידי זה לסכל את התוכניות שלו. זו דרך נפלאה לחזק ולהעצים את עצמנו כנגד הפיתויים שהעולם הזה מציע ולחיות חיים מלאי שמחה ואושר.

 

לכן כל אדם צריך לשאול את עצמו תמיד – היכן אני בעולם? מה קורה לדיבור שלי? האם למדתי להתעלם מכל הסיפורים ומבזקי הרכילות שכולם חייבים לספר לי כל הזמן? האם למדתי את המסר שמונח בין השורות מכל הדברים שקורים בעולם הזה, שרובם בגלל העוון החמור הזה של לשון הרע? האם אני מבין שכל סוגי הברכות והשפע האלוקי נובעים מדיבורים טובים?

 

אם כן, אנחנו חייבים לשאוף לשמור על פה נקי, שזה כולל אוצר עשיר של מילים שמחות וחיוביות המשפיעות עלינו ברכות ושפע אלוקי אדיר, חסדים ורחמים, תקווה ועידוד.

 

אז תזכרו: לשון הרע – לא בפה שלנו!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה