פרשת השבוע משפטים – מה הגלגול שלי?

פרשת השבוע משפטים: מה הגלגול שלי? רוצים לדעת מהו הסוד שמאחורי גלגול הנשמות? זה שמסתתר בתוך החיים של היום? אם נדע לחיות כאן, שום דבר לא יבלבל אותנו...

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 05.04.21

זה עתה יצאנו מהענן והאש של שלהי פרשת יתרו, בעיצומו של מעמד ההתגלות האלוקית הגדול בכל הזמנים על הר סיני. והנה עומדות רגלינו על סף פרשת משפטים. כל מי שיאזין לקריאת התורה הסמוכה לא יוכל שלא לתמוה – מה עניין משפטים אצל יתרו? איך, מתוך פסגת המעמד המרומם בתבל, נחתנו הישר אל שפלת החיים? על מה מדברת איתנו התורה כעת? "וכי יריבון אנשים", בזה אחר זה מציגים הפסוקים הקדושים את כל המצבים הנחותים אליהם עלול המין האנושי להתדרדר. ואם לא די בכך, גולת הכותרת היא מצבו האומלל של עבד עברי. "ונמכר בגניבתו". אין לך דיוטה תחתונה כמו זו של עבד עברי, ועליו אנו אמורים לשמוע יחד את עשרת הדיברות. פלא.
 
משפטים – גלגולים
 
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם". אומר הזהר הקדוש: "אילין אינון סידורין דגילגולא". לכל אדם מסלול חיים מסוים מאוד. מאורעות ומצבים שונים ומשונים. את החיים מעצבים תכונות הנפש והגוף, כישורים ויכולות עימם בא אדם לעולמו. לכל איש סביבה קרובה ורחוקה, וכל אלו משפיעים על דרכו. החיים בהכרח מובילים את הרגליים למקומות שונים, פעמים שעומדות רגליו למרגלות הר סיני. תקופות של אור וחדוותא דשמעתתא. זמנים של יישוב דעת ועלייה מתמדת. ויש מחוזות שונים. הם סדורים זה אחר זה בפרשת משפטים. החיים מזמנים טירדות וסידורים, פרנסה ובריאות, בין אדם לחברו, וחינוך הילדים. יש ונקלע אדם למקומות אופל ואימה, חובות וסיבוכים, ויש גם את הנמכר בגניבתו. עבד עברי שפל שבאנשים.
 
סמוך ונראה אל ההר העשן, כשקול השם עוד מהדהד באוזניים, מבקשת פרשת משפטים להורות לנו להיכן אמורה התורה שזה עתה קיבלנו, להיכנס. המעמד הנורא היה התגלות. הבנו אז מהי תורה ואיך נראית קרבת אלוקים. קול השם שהפריח את הנשמה מהגוף החדיר בנפש טעם של יראה. כעת, אמור המעמד הנשגב לקחת אותנו אל תוך החיים. אנו האנשים עליהם מוטלת השליחות להאיר ולגלות את שלטון המלך בכל מקום בתבל. ואת הכוח הזה קיבלנו במתן תורה.
 
אדם, מטבעו אפוף פחדים. מי יודע מה יילד יום, ולהיכן יובילו אותי רגליי ברגע הבא. גם איש מצליח ומתמיד עלול ביום ערפילי לאבד את שלוות עולמו באופן לא צפוי. פרשת השבוע מציגה את כל מצבי השפל האפשריים, מעמידה אותנו מול כל החששות מהם היינו יכולים להיות נפחדים. ואומרת, כשמבינים מהי קבלת תורה, כשמבינים שבכל מקום יש למצוא תמיד את האמונה, יותר לא נוכל להתפחד. קבלת התורה אמורה להבטיח שבכל מקום אליו נגיע נמצא תמיד את השם. וממילא לא נוכל לחשוש משום מצב אפשרי. רבי ישראל הבעל שם טוב הקדוש זי"ע, אומר שהאיש הישראלי מוכרח לעבוד את בוראו בכל מצב אפשרי. מהסיבה הזו עוברים על הנפש מצבים שונים, עליות וירידות, קטנות וגדלות.
 
פרשת משפטים חודרת אל מעמקי הנפש, מציבה את האדם מול מידותיו ויצריו. וזו בדיוק המטרה של קבלת תורה. עיקרו של אדם הן מידותיו. אלו הם לבושיו, ומרבית חייו מתנהלים בין אותן מידות ויצרים. במקומות הללו, בהם מבקש היצר דרור ופריקת עול, לרתוח, לכעוס ולעשות דין לעצמו – במקומות הללו מבקשת התורה הקדושה להיכנס. הדיבור "אנוכי השם אלוקיך" מכניס את כל המצבים האפשריים תחת עין ההשגחה. בלתי אפשרי לעורר מידה או כוח גופני ונפשי בלי להיוועץ תחילה בדעתה של תורה. בין אדם לחברו הוא קרקע פורייה לבעיות, ודווקא שם מגדירה התורה בדיוק את ההנהגה הראויה. בלי תורה עלול אדם לבלות כל ימיו רק על כעס ומכאובות, עוגמות נפש ותסכולים. משפטי התורה מפנים את האצבע תמיד לכיוון ההשגחה. אין מקום לחשבונות ומחשבות מיותרות.
 
אמת ואמונה
 
התורה הקדושה מתקבלת בבית הכנסת. הזמנים הנפלאים של התגלות הם מעמד הר סיני. אולם, לקבלת התורה יש המשך, פרשת משפטים. לכל אדם סדר גלגולים משלו, והגלגולים הללו הם גורלו שנפל בחלקו. מעמד הר סיני חוקק בלב כל יהודי את חותם האמת. ו"על ידי אמת באים לאמונה", אומר רבי נחמן מברסלב (ליקוטי מוהר"ן תורה ז, ותורה קמ"א). לכל אדם יש זמנים של הארה. שעות וימים של קרבת השם. אז, כשמאירה בלב האמת הבהירה, מתקבלת בנפש התורה. יהודי הדבק באור האמת, ימצא בכל מקום את אור האמונה.
 
"ואלה המשפטים אשר תשים לפניהם", ואיתא במכילתא: "ערכם לפניהם כשולחן ערוך". הצדיקים עורכים לפנינו שולחן ערוך בכל טוב. הם מראים לכל מי שמציץ בדבריהם הקדושים איך עובדים את השם יתברך בתוך כל מציאות ומצב. כשיהודי מקשר את עצמו לאור האמת, מכין את הנפש מבעוד יום בלימוד תורה, תפילה והשתוקקות – כל מקום אליו יובילו אותו רגליו, יאיר בהכרח באור האמונה. מאורעות החיים וסדרי הגלגולים המוכרחים לעבור על כל אדם בגזירת עליון, עלולים להוביל את האדם לחיי כעס ומכאובות, כשציר המרכז של החיים הוא כעס וחרטה תמידית. המידות גם הן בהכרח מעוותות. הנפש אפופת חששות ופחדים, וכל עלה נידף מטיל עליה מורא. מרכז חייו של יהודי מוכרח להיות אמונה. ואת האמונה רוכשים על ידי אמת.
 
כשאדם מתעקש ומוסר נפש לדבוק באמת, בכל מצב אליו ייקלע, תאיר לו בודאי אמונה בהירה. איש שכזה לא חושש משום דבר. נפשו יודעת מאוד שבכל מציאות ומצב אפשרי יש דרך לעבוד משם את בורא עולם. גם כל סדרי המשפטים והדינים, ההפסדים וההיזקות המתרגשים ובאים לעולם, לא יוכלו להוציא את נפשו משלוות אמונתה. אין לו עסק עם בני אדם, לא דין ולא דברים. כל מה שיעבור עליו שייך לסדר המשפטים האלוקיים.
 
השבוע אנו משלימים את סדר השבועות של פרשות שובבי"ם. ששת השבועות האחרונים טיהרו את נפשותינו, וכעת יכול אור האמת לשכון בנו. את האמת שמאירה כעת בלב כל יהודי, נוכל להחדיר פנימה לתוך חיי היומיום. ועם הידיעה הזו אין אנו חוששים מלצאת לחיים. משום שדווקא שם, במקומות הנחשבים לנמוכים ושפלים, משם נוכל להעלות ולרומם את נפשנו. כשמבקשים לשאת משא כבד, אוחזים אותו מלמטה. וכשנפש יהודית מבקשת לשאת עצמה כלפי מעלה, מורים לה להתחיל דווקא מלמטה – מתוך מצבים שנראים נמוכים. מכאן דווקא מתחילה עלייה אמיתית. כאן מוצאים הגלגולים את תיקונם האמיתי.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה