מלאי שלא נגמר

הקב"ה כבר "הוכיח" את עצמו, זה משהו שאפשר לראות לאורך כל שנותינו כעם. אז למה לדאוג אם במחסנים שלו יש מלאי שלא נגמר? יש לנו חזקה על זה!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 05.04.21

אם כבר אתם פה, אז תעצרו לרגע ותחשבו על מה שתקראו בשורות הבאות: האם אי פעם היה חסר לכם אוכל? אני מתכוון, האם חוויתם יום שלם בלי אוכל (ואני לא מדבר על הימים שצמים בהם כמו יום  כיפור או תשעה  באב)? אני מדבר על זמנים שבאמת הייתם רעבים ולא היה שום דבר בהישג יד, שום סימן לאוכל באופק?
 
בשנות שירותי הצבאי, בעיקר בזמן המלחמה בה השתתפתי – מלחמת שלום הגליל, באזורים שהאש חלפה לנו מעל לראש ובקושי אפשר היה להרים אותו, היו ימים שמשאיות אספקת האוכל לא יכלו להגיע אלינו. אבל בדרך זו או אחרת הצלחנו לשרוד, ותודה לא-ל, לא גווענו ברעב. באחת הפעמים היחידה שלנו חנתה סמוך לעץ חרובים. אתם יודעים מה זה עץ חרובים כשאתם רעבים ואין אוכל בנמצא? זה עדיף על מכרה זהב! במשך שלושה ימים חיינו על חרובים. בפעם אחרת, הסתתרנו מאחורי טרסות מלאות סלעים, טרסות שהיו פעם כרמים. האזור היה מלא בענבים עסיסיים וטעימים שהשביעו את רעבוננו בימי המלחמה, וגם הענבים האלה, באותם ימים, היו שווים יותר מכל זכייה בלוטו. היו גם הפעמים שלא הייתה לנו טיפת מים לשתות וגם לא מצאנו מקור מים להרוות את צימאוננו, אך בחסדי שמים מצאנו עשבי סרפד שהשורשים שלהם מלאים בנוזלים ועשירים בברזל, קלציום וסיבים תזונתיים. הם הזינו אותנו עד שמשאיות האספקה הצליחו להגיע אלינו.
 
מאמרים נוספים בנושא:
תבטחו  בו
כוס  הקסמים
הדולר על  הקיר
 
ועכשיו, שנים רבות אחרי אותה מלחמה, הנה אני כאן כותב לכם על כך שלא גווענו ברעב.
 
ביהדות ישנו מושג חזק ומשמעותי שנקרא "חזקה". כלומר, אם חווית משהו שלוש פעמים ברציפות, זה נקרא "חזקה". למשל, אם אדם יכול למלא את אותה משימה שלוש פעמים ברציפות, יש לו חזקה על הדבר.
 
עיקרון החזקה קיים כמעט בכל עניין בהלכה היהודית.
 
ישנם 365 ימים בשנה. רובנו אוכלים שלוש ארוחות ביום, פה ושם מפספסים ארוחה אולי שתיים, ולפעמים אנחנו אוכלים שלוש ארוחות פלוס משהו בין הארוחות. אז אם נחשב במספרים את כמות הארוחות, אנחנו אוכלים קרוב ל-1000 ארוחות בשנה. אדם בן 30 אוכל כ-30,000 ארוחות בשנות חייו. הפעמים היחידות בהן הוא לא אוכל הן מבחירה או בעקבות צום, או בגלל שהיה לו יום עמוס במיוחד עד שלא היה לו זמן להכניס משהו לפה. וגם זה עניין של בחירהשהרי ברגע שהוא יפגוש את המקרר או מסעדה קרובה המצב ישתנה. האוכל עדיין נגיש, הוא באופן עקרוני יכול לאכול מתי שהוא רוצה.
 
אם בורא עולם מאכיל אותנו שלוש פעמים ברציפות, אז על פי עקרון החזקה, ועניין ההלכה המתלווה למושג זה, בורא עולם ימשיך להאכיל ולהזין אותנו.
 
אז זהו, שחזקה על שלוש פעמים כבר יש, מכיוון שהקב"ה נתן, ונותן, על שולחננו אינספור פעמים לחם, בשר, ירקות, פירות ועוד לאורך שנות חיינו. הוא גם נתן לנו בגד ללבוש, קורת גג, מקום פרנסה, בריאות, שמחה, ילדים…. הרבה יותר משלוש!
 
אז תגידו לי, אתם לא חושבים שאלה מספיק סיבות טובות לבטוח בו? לסמוך עליו? מה, הוא לא 'הוכיח' את עצמו?
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
פשוט, לזרוק את השכל
נוסחת  הקסם
הברכה  הגדולה
 
אם אנו, בני האדם בשר ודם, עושים טובה וחסד למישהו פעם או פעמיים אבל הם לא מודים ומעריכים את מה שעשינו בשבילם, זה לא מעצבן אותנו? כפיות הטובה הזו לא מרתיחה לנו קצת את הדם? בטח שכן.
 
אז למה אנחנו עושים את זה לבורא עולם?
 
הביטחון בבורא עולם שהוא זה שדואג שעל שולחננו תהיה עוד ארוחה, שבמקרר יהיו חלב, ירקות ופירות ושאר דברים נצרכים, שבארון הבגדים יהיו לנו הבגדים המתאימים לעונה, מעיל לחורף ובגד נעים לקיץ, כפי שעשה בשבילנו פעמים רבות, יום אחרי יום, שבוע אחרי שבוע, חודש אחרי חודש, שנה אחרי שנה, מוריד מאיתנו טונות של דאגות ואת כל שאלות ה'מה יהיה?' ו'איך יהיה?' שחונקות לנו את החיים.
 
וביטחון, כמו שאומר הרב שלום ארוש, הוא אמונה בבורא עולם בכל תחום ומצב בחיינו. הקב"ה כבר "הוכיח" את עצמו שוב ושוב, אנחנו יכולים לראות את זה לאורך כל ההיסטוריה שלנו כעם ישראל, לכן אין לנו שום סיבה לדאוג ולחשוש מכיוון שהמלאי במחסנים שלו הוא אינסופי. 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה