מחפש עם שטיח

ככל שחוויתי יותר את 'הדרך שלהם' החלטתי שאת מה שאני באמת מחפש אמצא... במכה. ארזתי תיק, את השטיח שלי ונסעתי לגלות מי אני.

3 דק' קריאה

ד"ר זאב בלן

פורסם בתאריך 05.04.21

אדם היה ילד חסר מנוחה שחיפש משהו אבל לא ידע מה. כשהיה צעיר, הוא לא מצא את שחיפש בשיעורי הפסנתר שקיבל, גם לא כשהצטרף לצופים, לא בשיעורי הקרטה וגם לא בנבחרת השחייה. אולי בתיכון, בשנות הלימוד הגבוהות שם ימצא את מבוקשו? גם לא.
 
גם במדיטציה של המזרח הרחוק הוא לא מצא מנוח, פרט לרגעים בהם ישב עם רגליים משולבות ועשה כל מיני קולות מוזרים.
 
"יום אחד ראיתי כמה אנשים מתפללים כשהם משתחווים על שטיח", הוא סיפר לי. "זה נראה טוב. החלטתי לתת לזה צ'אנס. קניתי לעצמי שטיחון קטן כזה, כמו ההוא של המתפללים והצטרפתי אליהם. הלכתי להרצאות שלהם ומאוד נהניתי. הם דיברו אנגלית והיו מאוד חברותיים למרות שאני יהודי. כשחוויתי יותר ויותר את 'הדרך שלהם' החלטתי שאת מה שאני באמת מחפש אמצא… במכה. כן, מקום לידתו של 'הנביא'.
 
מאמרים נוספים בנושא:
שחור ולבן והמסע חזרה
הבמאי הגדול מכולם
יהודי זה יהודי
פרת  הכסף
 
"וזה מה שעשיתי, ארזתי תיק, לקחתי את השטיחון הקטן שלי ונסעתי למכה. בתור בחור צעיר הייתי מאוד נחוש בדעתי והצלחתי להשיג אישור כניסה למקום, למרות האיסור לזרים ולמי שאינו מוסלמי להיכנס לשם.
 
"במכה, חשבתי שאמצא את מה שאני מחפש. הרגשתי שמקבלים אותי, הרגשתי שמח.
 
"יום אחד שמעתי על בית קברות יהודי קטן במכה. החלטתי ללכת לשם ולראות אולי יש לי שם קרובים. אישה מוסלמית בלבוש מוסלמי מסורתי ראתה שנכנסתי למתחם בית העלמין, היא התקרבה אלי ושאלה 'אתה יהודי?'. לא יודע, אבל פתאום הרגשתי פחד, פחד על החיים שלי. רצתי משם כמו מטורף והעדפתי לחזור הביתה, לברוקלין, לשכונה בה גדלתי.
 
"אחרי המסע לערב הסעודית החלטתי שאני רוצה לבקר בישראל ולהמשיך שם את לימודי האסלם שלי.
 
"באחד הימים שלי בביקור לישראל הגעתי לכותל המערבי, הקיר הקדוש בעיר העתיקה ירושלים. כשראיתי את הקיר המיוחד הזה כל כך התרגשתי ורציתי מאוד להוציא את השטיחון שלי מהתיק ולהתפלל שם. משהו בתוכי אמר לי שזה לא יהיה רעיון טוב… ובעוד אני מתבונן ומנסה להבין מה אני רוצה לעשות אני רואה מולי איש יהודי דתי שמחייך אלי, הוא נראה לי כמו רב. לא ידעתי את זה אז, אבל הרב הזה היה מפורסם מאוד בישראל ובחו"ל וידוע גם כמי שמקרב ועוזר לאחינו בית ישראל הרחוקים. בכל אופן, היה לו חיוך מתוק וענק על הפנים שממש כבש אותי. הוא נראה לי אדם עם המון ניסיון (לא ידעתי בדיוק של מה) וגם מי שיודע לגשת בדבריו ישר לנקודה שמטרידה אותך.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
מסע, השורות ששינו את החיים
סביבון במים הרדודים
אור ההר והגילוי
 
"התחלנו לשוחח קצת. האמת, השיחה הייתה מאירה ומאלפת, שולבו בה סיפורים מרתקים על היהדות, אבל אמרתי לו שאני בכלל בכיוון אחר, לי יש עסק עם דת אחרת. חשבתי שהוא יירתע, יכעס, ישנה את פניו, אבל כלום".
 
"זה בסדר" הוא אמר לי, "אתה עדיין יכול ללמוד איתנו בישיבה, זה לא יתנגש עם שום דבר שאתה עושה. אתה יכול לבוא לישון עם הבחורים בבניין המגורים שלהם ולעשות מה שאתה רוצה".
 
"ללא ספק, הרגשתי שהאדם הזה מאוד חכם וחריף, אבל לא בדיוק הבנתי את הקטע של לגור עם בחורים מהישיבה שלו. אמרתי לו שיש לי שטיח שאני מתפלל עליו חמש פעמים ביום".
 
"אז תביא גם את השטיח שלך" הוא אמר לי וצחק, "תתפלל חמש פעמים ביום עליו, זה בסדר".
 
"עברתי לגור בבניין המגורים של בחורי הישיבה. ללא ספק, ממש לא נראיתי כמו בחורים הטיפוסיים של הישיבה. יום אחד, אחד הבחורים ראה אותי מתפלל על השטיח, שכנראה הבין בדיוק מהי התפילה הזו, ורץ ישר לרב לספר לו. הרב אמר לו להתעלם ולהיות חביב אלי. החבר'ה האלה באמת אוהבים את הרב שלהם, אף אחד לא הציק לי ולא שאל שאלות. כולם הניחו לי. זה היה השלב בו הבנתי שאני כבר לא מתנגד או מורד בשום דבר, וכביכול "הוכרחתי" לבחון את האמונה האמיתית שלי.
 
"הרב התעניין בי מאוד, הוא נתן לי תשומת לב מיוחדת, היה תמיד נגיש וזמין. אהבתי אותו, אהבתי את הדמות האבהית שהוא הקרין, את החום והאהבה שהוא הציף אותי בהם. המפגשים איתו היו לעיתים קרובות יותר והגעתי גם לשיעורים שהוא העביר בישיבה. הוא הפך לעמוד התווך שלי, למשענת נפלאה שתמיד היה כיף לבוא לדבר איתו ולספר לו את מה שיש לי בלב ובראש. והוא תמיד היה שם, מקשיב עם טונות של סבלנות ואכפתיות. הוא אף פעם לא אמר שום דבר בגנות האסלם, אבל הראה לי בדרכי נועם ואהבה את היופי שביהדות, בירושה שהנחילו לנו אבותינו.
 
"כך הפך הרב המיוחד הזה לאבא הרוחני שלי, לאבא שאף פעם לא היה לי. ובקצב שלי, זה שאני הכתבתי והוא 'זרם' איתי, עזבתי את לימודי האסלם והתקרבתי אל מי שאני באמת, יהודי אמיתי.
 
"לא עבר זמן רב מאותה תפנית מעניינת, והרב המתוק הזה שידך לי את אשתי והיום אני אבא לחמישה ילדים מקסימים וסבא לנכדים מדהימים. את הישיבה של הרב לא עזבתי, שם התחלתי את חיי, ושם מצאתי את מה שחיפשתי עם אחד הרבנים המיוחדים בדורנו – הרב נח ווינברג זצ"ל מישיבת "אש התורה" שליווה אותי כל הדרך.
 
"לעולם לא אשכח לך את זה רב ומורה דרך יקר".
 
 
* * *
ד"ר זאב בלן הוא פסיכותרפיסט העוסק בתחום למעלה מ-32 שנים, מטפל ומאמן בעזרת האמונה (אמונה קואצ'ינג) ועל פי משנתו של רבי נחמן מברסלב. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה