מלכודת העכברים

השינון וההפנמה של הידיעה הזאת – זה מה שיכול לתת לכם את כל הכוחות להתגבר על כל הקשיים ולעמוד בכל הניסיונות להיות כרצון ה' בשלימות ולהצליח בחיים באמת! ומהי?

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 03.11.19

השיר של רבי נחמן

רבים מכירים את העצות של רבי נחמן ואת המעשיות שלו, אבל לא רבים יודעים שרבי נחמן גם כתב לנו שיר. ובשיר של רבי נחמן ישנה שורה שהיא מצד אחד משעשעת ומצד שני מלאה במוסר עמוק מאוד.

 

רבי נחמן מתאר מציאות מגוחכת שחיות חזקות מאוד וענקיות בגודלן כמו פיל וגמל מוּבָלוֹת ונמשכות כצאן לטבח על ידי עכבר קטן, כמו שמצוי בקרקס שאדם קטן וחלש שולט בפילים בדובים ובאריות.

 

ובשיר של רבי נחמן העכבר מחזיק חבל הקשור לאף של הפיל והגמל ושולט בהם ללא עוררין. הם אמנם יכולים לדרוך על העכבר ולהשתחרר משליטתו, אבל הם לא עושים את זה ורבי נחמן מסביר מדוע: מחמת שאינו יודע מכוחו! הם לא מודעים לכך שהם מסוגלים להשתחרר בקלי קלות.

 

וזו לשון השיר: "חזק ונתחזק! ואל תהיה כפיל הגדול וכגמל, אפילו כשמושכהו בחוטמו העכבר לא יבעט בו, וכל זה מחמת שטות שאין יודע מכוחו. אבל נפשי הפיקחת וחזקה".

 

והנמשל הוא, כמובן, שהפיל והגמל זה כל אחד מאיתנו שהוא בעל כוח גדול מאוד. והעכבר הוא היצר הרע, כל העולם הזה, וכל התאוות, שאין בהם שום כוח אמתי. וכולנו ללא יוצא מן הכלל יכולים לנצח אותו בקלי קלות – בתנאי שנדע את גודל כוחנו!

 

תכיר את עצמך – תאמין בעצמך

בשבוע שעבר כתבנו שהדבר החשוב ביותר בעולם זה להאמין בעצמך, כלומר לדעת מי אתה, שאתה חלק אלוק ממעל, שיש בך נשמה טהורה, לדעת כמה אתה טוב, ושהרצון שלך כולו טוב, אתה רוצה רק טוב. והסברנו שהידיעה הזאת היא זו שנותנת את הכוח להתגבר על הכול ולעמוד בכל הניסיונות. והסברנו שזה בדיוק היה ההבדל שבין נֹח לאברהם אבינו, שבגלל זה נח היה צריך עזר וסעד לתומכו ואילו אברהם לא היה צריך כמו שאומרים חז"ל.

 

וזו הסיבה לכך שנֹח לא עבר ניסיונות, כי משמיים ידעו שכנראה לא יעמוד בהם, ואילו אברהם כן עבר ניסיונות, כי כל המהות של הניסיון היא לבדוק האם האדם מצליח להתגבר ולהתחזק גם בלי הסַעַד והעֵזֶר מלמעלה.

 

ועל פי היסוד הזה נבין את כל מהלך הפרשיות של אברהם אבינו ואת העמידה שלו בעשרת הניסיונות שבהם נתנסה, ודרך זה נבין יותר לעומק מה הכוונה המלאה של האמונה בעצמך.

 

יוצאים מהדמיונות

אמונה בעצמך זה אומר להאמין שיש לך כוח גדול מאוד. וגם אם אתה רואה יצר הרע עצום ורצונות רעים בוערים בך ונדמה לך שאין בכוחך לנצחם – זה רק נדמה לך. זה דמיון גדול מאוד מאוד אבל זה בשום אופן לא המציאות.

 

רבי נחמן אומר שצריכים לקרוא ליצר הרע "כוח המדמה" כדי לזכור שבאמת אין בו כלום חוץ מדמיון. וכאן בשיר מכנה רבינו את הדמיון הזה: "מחמת שטות, שאין יודע מכוחו".

 

זו בסך הכול שטות, שיגעון. כמו שיש משוגעים שחושבים שרודפים אותם ל"ע, כך הפיל והגמל בטוחים שהם לא מסוגלים להתגבר על העכבר. הם פשוט לא מודעים לכוח האדיר שלהם.

 

גם אתה וכל אחד מאתנו בכל התמודדות בחיים, בכל קושי, בכל צומת, בכל החלטה טובה, גם כאשר אתה עומד בפני משימות שנראות לך בלתי אפשריות – בכל זה אתה חייב לזכור תמיד שיש לך כוח עצום! אין מציאות שאתה עומד בניסיון שאתה לא יכול לעמוד בו. אתה יכול לעמוד בכל ניסיון ואפילו בקלות!

 

הכול "קטן עליך"

נתבונן בדמותו של אברהם אבינו:

בן אדם קם בתוך רגעים ספורים ועוזב את הבית ואת כל המוכר לו ויוצא אל השממה עם אשתו ועם עשרות מעריצים בלי להכין שום צידה ואפילו בלי לדעת לאן. מאיפה הכוח? הכוח נובע מאמונה אדירה שבורא עולם אתו, בורא עולם שולח אותו, ובורא עולם נותן וייתן לו את כל הכוחות לעמוד ולהצליח בניסיון.

 

אדם זקן יוצא למלחמה עם קומץ לוחמים נגד ארבע אימפריות אדירות עם לוחמים כחול הים – מאיפה הכוח הזה? ברור שמדובר כאן באמונה עמוקה מאוד בעצמו שיש לו הכוח כי ה' אתו, והוא מתקדם ללא מורא וללא היסוס ויוצא ונלחם ומצליח. אם ה' איתך, אתה יכול לנצח את כל המלחמות בלי ירייה אחת, אפילו רק עם חול ואבנים. וה' תמיד איתך!

 

וגם כל אחד ואחד מאתנו עומד בחיים האלה בהרבה התמודדויות וניסיונות. לכן כתבנו בשבוע שעבר שכל אחד חייב להזכיר לעצמו בבוקר איזו נשמה קדושה יש לו, ובמאמר זה ברצוני להוסיף שהאמונה בעצמך זה לא רק שהנשמה שלך קדוֹשָה ושכוּלךָ טוב, אלא שמכוח הנשמה האלוקית שלך יש לך כוחות בלתי מוגבלים, הכול "קטן עליך".

 

דוקטור להתחזקות

בשביל להתחיל לקלוט כמה כוח יש לכם ובאיזה כוח אדיר מדובר, נביא כאן כמה ציטוטים מלשונו הקדושה והנפלאה של רבי נתן ה"דוקטור" להתחזקות. ההתחזקות של רבי נתן לא מבוססת על "נחמות של הבל", אלא על אמת אלוקית ברורה שקיבלנו מרבותינו.

 

פותח רבי נתן ואומר: "כי באמת בכל אחד מישראל יש נשמה יקרה שיש לה כוח גדול לעמוד כנגד היצר הרע וחילותיו, כי אם לא היה כוח באדם לעמוד כנגד היצר הרע, לא היה הקב"ה נותן לו יצר הרע כזה, כי אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו…"

 

ומכאן מגיע רבי נתן למסקנה: "על כן צריכין לדעת ולהאמין שבוודאי כל אחד ואחד מישראל, אפילו הפחות שבפחותים, הוא בעל כוח גדול לעמוד כנגד היצר הרע שלו".

 

ובהקשר של התאווה הידועה שהיא התאווה הכוללת ועיקר היצר הרע, אומר רבי נתן: "הכלל, שהאדם צריך להאמין מאוד בכוחו ויידע באמונה שלימה שבוודאי יש בכוח שכלו ומוחו לעמוד כנגד תאוות ניאוף שהוא עיקרא דייצרא בישא… והנשמה של איש הישראלי אפילו של הפחות שבפחותים בוודאי היא יכולה לעמוד כנגד כל העולם עם התאוות".

 

מה זה מוחין דקטנות?

ועל פי זה נבין, מהו היצר הרע העיקרי? מהי הסכנה היחידה? אומר רבי נתן: "ועיקר כל החטאים והתאוות שהאדם נלכד בהם ח"ו, היא רק מחמת שטות שאינו יודע מכוחו".

 

ורבי נתן מסביר את הדברים למעשה ואומר שכל זה נקרא "מוחין דקטנות", כלומר שהאדם חושב שהוא קטן ומסכן: "דהיינו, שנקטן מוחו ונחלש דעתו עד שאינו יודע מכוחו ונדמה לו שאי אפשר לו לעמוד כנגד תאווה זאת…".

 

ענווה אסורה וגאווה מותרת

ומזהיר רבי נתן שלא נחשוב חלילה שלחשוב על עצמך שאתה מסכן וחלש זו ענווה, וכן שלא נחשוב חלילה שלדעת את האמת הפשוטה, שיש בך נשמה טהורה וקדושה וחזקה, זו גאווה:

"כי אין זה דרך הענווה להקטין כוחו ולומר שאין לו נשמה גבוהה כמו הצדיקים והכשרים, כאילו אין בידו להיות איש כשר או צדיק, כי ענווה כזו אסורה והיא ענווה פסולה ואין זה ענווה כלל, רק מוחין דקטנות שצריכין להתרחק מזה מאוד… רק אדרבא, צריך כל אחד לומר בדעתו שיש לו נשמה גבוהה מאוד, כי הנשמה של הפחות שבפחותים שבישראל הוא גבוה מאוד מאוד.

 

"וצריך לומר בדעתו שאין נאה לו להיות כרוך אחר תאוות ח"ו, מכל שכן וכל שכן לעבור איזה עברה ח"ו, כמו שכתוב, ויגבה לבו בדרכי ה', שצריכין להגביה ליבו בדרכי ה', כי כל אחד מישראל רחוק בשורשו מאוד מאוד מעבירה ח"ו, כמו שכתב רבינו ז"ל… כי כל אחד מישראל הוא בעל כוח גדול לעמוד כנגד כל העולם עם תאוותיהן רק העיקר שיזכה לידע מכוחו".

 

נסכם את הדברים. יהודים יקרים, יש לכם כוח גדול. השינון וההפנמה של הידיעה הזאת – זה מה שיכול לתת לכם את כל הכוחות להתגבר על כל הקשיים ולעמוד בכל הניסיונות להיות כרצון ה' בשלימות ולהצליח בחיים באמת!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה