מי אתה, הר גדול?

"מי אתה, הר הגדול"? למרות שהכל נראה מורכב ומסובך, למרות הקשיים והמניעות שמציבים שאר העמים – לפני כוחה של ההשגחה השמימית כל המחסומים הללו הם כמו מישור...

2 דק' קריאה

הרב חנן מוריסון

פורסם בתאריך 06.04.21

"מי אתה, הר הגדול"? למרות שהכל
נראה מורכב ומסובך, למרות הקשיים
והמניעות שמציבים שאר העמים –
לפני כוחה של ההשגחה השמימית כל
המחסומים הללו הם כמו מישור…

בקיץ 1923, נערך טקס חגיגי בבית הכנסת של רבי יהודה החסיד בירושלים, בעיר העתיקה. באותם ימים, המנדט הבריטי הוא ששלט בארץ, ואנשי הקהילה היהודית ארגנו עצרת התעוררות ותפילות כתודה לממשלה הבריטית, ולכבוד יום הולדתו של המלך ג'ורג' החמישי.

האווירה הכללית באותם ימים הייתה מרירה ומלאת אכזבה גדולה. הצהרת בלפור, שהוכרזה בשנת 1917, וועידת סן רמו, שהייתה ב-1920, הביאו בשורות חדשות ומרעננות – הקמת בית יהודי לעם היהודי בארץ ישראל. אבל בפועל, מדיניות הבריטים הייתה סיפור אחר לגמרי, שונה מאוד מרוח הבשורות שנשבה מההכרזה והועידה. בניסיון לפייס ולרצות את הערבים הבריטים הוציאו מסמך, שנקרא "הספר הלבן" (או המסמך הלבן) ב-1922, בו היו הגבלות חמורות על השבים לארץ ישראל. יתירה מזו, הבריטים חילקו את הארץ באותה תקופה לשניים, ומנעו התיישבות יהודית בכל החלקים המזרחיים של הארץ.

הרב קוק היה אחד מנושאי הדברים באותה עצרת של קיץ 1923. כדי להעלות את רוחם של יהודי ארץ ישראל – ולהזכיר לממשלה הבריטית את התחייבויותיה לעם היהודי – הוא ציטט חלק מההפטרה של אותה שבת. הוא דיבר על נבואת הנביא זכריה, שחי בתקופה של גולי בבל – וחזרתם לישראל מבבל, מאותה גלות של לפני 2500 שנים.

מילות העידוד של הנביא זכריה

אותה תקופה תואמת את מה שקורה איתנו היום, אמר. היהודים שחזרו מבבל היו מפוכחים אך גם מאוד מיואשים. העמים הזרים שהבבלים אפשרו להם להתיישב בארץ ישראל יצרו המון קשיים. הנביא ביקש להרגיע את השבים המיואשים מהגולה, באומרו:

"מי אתה הר הגדול, לפני זרובבל למישור…"! (זכריה ד, ז).

על איזה הר דיבר הנביא?

השביל המוביל להגשמת הבטחתו של השם לעמו, החזרה לציון, הייתה מאושרת על ידי האימפריה העצומה של אותם הימים – פרס.

כורש, מלך פרס, בחר את זרובבל כנציג רשמי מטעם האימפריה שיפקח על בניית הקהילה היהודית בארץ ישראל. זרובבל היה צאצא ישיר של המלך יהויכין, מאחרוני מלכי יהודה. זרובבל הוביל את הקבוצה הראשונה של הגולים בחזרה לירושלים.

בכל אופן, בדרך היו המון מניעות. הנביא מתייחס בצורה פיוטית לכל המשוכות כאל "הרים גדולים" שחוסמים את הדרך ומונעים את המשכו של התהליך. אך עדיין, לפני נציגו של המלך, זרובבל, הקשיים האלה נחשבים לכלום, הוא יישר אותם כמו מישור.

משימתו של זרובבל

אנו חיים בתקופה דומה, סיכם הרב קוק. השם ממלא את הבטחתו לקבץ את עם ישראל ולהביאם לארצם. הפעם, זה דרך האימפריה הבריטית הגדולה. אנו מקווים ומצפים, על פי ההכרזה בה מבטאת ממשלת הוד מלכותו, שנציגו של המלך – הממונה הגדול הבריטי – יחיש את התגשמות הנבואה והחזרה לארץ ישראל, ארץ הקודש, למרות הבעיות הגדולות שמונעות ומעכבות את התהליך ההיסטורי החשוב הזה.

"מי אתה, הר הגדול"? – למרות שהכל נראה מורכב ומסובך, למרות הקשיים והמניעות שמציבים שאר העמים – לפני כוחה של ההשגחה השמימית, כל המחסומים הללו יוסרו עד שהדרך לגאולה תהיה כמו מישור.

* * *
הרב חנן מוריסון מנהל אתר לדוברי השפה האנגלית, על פי תורתו של הרב אברהם יצחק הכהן קוק – הרב הראשי הראשון בארץ ישראל. הרב חנן מוריסון חיבר את הספר "זהב מארץ ישראל" בהוצאת אורים, 2006.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה