לתפוס את הלטאה

ניסיתם פעם לתפוס לטאה? אם לא, אז עדנה קדוש מגלה שיש אחת כזו בתוכנו שמציצה עלינו מתוך ששת פתחי החושים והתודעה שלנו ורק עושה לנו בלגאן. טיפים להתמודדות!

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 16.03.21

זה התחיל בתלולית עפר עם שישה פתחים. הלטאה התרוצצה, נכנסה ויצאה בין הפתחים. ליד התלולית ישבה נערה ושמה אמונה שחשבה איך היא יכולה לתפוס את הלטאה.

 

אחרי זמן מה היא הבינה שכדי לתפוס את הלטאה עליה לאטום חמישה פתחים, לשבת ולחכות ליד הפתח השישי עד שהלטאה תצא ממנו.

 

וזה מה שהיא עשתה. והיא ישבה וחיכתה וחיכתה…

 

אלא שאז, החלה לשמוע רעש בתוך התלולית. הלטאה התרוצצה מצד לצד כשהיא מחפשת את הפתחים. לבסוף, הציצה מהפתח היחיד. אמונה הושיטה יד ותפסה את הלטאה.

 

משל למה הדבר דומה?

 

חמשת הפתחים הם חמשת החושים שלנו. הפתח השישי הוא פתח התודעה. ישנם מצבים רבים בחיים בהם כדאי לנו לאטום לזמן מה את החושים ולהמתין ולהתחבר לתודעה.

 

דוגמאות? בבקשה.

 

אם אדם נמצא בתהליך הרזיה – כאשר כל חמשת החושים ערניים: טועמים טעמים עזים, מתבוננים בחלונות הראווה של הקונדיטוריות, מחליפים מתכונים, נוגעים במרקם של עוגת הטורט… זה מצב בו החושים משתלטים עלינו ויהיה מאוד קשה לשמור על תזונה מתאימה להרזיה.

 

דווקא בשלב ההרזיה, טוב לאטום את חמשת החושים לזמן מסוים, לאכול מזון פשוט וצנוע כדי לאזן את החושים וההרגלים שהושחתו והתקלקלו. טוב למעט בגירוי החושים כדי להפנים הרגלי אכילה חדשים.

 

אבל בזמן הזה בדיוק מתחילות להתרוצץ בראש מחשבות וספקות, בדיוק כמו הלטאה המתרוצצת בתלולית כשאוטמים את הפתחים. אך עם הזמן, כשאנו מחכים בסבלנות ליד פתח התודעה, נוצרות 'הסכמות' לדרך שבחרנו וההתנגדויות יורדות. זה המצב בו תופסים את הלטאה, הדרך החדשה הופכת להיות טבעית לנו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

תחילת הפסגה

לוחמי החופש

אמן הרגע

מומחים לשמחה

שמחה, ברצינות!

המרוץ למיליארד

שמחה בלי תנאים

עשרת הדיברות לחיים מאושרים

עניין של גישה

בחנו את עצמכם

שלוש סיבות לחייך

 

אדם שנמצא בתהליך למידה – כך הם פני הדברים כשרוצים ללמוד, טוב לאטום את החושים לזמן מה כדי להוריד גירויים המוציאים אותנו מהריכוז. כדאי לתת תשומת לב ללימוד בלבד בלי היסח הדעת. סגירת הפתחים מונעת התפזרות המחשבות מפני 'גונבי הזמן וגונבי המחשבות'. טוב ללמוד ללא ניידים וצפצופי הודעות הוואטצאטפ, להתעלם בזמן הלימוד מהמיילים והצ'אטים, וכמובן ללא טלוויזיה ברקע… להשאיר רק פתח אחד פתוח – פתח תודעת הלימוד.

 

בדקות הראשונות "הלטאה מתרוצצת" והמחשבות על מטלות נוספות שיש לעשות עולות, נזכרים פתאום למי עוד צריך להתקשר ועונים "רק לרגע" לכל הודעה באחת מהרשתות, או לפחות מציצים לראות מה כתבו שם. אך עם סבלנות, זה נרגע. וכאשר שוהים בפתח התודעה זמן מה נוצר שקט וריכוז ללמידה אפקטיבית.

 

ההכנות לשבת – באותה דרך מתנהלים כאשר רוצים לנקות את הבית או להתכונן לשבת. אם נאפשר לכל הפתחים להיות פתוחים נאבד הרבה אנרגיה והרבה שקט נפשי בהתנהלות הזו, שבמקביל להכנות לשבת גם נגררים לענות להודעות, לטלפונים ולכל מה שמסיח את הדעת מהמטרה. הכנה לשבת או ניקיון הבית המלווה בפתחים פתוחים יוצרת אי שקט וחוסר רוגע, עייפות ורגשות שליליים. זה כמו מחשב שיש בו חלונות רבים פתוחים בו זמנית.

 

פרויקט או מיזם – גם בהקמת עסק או פרויקט או כל מיזם, יש לאטום גירויים חיצוניים, להתרכז פנימה, להתרכז בעשייה ובמטרה. כאשר משאירים את פתחי החושים חשופים מתחילים להיחשף לפחדים, חששות, תירוצים, דמיונות, עייפות וקשיים שאינם הכרחיים.

 

 

עצרו את המרוץ הווירטואלי שהעולם של היום מציע, כנסו אל עצמכם וגלו דברים נפלאים…

 

תפילה – כדאי מאוד בזמן התפילה לסגור את החושים ולהשאיר פתח אחד בלבד פתוח – פתח התודעה. יש להימנע משימוש בחוש הדיבור, הראייה וכו'. כך תגדל הנוכחות שלנו בתפילה.

 

בכל פעולה שאנו עושים, יש לאטום גירויים חיצוניים, מחשבות חיצוניות, מכשירי תקשורת חיצוניים – ולהתמקד.

 

בשלב הראשון 'הלטאה מתרוצצת' והמחשבות שלנו עדיין מוטרדות. אם נשהה מעט, נגלה שזה כמו לחכות ולהמתין ליד פתח התודעה. לאט לאט, הלטאה המתרוצצת מציצה, אנו רואים אותה והיא יוצאת מהתלולית החוצה.

 

אלו רגעים קסומים בהם יש לנו שקט פנימי ובהירות הדרך.

 

הנה תרגיל מקסים לשעות הפנאי:

 

לרוב, אנו מתבוננים על החיים ואומרים לעצמנו 'כמה החלטות החלטנו ולא מימשנו… כמה היה קשה…' אז במקום זאת, אני מציעה להסתכל לפחות על התקופה האחרונה, ולרשום לעצמכם את הנקודות הטובות שאתם מוצאים והפעמים בהן הגשמתם את עצמכם. תופתעו לגלות שיש הרבה מאוד טוב והתקדמות נפלאה ואדירה.

 

כי איך אומר רבי נחמן מברסלב? מתברר שיש טוב הרבה יותר מרע…

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן בפייסבוק – מידה טובה – הקוד להרזיה בריאה, או באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה