מגילת אסתר שלי

מגילת אסתר היא לא "מעשה היה פעם", אלא ממש כאן ועכשיו! עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, על דמויות המגילה ואנחנו.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 05.04.21

מצוות היום של חג הפורים היא קריאת מגילת אסתר. בכל מילה ואות מהתורה, מהנביאים ומהכתובים גנוזה פנימיות אלוקים המכוונת אלינו. כשאנו קוראים את מגילת אסתר אנחנו לא קוראים על "מעשה שהיה פעם", אלא מעשה שהוא בזמן הזה ממש!

 

באופן חיצוני, הסיפור מספר על אירועי תקופת מרדכי ואסתר בשושן הבירה, אך פנימיות המגילה מתארת את הכוחות השונים שיש בנו. המגילה מעוררת את כוחם של מרדכי ואסתר שבתוכנו, ומלמדת אותנו לזהות את כוחם של אחשוורוש והמן הפרטיים שבנו. וכן גם של שאר הדמויות המוזכרות במגילה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

פורים זה הדבר האמיתי

מאחורי המסכה

חולה אהבה

חיוך לא פשוט

 

אסתר – מסמלת את ההסתר שיש לנו בחיים – הסתר הנקודות הטובות שלנו, היופי הפנימי שיש בנו, את "נערת יפת תואר וטובת מראה", הסתר הערכים האמיתיים שקיימים בנו, הסתר של ההרגשות שבליבנו, של העצמיות שלנו, של המטרות והרצונות.

 

אחשוורוש – בכל המגילה לא מוזכר שמו של הקב"ה, וזה ביטוי לכך שהנהגת הבורא לא הייתה גלויה. לעומת זאת, המלך אחשוורוש היה ניכר מאוד. כך גם אצלנו, ישנם דברים שמסתירים את הקב"ה. למשל, תחושת הכוח והמהירות שיש לנו בעקבות הרכבים והמטוסים המודרניים, הכבישים המהירים, תחושת השליטה הנובעת מהיכולות הטכנולוגיות, כמו הטלפונים הניידים, המחשבים, הסקייפ, וכל העולם הטכנולוגי המפותח. כל אלה הם ביטוי וגילוי של המלך אחשוורוש.

 

האמת היא, שהקב"ה הוא זה שמשך בחוטים של "אחשוורוש", כמו שהוא עומד ומושך בחוטים של הטכנולוגיה וכל הפיתוחים המתקדמים. אלא שפעולה זו מוסתרת מאיתנו ונראה שהעולם מתנהל מעצמו או בזכותו… אחשוורוש מסמל את ההתמכרות לעולם החומר, את החשיבות שיש לעולם הגשמי ולהנאותיו. הוא מסמל את הרדיפה אחרי המותגים, הרכוש וחיפוש האושר (כמובן שלא במקום הנכון), את הריצה אחרי המעמד והשליטה.

 

מרדכי – הוא הסמל בהא הידיעה ליכולת שלנו לשמור על ערכינו ועל עצמנו מהתרבות האמריקנית המשתלטת. "ומרדכי יושב בשער המלך" – הוא יושב על משמרתו ושומר על השער, על הפתחים שהם החושים שלנו ואשר דרכם נכנסים אלינו הפיתויים והאשליות הדמיוניים. החושים שלנו הם השער דרכו נכנסים דברים חיצוניים לתוכנו – ראיה, שמיעה, טעם, מישוש וריח. כמה פיתויים מפתים אותנו בתעשיית הסרטים והפרסומות (ראיה)? מוסיקה או דיבורים נמוכים (שמיעה)? ריבוי מאכלים, מעדנים ועוד (טעם)? מגע (מישוש)? וריחות של בשמים או של אוכל (ריח)? על הפתחים החשובים האלה יש לשמור מכל משמר, לברר היטב מה נכנס ומה יוצא (דיבורים רעים חלילה ועוד).

 

בגתן ותרש – מייצגים את המחשבות שלנו. "לשלוח יד במלך אחשוורוש", מחשבות שמסיתות אותנו מהטוב.

 

המן – מסמל את העובדה הכל כך ברורה – האדם שאינו שמח בחלקו, בכל מה שיש לו כי משהו מהשלמות חסר לו (מרדכי לא משתחווה לו…). המן מסמל את חוסר היכולת שלנו לשמוח בחלקנו. הוא מסמל את ההסתכלות על חצי הכוס הריקה, על חוסר השובע בכל תחומי החיים. הוא מסמל את התאווה לעוד ועוד…

 

זרש – מסמלת את הייאוש וחוסר האופטימיות. "אשר החילות לנפול… לא תוכל לו כי נפול תיפול…" אם משהו לא מתקדם כפו שריצנו, אם גדלנו בבית שחסרים בו כמה דברים, הרי שאין בכוחנו לצאת משם… זו מחשבה של ייאוש והרס. המחשבה האמיתית היא – שיש לנו בחירה חופשית בכל מצב!

 

סיום המגילה – מלמד אותנו אופטימיות ותקווה. "תשועתם הייתה לנצח". כן, אפשר להתרפא מכל מחלות הדור הזה. כשניתן את המלכות למלך האמיתי נזכה לחיים ללא מחשבות שליליות, ללא שעבוד לחומר ולתפיסת החיים שכל הזמן חסר לנו משהו מהגשמיות הזו.

 

אולי גם זה יעניין אתכם:

השמחה של פורים

המכשף מפרס

פורים ומגילת אסתר

המסכה של אחשוורוש

 

המגילה שלי

 

איך המגילה תהיה שלי?

 

בחצות הלילה של פורים ישנה שעה מיוחדת בתוך כל היום המיוחד הזה. ביום זה "כל הפושט יד – נותנים לו". כל המבקש, נותנים לו בלי לבדוק אם בקשתו מוצדקת. כל עני שדופק בדלת נותנים לו צדקה בלי "אישורים" המאשרים את בקשתו. ואם גם אנחנו ננהג כך וניתן לכל פושט יד – כך הקב"ה ינהג איתנו וייתן לנו כל שנבקש. בחצות הלילה, זהו זמן טוב להתבודדות, להסתכלות פנימה, לדבר עם בורא עולם ולבקש בקשות – אישיות וכלליות. חומריות ורוחניות.

 

ההסתכלות על המגילה שלי תמקד אותי בבקשות ראויות ביום הזה. עבודת מודעות עצמית, הכרות עם הפנימיות הטובה שלי והפרדתה מהחיצוני שעלי, אף היא דרך להתקדמות והבנת המגילה שאני.

 

איך עושים את זה?

 

מוצאים מקום בו אנו לבד, בבית או בחוץ, נושמים עמוק… מקשיבים ללב, שומעים מה הלב רוצה לומר. תנו ללב לדבר. מה 'שתופס' את הלב נאמר בקול, בפה. אפשר לדבר כל מה שעולה ואפשר להתמקד בביטוי במגילה כפי שמתגלה אצלי. לזהות את הנקודות האלו, לרצות להשתנות ולבקש את הקשה הזו.

 

ולא להפסיק להאמין ש"תשועתם הייתה לנצח"!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנה – 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com

כתבו לנו מה דעתכם!

1. הדסה עילם

י"ד אדר התשע"ה

3/05/2015

תגובה למאמר

בס"ד קראתי את המגילת אסתר שלי ממש בליל פורים, פירוש נפלא! אכן יהי רצון שנזכה לנצח את כל קולות המן שבנו ולהגביר את קול מרדכי. – קרוב לחצות… ניגשת לומר כמה פרקי תהלים, בין השאר גם להצלחתכם – שתפוץ החסידות בקרב כל יושבי הארץ והעולם בב"א

2. הדסה עילם

י"ד אדר התשע"ה

3/05/2015

בס"ד קראתי את המגילת אסתר שלי ממש בליל פורים, פירוש נפלא! אכן יהי רצון שנזכה לנצח את כל קולות המן שבנו ולהגביר את קול מרדכי. – קרוב לחצות… ניגשת לומר כמה פרקי תהלים, בין השאר גם להצלחתכם – שתפוץ החסידות בקרב כל יושבי הארץ והעולם בב"א

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה