מגן דוד

כולנו משפחה אחת גדולה! וכמו בכל משפחה, זה מצריך מכל בני הבית סבלנות רבה אחד לשני, הבנה ואמונה כדי לשמור על השלום בבית.

3 דק' קריאה

חיה עובדיה

פורסם בתאריך 06.04.21

כולנו משפחה אחת גדולה! וכמו
בכל משפחה, זה מצריך מכל בני
הבית סבלנות רבה אחד לשני, הבנה
ואמונה כדי לשמור על השלום בבית.

אם אתה יהודי, או שאתה חובש כיפה על ראשך (ירמולקה, כובע) או שאינך. ואם אתה כן, היא יכולה להיות צבעונית ומגוונת, או רק שחורה או לבנה. ויכול להיות גם שאתה חובש אותה רק באירועים מיוחדים – בבר-מצווה של הבן שלך או בברית מילה, ואולי גם לא. אם את אישה יהודיה נשואה, או שאת מכסה את ראשך או שלא. יכול להיות שאת משתמשת, לצורך העניין, בכובע, מטפחת או פאה, אבל יכול להיות שאת מכסה את ראשך רק כאשר את הולכת מדי פעם לבית הכנסת, ואולי בכלל לא. כיסוי הראש וסגנון הלבוש יכולים לסווג אתכם לפי מה שקיבלתם על עצמכם והדרך בה בחרתם לחיות.

אבל בהגדרה הכוללת – כולנו יהודים. חסידים, חרדים, דתיים לאומים או חילונים – כולנו משפחה אחת גדולה! וכמו בכל משפחה, זה מצריך מכל בני הבית סבלנות רבה אחד לשני, הבנה ואמונה כדי לשמור על השלום בבית. אם אנו רוצים את ברכותיו ושמירתו של השם עלינו, אנחנו חייבים לחיות בשלום בינינו ועם עצמנו, ולשים נקודה זו בראש סולם העדיפויות שלנו.

עם ישראל הוא כמו מרק עם פטריות, שעועית ושעורה. כל המרכיבים מיוחדים, ייחודיים והכרחיים. ביחד, הם יוצרים את הטעם המיוחד, המרקם, החומרים המזינים, ומעצימים את התוצאה הסופית – הטעם שמתקבל בסוף. באופן דומה, בלי אחד מן המרכיבים של עם ישראל, לא נצליח להשלים את המשימה המוטלת עלינו – להיות "אור לגויים" (ישעיה מב, ו). לכל אחד, למרות הבדלי הרקע השונים – מוצא, עדה, השכלה וכו’, יש משהו יקר ערך לתרום. לכן המחויבות של כל אחד מאיתנו היא לראות את הטוב אחד בשני ולהעריך את השוני וההבדלים בינינו.

למרות ההבדלים הדתיים או הפוליטיים של כל אחד, אין שום סמל שמקובל על כל יהודי בכל מקום שהוא – כמו ה"מגן דוד", של דוד המלך. יהודים בכל העולם עונדים אותו הכי קרוב לליבם. בנוסף, הרבה פריטים יהודיים מוצגים בגאווה עם הלוגו ה’ישן-נושן’ הזה. ברובד העליון, כולנו יודעים שסמל זה מייצג את המגן שדוד המלך השתמש בו בקרבות שהשתתף. אבל כשמעמיקים ומגיעים לרבדים פנימיים יותר על משמעותו – התוצאות מדהימות, מלאות תובנות ועמוקות.

המגן דוד מורכב משני משולשים, אחד על השני כשהם יוצרים שש נקודות. אם נשווה את איחוד המשולשים לעם ישראל, הרי שהוא מסמל כיצד אנו ‘מעורבבים’ יחד כאחד, ובמקביל כל מגזר אוחז ב’נקודה’ שלו. ההשקפות וההסברים שלנו יכולים להגיע לכיוונים שונים, אבל המרכז הוא – התורה, שם אנו מתאחדים ומתחברים. מגן דוד מייצג את המספר 7, על ידי שמחברים את שש הנקודות פלוס המרכז. וידוע, שמספר זה בעל משמעות ביהדות. אחת המצוות המרכזיות (שהיא חלק מעשרת הדברות) היא שמירת שבת: ששת ימי הבריאה ממשיכים אחר היום השביעי, יום המנוחה.

צבעו של המגן דוד לרוב כחול, כמו בדגל ישראל. בזמן שהכחול שבדגל נבחר על ידי אדם, הצבע הכחול הינו משמעותי ומהותי והוא בחירה של בורא עולם. צבע זה מתקשר גם למצוות הציצית, שאף היא אחת מתרי"ג מצוות שבתורה, אותה לובשים הגברים. פתיל אחד מכל ארבע כנפות הציצית צריך להיות בצבע הכחול המיוחד והנדיר (המופק מחילזון ימי ספציפי שאף הוא נדיר). "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת. והיה לכם לציצית, וראיתם אותו, וזכרתם את כל מצוות ה’ ועשיתם אותם" (במדבר ט"ו, ל"ח). גם שני הפסים לרוחב, מעל ומתחת למגן דוד שעל הדגל, שצבעם כחול, הם מעין השראה מהפסים שעל הטלית, שכל גבר יהודי מתעטף בה בזמן התפילה. וכאשר הזמן מגיע, אחרי ה-120, כהכנות הטהרה לקבורה, הטלית היא זו שעוטפת את גופו של הנפטר בדרכו האחרונה.

השם בעצמו מוזכר ומיוחס למגנו של דוד, כפי שאנו שאומרים בברכות ההפטרה בשבת ובמועדים: "ברוך אתה ה’, מגן דוד". כאשר השם הגן על דוד במלחמות ובזמן שברח מפני שאול, דוד המלך כתב את הדברים הבאים: "ותיתן לי מגן ישעך" (תהלים יח, ל"ו), ו"…מגן הוא לכל החוסים בו" (שם, ל"א).

אין זה צירוף מקרים שהקשר בין העם שלנו ומגן דוד הוא אחד הדברים המעניינים והנפלאים, שבעזרתם ניתן לעשות השוואה כל כך מעניינת. וידוע גם, שהמשיח יהיה אחד מצאצאיו של דוד המלך והוא זה שיגאל אותנו. היום, כשאנו זקוקים לשמירתו וישועתו האינסופית של השם, אנו חייבים להתאחד כמו פסיפס המכיל חלקים קטנים ורבים, ובאחדותם של חלקים אלה נוצרת תמונה מדהימה. הרמוניה מתוקה. וכמו שאומר רבי נחמן מברסלב זי"ע: "ישראל הם עם קדוש וכל אחד ואחד מישראל יש לו חלק אלוק ממעל" (ליקוטי מוהר"ן ל"ה, א). אם נשים בצד את כל ההבדלים ונאחד את כל ניצוצות הקדושה, התוצאה שנקבל לא רגילה בכלל. לא מדובר בחישוב פשוט או בתובנה פשוטה, אלא במשהו שהיה לנו בעבר אך התרחק מאיתנו מכורח הנסיבות והמצבים שעברנו כעם.

כל אחד מאמין שדרכו היא הנכונה – זה יכול להיות לגיטימי ומובן, אך כל עוד המטרה היא לשם שמים בלבד! אם כל אחד מאיתנו יעשה כל שביכולתו ‘להגיע’ לזולתו, למרות הבדלי הדעות וההשקפות, ויפנים את העובדה שכולנו משפחה אחת, נזכה לשנות את העולם כולו. כי בסוף, כאשר המשיח יבוא ויגאל אותנו, הוא יביא איתו את כל התשובות להן אנו מחכים ונזכה לחיות באחדות, שלום, אמת, ועם אורו הנצחי של השם. יהי רצון שנזכה לזה, בעזרת השם, במהרה בימינו, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. המבשר

י"ח טבת התש"ע

1/04/2010

משפוחע

יהי רצון שלמרות המחלוקות שלנו נבין שאנחנו אכן משפחה אחת גדולה

2. Anonymous

י"ח טבת התש"ע

1/04/2010

יהי רצון שלמרות המחלוקות שלנו נבין שאנחנו אכן משפחה אחת גדולה

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה