מה אתם יודעים על אהבה?

מה אתם יודעים על אהבה? חושבים שאתם יודעים הכל על הרגש העצום הזה? עדנה קדוש, מאמנת מוסמכת, עם עוד היבטים וטיפים חשובים על אהבה.

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 04.04.21

רבי משה בן מימון – הרמב"ם זיע"א (בפירושו למסכת אבות) אומר שיש שלושה סוגים של אהבה…. אבל יש גם מצב אהבה נוסף שאני הקטנה מרשה לעצמי להוסיף על דבריו העצומים והנפלאים – אין אהבה.

 

ומה זה אומר?

 

אין אהבה – זה כאשר אדם לא חש אהבה לעצמו, לא חש אהבה לאחרים, לא אוהב את המציאות ואת חייו. הוא גם לא מרגיש שהוא מקבל אהבה ושהוא אהוב. לעיתים זו חוויה ולא מציאות (ע.ק.)

 

אז מה קורה עם אדם שנמצא במצב של אין אהבה?

 

אדם כזה יגלה שבילדותו הוא לא זכה לאהבה כלל. יתכן ונולד למציאות בה לא הייתה לו אהבת אם. מקרים כאלה קרו לילדים שאימם נפטרה (לא עלינו) בלידה, או אימהות שהיו נרקומניות ונלקחו למוסד גמילה אחרי הלידה, או אימהות שילדו בשהותן בכלא והילד נלקח למוסד, לעיתים גם ילדי קיבוץ שגדלו בבית ילדים חסרו את אהבת האם, או אימהות קרייריסטיות שראו את ילדיהן רק בסוף השבוע. וכל הדוגמאות הללו אינן מוגזמות או מוקצנות, אלא קיימות במציאות חיינו!

 

פרק א – האהבה, הרולס רויס של הרגשות

 

שלושה סוגי אהבות בזוגיות

 

אהבת הנאה – זוהי אהבה נמוכה. תאוות, יצרים, חומריות או כל קשר שמביא תענוג. זו מערכת יחסים שמתבססת על הנאה פיזית. למשל, הוא בן 80 ועשיר והיא בת 30 וצעירה ממנו בחמישים שנים. הקשר מתבסס על תועלת חומרית וגשמית. הוא מקבל ממנה את נעוריה וגם את "פוזת המצליחן", והיא מקבלת ביטחון כלכלי. אהבת הנאה קיימת בכל מקרה של קשר שמספק תאווה למשהו. לרוב, האהבה תלויה בסיפוק ההנאה. אם תסתיים אספקת ההנאה – יסתיים הקשר.

 

אהבה זו אינה בטוחה והיא כמו כוכב מנצנץ – פעם יש אור ופעם אין…

 

אהבת תועלת – אהבה במדרגה בינונית. זו אהבה שבה אחד נותן לשני מה שחסר לו ומועיל לו. למשל, בני זוג שאחד מהם מביא את הפרנסה שזה מה שחסר לה, והיא מביאה לו שרות של בית – בישול, כביסה ועוד.

 

יש תועלת? יש אהבה. אין תועלת? אין אהבה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

סוד הזוגיות המוצלחת

זוגיות טובה? תהיו חברים!

למצוא את הזוגיות מחדש!

אם לא תשנה, שום דבר לא ישתנה!

אהבה טהורה

אהבה אמיתית

שניים זה ביחד

סיפור הדרכה מהסרטים

כל יום מחדש

זוג טוב עושה שיעורי בית!

תבחרו באהבה

 

מדובר ביחסי "ספק – לקוח". כל אחד מבני הזוג יהיה לעיתים הספק ובנושאים אחרים יהיה הלקוח. הקשר תלוי בתועלת שמקבלים ומפיקים מבן/בת הזוג.

 

אהבה זו אינה יציבה. זו אהבה מהבהבת – פעם יש ופעם אין, כמו רמזור שמהבהב…

 

אהבת מעלה – אהבה עליונה וגבוהה. אהבת מעלה היא כאשר שני בני הזוג רוצים דבר אחד, לשניהם מטרות ומשימות חיים משותפות. כל אחד יפעל בדרכו עם תמיכת בן/בת הזוג למען מטרת המשותפת.

 

במדרגה זו כל אחד רוצה טוב בשביל השני ולא לעצמו! האהבה הזו הולכת וגדלה, מתפשטת ויציבה!

 

מעלה, בלשון העברית היא בעלת שתי משמעותיות: מדרגה וגם שבח.

 

מעלה, זה מדרגה. באהבת מעלה שני בני הזוג מעלים אחד את השני. כל אחד מוציא את הטוב שבשני. כל אחד תורם לשני ומצמיח אותו לכיוונו. כל אחד תורם לגילוי הגודל האמיתי של חברו.

 

מעלה, זה שבח. באהבת מעלה אפשר לשבח ולומר 'האדם הזה אוהב או אהוב… רואים את זה על הפנים שלו' (בניגוד למי שלא חווה אהבה ופניו מרירות). אדם שחי באהבת מעלה יהיה הנוח לבריות, יגיע להישגים וישבחו אותו על התנהלותו המונעת מאהבה.

 

אפשר לחלק את האהבה לשתי קטגוריות:

 

הראשונה – אהבה שהיא נתינה.

השנייה – אהבה שהיא קבלה.

 

אהבת הנאה ואהבת תועלת מבוססות על קבלה. אם אין קבלת הנאה או תועלת – לא יהיה קשר.

 

אהבת מעלה היא אהבת נתינה. המטרה להעלות אחד את השני, אחד מעלה את בן זוגו.

 

גם בתנ"ך יש שתי קטגוריות לאהבה של נתינה וקבלה:

 

הראשונה – ואהבת לרעך כמוך – זו אהבה של נתינה. כמו שאומרים: נתן ל… מסר ל… העביר ל… כדוגמת אהבת דוד ויהונתן.

 

השנייה – ואהבת את השם אלוקיך – זו אהבה של קבלה. אהבה של קבלה בין שני בני אנוש מכונה "אהבת התלויה בדבר", כדוגמת אהבת אמנון ותמר.

 

איך כל זה קשור אלינו?

 

האהבה היא בסיס לחיים טובים, מאושרים ומלאי משמעות. האהבה נוגעת בנו מכל כיוון. אהבת הורים, בן זוג, ילדים וחברים. אהבת המשפחה, הבריות, אהבה עצמית, אהבת העבודה, הבית, העיסוקים ועוד.

 

האהבה בכל אחד מהחיבורים שלנו יכולה להיות: אהבה, אהבה ריקה וחלולה, אהבה של קבלה או אהבה של ראש או אהבה של רגש, אהבת ילדות, אהבה בוגרת, אהבה קצרת טווח או ארוכת טווח.

 

קשר אחד מבין כל הקשרים הנ"ל – אם יש בו פגם, הוא פוגם בכל חיינו, כמו שאם שן אחת כואבת – כל הפה כואב. ובעוד אנשים חושבים שאהבת רגש לא ניתנת לשינוי, ובעוד אנשים חושבים ומאמינים שאהבה תוביל לנתינה, הרי שההתמקדות שלנו היא:

 

שניתן להשפיע על רגש על ידי החלטה, כמו הציווי "ואהבת",

 

שניתן להשפיע על חיים של אהבה על ידי נתינה. ונתינה גדולה מובילה לאהבה גדולה.

 

מרגישים אוהבים? אהובים? או כמו שאומרים היום – 'לייק'? אל תהססו לבדוק איפה אתם אוחזים בנקודת האהבה שבכם.

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע", להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה