מלחמה קשה… או קלה

בלי שעת התבודדות אי אפשר להחזיק מעמד עם הניסיונות של העולם הזה! העולם הזה הוא מלחמה קשה... או קלה. תלוי איך בוחרים להילחם אותה.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

בלי שעת התבודדות אי אפשר
להחזיק מעמד עם הניסיונות של
העולם הזה! העולם הזה הוא
מלחמה קשה… או קלה. תלוי
איך בוחרים להילחם אותה.

בשדי יער – פרק 63

הרחמנות של השם

כאשר אדם שופט את עצמו אין זה אומר שעליו להעניש את עצמו. אלא, להודות בטעותו! זה עיקר המשפט וחשבון הנפש שעל האדם לעשות: האם עשיתי טוב או לא? וכשרואה שלא טוב עשה, יתוודה ויבקש סליחה, יתחרט על מעשיו ויקבל על עצמו לתקן להבא. זהו זה. גם נמחק לו העוון וגם הוא מקבל שכר על שקיים את מצוות התשובה.

אומר רבי מאיר בעל הנס (מסכת יומא): "אפילו יחיד שעושה תשובה, מוחלים לו ולכל העולם כולו!". ראו עד להיכן מגיעה רחמנותו של השם! לא רק שמוחלים לאדם שעשה תשובה אלא לכל העולם כולו בזכותו! קשה להבין בשכל את רחמנותו של הבורא. ונכון, אנו מאמינים לכל מילה שאנו אומרים, אבל עכשיו מבינים קצת יותר את מה שמובא בשם הזוהר הקדוש: "כשם שלגדולתו אין חקר, כך לרחמנותו אין חקר"!

אבל רק מי שעושה בכל יום שעת התבודדות יכול להבין את מה שנכתב כאן. כי אם לא, הוא רחוק מהרחמנות. כי רחמנותו של הבורא יתברך זו התפילה הנקראת בארמית: "רחמי", וכשאדם רחוק מהתפילה, שזו ההתבודדות, הוא רחוק מהקב"ה.

כלי מלחמה

אשתי שתחיה שאלה אותי פעם: "איך יכול להיות שבחורים שלמדו בישיבה עד גיל 18 עוזבים אותה וזורקים את כל היהדות? איך זה יכול להיות?! איפה כל התורה שלמדו? איך היא לא מגינה עליהם?…"

תשובתי הייתה: החיים מלאים בניסיונות, ובפרט בגיל הנעורים שאז התאוות מתגברות והניסיונות קשים מאוד, ובפרט שכל זה חדש לאותם נערים שיצרם בוער כלפיד אש ואין להם שום כלים להתמודד עם ההתגברות הנוראה הזאת שנחתה עליהם לפתע. אילו הייתה להם פגישה יומיומית עם הבורא והם היו מספרים לו מה עובר עליהם, מבקשים את עזרתו, וכך היו ניצולים מהיצר הרע ומתגברים עליו – היו מצליחים. אבל כשאין להם שעת התבודדות, ישנם ניסיונות שהם חזקים מהם ואז, הם נופלים ונופלים… עד שנופלים לגמרי.

אותם בני נוער שגדלו במסגרת של קדושה ותורה לא יכולים לשתף שום אדם במה שעובר עליהם, כי הם בושים בעצמם מאוד. הם בטוחים שכל מה שעובר עליהם מראה שהם הכי גרועים בעולם ושאין להם תקנה ח"ו. כך חונכו – אדם שיש לו נפילות וכישלונות הוא גרוע מכל, והם מעולם גם לא קיבלו הדרכה ללכת עם התחזקות בכל מצב. לכן הם מסתירים את מה שעובר עליהם ומתמודדים לבד עם הניסיונות הנוראים כל כך לנפשם הרכה. וכאמור, מכיוון שאינם יודעים לדבר עם השם ולבקש ממנו בשתי מילים: "תעזור לי!" הם נכשלים. אין להם שום כוח לגבור על יצרם, כמו כל אדם אחר בעולם, הרי נאמר: "אלמלא הקב"ה עוזרו, אינו יכול לו".

בלי שעת התבודדות אי אפשר להחזיק מעמד עם הניסיונות של העולם הזה! העולם הזה הוא מלחמה קשה… או קלה. היא קלה למי שעושה שעת התבודדות, למי שהולך עם השם. והיא קשה למי שהולך בלי השם. מאוד קשה. על זה אמר רבי נחמן מברסלב: "עיקר כלי זינו של איש הישראלי זה התפילה". עיקר הכלי שאיתו אדם יכול להילחם במה שצריך להילחם בעולם הזה ולנצח – זו התפילה. אדם ללא תפילה הוא אדם ללא כלי מלחמה. ואיך אפשר בכלל להילחם בלי כלי מלחמה? בלי התפילה?

ידוע הסיפור על ה"חפץ חיים", שראה פעם חיילים שחזרו מהחזית אחרי שהסתיימה המלחמה. אמר להם: "אתם חזרתם מהמלחמה הקטנה למלחמה הגדולה". הם לא הבינו אותו. "מה זאת אומרת?" שאלו, "עכשיו חזרנו מהמלחמה הגדולה, העולמית. איזו מלחמה נוספת מחכה לנו?" השיב להם: "מלחמת היצר הרע! היא המלחמה הגדולה, והיא לא עוזבת את האדם עד מאה ועשרים שנה…"

ומהו כלי המלחמה שאיתו נלחמים את מלחמת היצר? התפילה! עניין זה מובא בפירוש בגמרא הקדושה (מסכת קידושין): "בכל יום יצרו של אדם גובר עליו, ואלמלא הקב"ה עוזרו אינו יכול לו". הגמרא אומרת לנו בפירוש, שאדם לא יכול לנצח את היצר הרע אלא אם השם עוזר לו. ולמי השם עוזר? למי שמבקש זאת ממנו! השם נתן לאדם בחירה, וכשאדם אומר לבורא: ‘אני לא יכול להתגבר על היצר הרע שלי, תעזור לי בבקשה’, אז השם עוזר לו. ואם לא מבקש, השם נותן לו ללכת בדרך שבחר בה. בורא עולם רוצה לעוזר לכולם! אבל צריך לבקש ממנו.

כאשר אדם מדבר יומיום עם השם ומבקש ממנו שיעזור לו, שיעשה עמו חסד, כשהוא עומד בפני ניסיון, מול היצר וכן הלאה – אז השם עוזר לו!

חבר טוב

כי באמת, אין לעולם הזה מה להציע לאדם. אמרתי פעם אחת לאחד התלמידים שלי, שהתרחק מעט, בשיחת טלפון שהייתה לנו: ‘מהיום, תהיה חבר שלי, מסכים?’. ‘מסכים’ השיב. ‘אני מבקש ממך להיות חבר טוב באמת, מסכים?’. ‘מסכים’ השיב התלמיד. ‘תראה’, המשכתי, ‘אני מבקש ממך שאם תמצא משהו יותר טוב מהישיבה, קח גם אותי איתך. חבר טוב – אז עד הסוף. כי אם תמצא מקום טוב יותר אז תאמר לי, ואקח גם את כל הישיבה איתי…’

אדם צריך לרצות את האמת, עד כדי כך שאם יוכיחו לו שהאמת היא לטפס על הקירות – הוא יהיה מוכן לעשות את זה. לכן, אשאל אתכם הקוראים: רוצים לדעת את האמת? ואתם אמורים לענות: ‘כן!’ ואם אוכיח לכם שהאמת היא להיות שחקן פוטבול? תהיו מוכנים לזה?. ‘כן!’ אתם משיבים. טוב, אז בחלק הבא של הסדרה אוכיח לכם שהאמת היא שכולם, כולל כולם, צריכים לעשות שעת התבודדות כל יום!…

(מתוך בשדי יער מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה