“ממשה ועד משה לא קם כמשה”

מהיכן לקוח המשפט השגור בפינו? "ממשה ועד משה לא קם כמשה". וגם החיד"א זצ"ל כתב שמצא כתוב שלא היה שום תנא או אמורא שנקרא משה.

4 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 26.12.21

מהיכן לקוח המשפט השגור בפינו? כך כתב החסיד רבי יוסף יעבץ זצ"ל אשר כבר נתפרסם על הרמב"ם "ממשה ועד משה לא קם כמשה". וגם החיד"א זצ"ל כתב  שמצא כתוב שלא היה שום תנא או אמורא שנקרא משה.

 

מיהו הרמב"ם?

 

רבי משה בן מימון המכונה בראשי תיבות רמב"ם מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש מדע ורופא, חוקר ומנהיג, כונה גם "הנשר הגדול". אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות.

 

הרמב"ם, רבי משה בן מימון נולד בעיר קורדובה שבספרד לאביו רבי מימון שהיה דיין, על פי המסורת השושלת של הרמב"ם מגיעה עד לרבי יהודה הנשיא, חותם המשנה, בגיל 13 עזב את ספרד עבר לאפריקה ומשם לארץ ישראל ותוך זמן קצר ירד למצרים והשתקע בה ששם שימש כמנהיג דתי רוחני.

 

מאחר ומטה לחמנו נשבר כתוצאה ממות אחיו, הלך והתחמה ברפואה והפך לאחד מבכירי הרופאים בקהיר. שמו הלך לפניו לא רק במצרים, אלא בכל העולם כולו כרופא גדול ומומחה מבין הטובים בעולם כרב חכם יהודי.

 

 

כוס חלב רמב"ם

 

המלך אהב מאד את הרמב"ם וגידל אותו כרופא ראשי למלך וליועצו הקרוב ביותר. רופא ערבי אחד קינא בו והחל מוציא דיבת שווא אודות הרמב"ם שהוא אינו רופא אלא סתם ידוען. אט אט החל מכניס שנאה ורשף לליבו של המלך.

 

המלך החליט לערוך מבחן השוואה בין שני הרופאים, הרמב"ם והערבי באומרו , מי שיישאר בחיים הוא יהיה הרופא שלי! וכך אמר עליכם להכין רעל אחד למשנהו ומי שיכין שיקוי רפואה ויצא מזה הוא הרופא האמתי שלי.

 

הרמב"ם שמע ומיד הכין שיקוי נגדי לרעל של הרופא הערבי, בעוד שהרופא הערבי שקשק מפחד והכין כל מיני רקיחות. הרמב"ם מצידו לא הכין שום משקה מיוחד אלא מזג כוס חלב רגיל. בהגיעם לפני המלך הכין הרמב"ם את תלמידיו , ברגע שישתה מן הרעל מיד להשקות אותו בשיקוי שהכין והשם יעזור. וכך אכן היה, הרמב"ם שתה את הרעל ומיד השקיהו בשיקוי המיוחד שרקח וכעבור כמה דקות התעורר ושב לחיים.

 

לעומתו, הרופא הערבי היה בטוח שהרמב"ם הכין לו רעל סם המוות בחלב ולא ידע שמדובר בכוס חלב רגילה, ומתוך פחד נוראי, תוך כדי שתיית כוס החלב נפל ומת. פה כמובן יש עניין תת מודעי, שלמחשבה יש תוקף גדול ועצום.

 

 

הרופא הגדול!

 

הרמב"ם היה רופא, מחנך ומורה. בכל כתביו הרפואיים, הוא מדגיש את החשיבות שנודעת לשמירה על הבריאות ולמניעת מחלות על-ידי אורח-חיים בריא ותזונה נכונה.

 

יסוד ועקרי התזונה הבריאה

 

דגש על סוג המזון ואיכותו. כאשר הרמב"ם דבר על קמח לבן שהוא מסוכן מה נגיד אנו אזובי הקיר שהיום קרואסון עם כוס קפה בבוקר זה MUST.

 

 

עקרון יסוד – "צריך האדם להרחיק עצמו מדברים המאבדין את הגוף ולהנהיג עצמו בדברים המבראים המחלימים ואלו הן":

 

 

  1. לעולם לא יאכל אדם, אלא כשהוא רעב. ולא ישתה אלא כשהוא צמא. ואל ישהה נקביו – אסור להתאפק מלעשות צרכיו.

 

אכילה רק בשעת רעב ולא על הדרך. כמו למשל להתחיל להתייחס לאכילה שאינה בשעתה. כמו כאשר אני מבשלת ארוחת צהריים אין שום צורך לאכול עוד מנה מהסיר לפני הארוחה ולטעום איך יצא האורז, או אופה עוגה אין שום צורך לטעום ולאכול חצי מהקצפת ולהתחיל ליישר את העוגה, ותוך רגעים כבר אין עוגה. אבל יש מלא שומן וסוכרים בתוך הבטן.

 

 

2. לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו, אלא יפחת כמו רבוע משובעתו.

במילים אחרות לא לאכול עד שמתפוצצים ולא ישתה מים בתוך המזון. מכירים את התופעה שהולכים לאירוע "וחייבים" לטעום מהכל? רק מהפובה עוד טרם התחיל האירוע כבר שבעים לעייפה והבטן מתפוצצת.. אז לשים לב, אפשר לטעום קצת ובמידה לא חייבים לבלוע כאילו אין מחר. ואם שבעתם זה בסדר ומותר להפסיק לאכול!

 

 

  1. תזונה ופעילות גופנית. מומלץ לעשות פעילות הליכה של עשרים דקות שבה יש להזיע ולהעלות את הדופק. פעולה פשוטה נעימה ממריצה את הדם, מעלה את הדופק ובריאה גם לגוף וגם לנשמה

 

  1. לאכול בישיבה ולא בעמידה. חנכי את עצמך לא לפתוח את המקרר וקדימה בלגן.. ללעוס פה ולטעום שם.. לפתוח חטיף על הדרך.. 

 

 

5. תזונה לשיפור העיכול: הרמב"ם קורא לזה "משלשים בני מעיים", כלומר אוכל בריא מזין וגורם ליציאות רכות ובקלות. כמו למשל ענבים, אגסים, אבטיח, קישוא, מלפפון

6. יש לאכול קודם כל דברים רכים ואחר כך קשים, כלומר קודם כל את הסלטים בשולחן ואח"כ את המנות הכבדות לעיכול

 

 

לעולם אדם יקדים דבר קל: יש לאכול קודם כל בשר עוף ואח"כ בשר אדום קציצה.

7. תזונה ע"פ עונות השנה. יש להתייחס למזג האוויר. בימות החמה מזונות קרים , בימות הגשמים אוכל חמין וחם

 

 

8. ישנם מאכלים רעים מאד. דברנו שבזמנו של הרמב"ם עליו השלום היה מדובר בקמח לבן, דג מעושן, גבינת עובש, צל, שום, כרוב

 

 

←  אז מה נאמר היום על כל תעשיית האוכל שבה יש חומרים כימיים ורעלים ממש מסוכנים לבריאות?

 

 

בורקס? צ'יפס, בשר אדום, המבורגר? קצפת ושמנת? ממתקים וחטיפים? צבעי מאכל? חומרים כימיים להארכת חיי המזון על המדף – חומרים משמרים מזיקים מאד לגוף, אספרטיים, יוד, צבעי מאכל, פחם, כספית, נחושת ועוד מרעין בישין.

 

 

9. אם יש עצירות עלינו לאכול משהו לעזור ולהקל. שמן זית, סלק אדום, גרנולה. העצירות מאד מסוכנת לבריאות , צריך כל יום יציאה אחת לפחות, וגם אם נתקע ולא יוצא זה סימן לעצירות.

 

 

פטירתו

 

הרמב"ם נפטר בכ' טבת במצרים והועלה לקבורה בטבריה , על זה העיד האר"י הקדוש על ידי תלמידו ר´ חיים ויטאל. כך שמעיד ר´ יוסף סמברי איש מצרים: "וקברו אותו בבית המדרש שלו… במצרים, ומשם הוליכו אותו לא"י וקברוהו בטבריה". הערב חל יום פטירתו, וכפי שאני נוהגת לסיים את המאמרים על צדיקים נא להדליק נר לעילוי נשמתו הקדושה, לומר פרקי תהילים, משניות, התיקון הכללי, לשים פרוטה לצדקה ולערוך סעודה לכבודו. מבטיחה לכם שהצדיק לא נשאר חייב..!

בקשו מהרמב"ם, מי שזכה להיות הרופא מספר אחד בכל העולם כולו, שכיום הרפואה הטבעית מתבססת על תורותיו שיהיה מליץ יושר בעדנו בפני בורא העולם לרפואה שלמה ולתזונה בריאה וחכמה! אכי"ר