מנהיג אמיתי

הפרשנים מבולבלים: מה פתאום הוא מתנהג כמו מנהיגי הימין הקיצוני? הרי כמה שנים קודם לכן, הוא התנהג כמו סרבן גיוס שמאלני-קיצוני שלא מוכן להחזיק נשק בידיים בכלל...

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

הפרשנים מבולבלים: מה פתאום
הוא מתנהג כמו מנהיגי הימין הקיצוני?
הרי כמה שנים קודם לכן, הוא התנהג
כמו סרבן גיוס שמאלני-קיצוני שלא
מוכן להחזיק נשק בידיים בכלל…

מה היה קורה אם אברהם אבינו היה ראש ממשלה היום?

הפוליטיקאים לא מסוגלים להקים קואליציה, אז הולכים לבחירות. לנו ברור שלא תהיה ישועה בבחירות, כי אין חדש תחת שמש הפוליטיקה בישראל. כל המועמדים מוכרים למדי, ולדאבון הלב, אין מנהיג אמיתי.

מהו ומיהו מנהיג אמיתי?

מי שחושב שהתורה הקדושה לא עניינית ואינה עדכנית לימינו, מן הראוי שיעיין במעשיו של אברהם אבינו ע"ה. להלן תסריט מרתק שכל במאי הוליוודי היה מתגאה בו:

אומרת התורה הקדושה: "וישמע אברם כי נשבה אחיו… ויכם וירדפם עד חובה" (בראשית יד, יד – טו).

תארו לכם שאברהם אבינו הוא ראש הממשלה ושר הביטחון, מנהיג המפלגה ששמה "אמונה". יש למפלגת אמונה רוב דחוק בכנסת, ובאופוזיציה יושבים כל יתר המפלגות – הימין, השמאל, המרכז, ואפילו הדתיים והחרדים (כי מפלגת אמונה גם לא משרתת את האינטרסים הצרים של הדתיים והחרדים, אלא פועלת למען כל האוכלוסייה).

אברהם אבינו ע"ה, עמוד החסד, מתגלה עתה כלוחם זריז ואמיץ, ומפתיע את כולם. הוא משגר מספר יחידות עילית של כוחות צה"ל לעבר דמשק ונכנס למערכה צבאית נגד ארבעת המלכים עם נמרוד (אמרפל), כדי להציל את לוט בן אחיו.

השמאל זועק לשמים בכנסת: "מה פתאום מלחמה!?!", תנועת "שלום עכשיו" מארגנת הפגנות מול ביתו של ראש ממשלה, ובכל כלי התקשורת מגנים את ראש הממשלה אברהם אבינו יומם ולילה. האמריקאים דורשים איפוק והבלגה, ואילו האו"ם מגיש מחאה חריפה. מועצת הביטחון מתכנסת. בקיצור, בלגאן לא קטן…

בינתיים, פעולת צה"ל מצליחה בצורה מדהימה ממש, תחת פיקודו של מפקד סיירת מטכ"ל סגן אלוף אליעזר עבדי, וכל כוחותינו חוזרים בשלום עם השבויים המשוחררים.

הפרשנים מבולבלים: מה פתאום אברהם אבינו מתנהג כמו מנהיגי הימין הקיצוני? הרי כמה שנים קודם לכן, הוא התנהג כמו סרבן גיוס שמאלני-קיצוני שלא מוכן להחזיק נשק בידיים בכלל. הרי אברהם אבינו סירב להילחם נגד נמרוד במעמד כבשן האש כדי להציל את עצמו. למה? ואילו עתה, כדי להציל את לוט הוא כן מוכן להילחם? מה קורה כאן?

הבא נתבונן בשיקול דעתו של מנהיג אמיתי, המיישב את עצמו היטב ומתבודד לפחות ששים דקות כל יום, ומבקש שהקב"ה ייתן לו עצות נכונות. אכן, אברהם אבינו זכה לעצה שלמה (ראה ליקוטי מוהר"ן קמא, תורה סא) כי ידע היטב כיצד להשתמש הן בחסד והן בגבורה (ראה שם, תורה ד).

צריך לזכור שאברהם אבינו ע"ה היה כעצם בגרונם של ארבעת המלכים הרשעים, שהפצתו את האמת (אפילו בלי עזרתם של ספרים, דיסקים והאינטרנט) ערערה את יציבות שלטונם הרודני והכפרני. לכן, תכננו את חטיפת לוט כדי לגרור את אברהם אבינו ע"ה להילחם, ובטוחים הרשעים שימחקו אותו מן העולם (זוהר לך לך, דף פ"ו).

אברהם אבינו ע"ה פעל על פי שיקול אחד בלבד – כיצד יקדש שם שמים ברבים. במעמד כבשן האש, הבין שאין כל תועלת להתמודדות אלימה עם נמרוד. להבדיל, נכונותו לקפוץ לתוך כבשן האש עבור אמונתו בקב"ה ולמסור נפש על קידוש השם עשתה רושם עצום. מאידך גיסא, אברהם אבינו ע"ה יצא למלחמה כדי להציל את לוט ועל ידי כך למנוע חילול השם. הזוהר הקדוש מספר, שקלסתר פני לוט היה זהה לקלסתר פני אברהם דודו. בהתאם ליסוד הזה, חשש אברהם אבינו ע"ה, שהעולם עלול לחשוב שהוא בעצמו נפל בשבי, טעות אשר תגרור בעקבותיה חילול השם נורא, משום שעלולים להגיד חס ושלום שאמנם הקב"ה הציל אותו מכבשן האש וממלך אחד, אך אין לקב"ה כוח חס ושלום להציל אותו מארבעה מלכים (ילקוט מע"ל בשם צרור המור).

תירוצים הגיוניים כביכול היו יכולים להניע את אברהם אבינו ע"ה לפעול בצורה הפוכה לחלוטין: מחד, היה יכול לומר לעצמו שהוא היחידי בכל העולם אשר מבשר את האמונה בא-ל אמת האחד והיחיד, ולכן אסור לו לקפוץ לכבשן האש, ועליו לעשות כל מאמץ להישרד, כולל התנגדות מזוינת לנמרוד, כדי להמשיך לחיות ולעסוק במלאכת קודש של קירוב וגיור. מאידך, היה מקום לשלול כל רעיון להציל את לוט. לוט מזמן התרחק מדרך השם, בחר לגור בין רשעים ולא היה ראוי שדודו הצדיק יסתכן בעימות צבאי עם ארבעת המלכים עבורו. שוב, מי יישאר לעסוק במלאכת קודש אם ייפגע במערכה?

זהו בדיוק החידוש העצום בהחלטות אברהם אבינו ע"ה – השיקולים של קידוש השם ומניעת חילול השם הביאו לנקיטת דרך פעולה המנוגדת לתכלית ממה שנראה במבט ראשון כהגיונית.

אברהם אבינו יצא לקרב כשהוא נטול שיקולים אישיים, ולא נשען כהוא-זה לא על יכולתו הטבעית ובודאי שלא על נשק גשמי. רק תשוקתו לקדש שם שמים הביאה אותו, עמוד החסד, לשליפת חרב. רצון השם יתברך הינו המכריע היחידי בכל פעולותיו, שמהן לומדים כיצד ירא שמים מקבל החלטות. זהו שיקול דעת של מנהיג אמיתי, אבי האומה היהודית. הלוואי ומנהיג כזה יהיה ראש ממשלה הבא של מדינת ישראל. בעזרת השם כך יהיה – יקראו לו "אדוני ראש ממשלה משיח צדקנו", בקרוב בימינו אמן כן יהי רצון.

קריקטורה של הצייר ברוך בקר, מבית היוצר וולט דיסני – האם אפשר לסמוך על עליהם? רק על אחת – אמונה…

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס", ב- www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה