מלאכת שמים

"אל תדאג, לקורס אגיע עם כיפה גדולה. וחוץ מזה, מה זה קשור? יש לי כתב יד יפה ואני אעשה כל מה שיגידו לי. השאלה היא, אם מרוויחים במקצוע הזה טוב?...."

3 דק' קריאה

עודד מזרחי

פורסם בתאריך 06.04.21

"אל תדאג, לקורס אגיע עם
כיפה גדולה. וחוץ מזה, מה זה
קשור? יש לי כתב יד יפה ואני
אעשה כל מה שיגידו לי. השאלה
היא, אם מרוויחים במקצוע הזה
טוב?…."

לחנות תשמישי הקדושה של יורם ברחוב האצ"ל בשכונת התקווה בתל-אביב נכנס בשעת הצהריים בחור שאינו חובש כיפה. "שלום, יורם נמצא פה?" שאל. "כן", ענה יורם שהיה עסוק באותה עת בסידור הטליתות על המדף.

"אני יכול להתייעץ איתך?"

"כן, בבקשה".

"תשמע. אני אחרי צבא וכבר מובטל שנתיים. ומכיוון שיש לי כתב יד יפה וגם סבלנות רבה, הציעו לי להירשם לקורס של סופרי סת"ם, שאמור להיפתח בעוד שלושה חודשים. רציתי לדעת אם יש בזה עבודה, והאם מרוויחים טוב במקצוע הזה?"

"רק רגע… אתה אדם דתי? אתה שומר שבת? מניח תפילין?" שאל יורם בתמיהה.

"לומר לך את האמת – לא, אבל מה זה קשור?! אני אעשה את העבודה בדיוק כמו שיגידו לי, וחוץ מזה אל תדאג, ברור שלקורס אני אגיע לבוש אחרת ואשים כיפה גדולה".

"זה לא הולך ככה" החל יום להסביר. "המקצוע של סופר סת"ם אינו כמו כל עבודה אחרת. זה חייב להיעשות בקדושה ובטהרה. העבודה מחייבת שהסופר יקיים את המצוות, כי אחרת התפילין שיכתוב תהיינה פסולות".

ויורם המשיך בדבריו: "בוא ואספר לך סיפור אמיתי על מישהו שחזר בתשובה. הוא היה גרפיקאי מוצלח ובתקופה שהיה חילוני, איזה סוחר לתשמישי קדושה הציע לו לכתוב עבורו תפילין ומזוזות. ההצעה קסמה לגרפיקאי והוא כתב במשך שנתיים ימים מזוזות ותפילין בכתב יפהפה, הוא כתב בשבת עם ווקמן ואפילו ביום כיפור בעת שאכל… אותו סוחר קנה ממנו מאות מזוזות ותפילין והפיץ אותן למקומות שונים בארץ ובחוץ לארץ. כאשר הגרפיקאי חזר בתשובה והבין שכל מה שכתב היה פסול, החל להתייסר. מצפונו הציק לו ושנתו נדדה: ‘מה עלי לעשות כדי לתקן את מה שעשיתי? איך אמצא את כל התפילין והמזוזות שנמכרו? אולי אפרסם בעיתונות? האם הקונים יבינו? ואולי זה התגלגל לכמה ידיים? ומה עם הבושה? ועד כמה אני צריך להוציא כסף כדי לנסות לאתר את הקונים?…’

"השאלות התגלגלו לרב זילברשטיין מבני-ברק, שאמר שאם יש משהו בעולם שצריך לבכות בגללו זה על מקרה כזה. הרב פנה בשאלה זו לחמיו הגאון הרב אליישיב. הרב אליישיב התחבט מאוד בסוגיה זו ולא מצא לאיש תקנה פשוטה. מכיוון שיש כאן שני חטאים חמורים מאוד. מצד אחד יש עניין של גזל, שאנשים שילמו על דבר שאינו שווה מאומה, ומצד שני מכיוון שכאשר כתב את התפילין והמזוזות היה כמומר ממש, והאנשים המניחים את התפילין שכתב לא יוצאים ידי חובת המצווה, ומברכים ברכות לבטלה בכל יום, ובכל רגע מבטלים מצוות עשה. לבסוף פסק הרב אליישיב שהוא חייב לעשות כל מה שבידו כדי להציל מה שאפשר, איפה שהוא רק יכול מבלי להתבייש כלל! הרב זילברשטיין הסביר שכוונתו היא שלמרות שמדובר במשימה כמעט בלתי אפשרית, עליו לבזבז את כל הונו ואפילו למכור את ביתו כדי לנסות להודיע ולהגיע לכל מי שהוא יכול, לקנות בחזרה את התפילין והמזוזות הפסולות ולגנוז אותן!

"דבר נוסף שאמר הרב זילברשטיין הוא, שאם הגרפיקאי יעשה כן, הקב"ה יתערב ויעזור לו שהתפילין והמזוזות שהוא לא יצליח להגיע אליהן יאבדו או יפסלו ויצטרכו להחליפן בכשרות. כך יצא ידי חובתו במצוות שבין אדם למקום, ובכל מה שנוגע למצוות שבין אדם לחברו עליו לתרום מכספו לצורכי ציבור".

הבחור, שהקשיב כל העת בקשב רב לסיפורו של יורם, הבחין בכך שהחנות התמלאה בקונים הממתינים ליורם, התנצל וביקש לגזול עוד שתי דקות מזמנו וביקש כך: "אשמח אם תמליץ לי על ספר למתחילים בנושא האמונה".

"בשמחה" אמר יורם והושיט לו ספר מתאים מהמדף, ובנוסף רשם לו שם וטלפון של רב המעביר שיעור תורה באזור מגוריו.

לאחר כחודש נכנס הבחור, והפעם עם כיפה לראשו כדי לקנות טלית קטן. לאחר שהודה ליורם על ההכוונה, סיפר שהוא נמצא בתהליך התחזקות. שאל אותו יורם:

"ומה עשית בקשר לקורס סופרי סת"ם?", שאל יורם.

"החלטתי שכרגע אני לא ראוי. אולי בעתיד, אם ירצה ה’"…

* **
אם חוויתם סיפור מיוחד או שמעתם ממישהו על סיפור של השגחה פרטית ואמונה שיכול לחזק את הרבים, אתם מוזמנים ליצור קשר – odedmiz@actcom.co.il

(ספרי "אור חוזר" מאת המחבר ניתנים לרכישה בחנות האתר)

כתבו לנו מה דעתכם!

1. איתי

י"ט כסלו התש"ע

12/06/2009

ידייך פתוחה לקבל שבים! סיפור מחזק ביותר. ישר כוח לך יהודי יקר!!!

2. איתי

י"ט כסלו התש"ע

12/06/2009

סיפור מחזק ביותר. ישר כוח לך יהודי יקר!!!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה