מעדנים משולחן המלכים

כמעט כולנו הפכנו למבינים גדולים בתזונה בריאה. הרבה מאיתנו בוחרים באוכל אורגני, בפחות נתרן ושומן. האם איננו חייבים את זה גם לנשמה שלנו?

3 דק' קריאה

חיה עובדיה

פורסם בתאריך 06.04.21

כמעט כולנו הפכנו למבינים גדולים
בתזונה בריאה. הרבה מאיתנו בוחרים
באוכל אורגני, בפחות נתרן ושומן. האם
איננו חייבים את זה גם לנשמה שלנו?

אומרים שמה שאנו אוכלים זה מה שאנחנו. לרוב, אמרה זו מגיעה מהפרספקטיבה הפיזית-גופנית, אבל אפשר להסתכל על זה גם מההיבט הרוחני. תארו לכם שהשם מגיש לנו אוכל משולחן אדיר ממדים ועשיר בכל סוגי המאכלים הקיימים. כשמשווים את משימת הבחירה העומדת בפנינו – באיזה מעדן מן המעדנים בשולחן זה נבחר למלא את תאבוננו – למשימת הבחירה בחיינו, נוכל לראות שבשני המצבים אנו עומדים בפני אתגר לא קטן בכלל ושניהם אף מאתגרים באותה מידה.

בזממנו, כמעט כולנו הפכנו למבינים גדולים בתזונה בריאה. הרבה אנשים נוטים לבחור בתזונה אורגנית, מפחיתים בנתרן ואפילו בודקים את טבלת המרכיבים התזונתיים שנמצאת על גבי אריזות המזון, כדי לוודא שהם מכילים פחות נתרן ושומן. אבל האם איננו חייבים את זה גם לנשמה שלנו?

אם יש לנו את כוח הרצון לומר לא לגלידה עשירה בכדורים ושכבות, בקצפת ושוקולד ומה לא, או לומר לא לכל המטוגנים מלאי השמן והשומן כאחד, אז למה קשה לנו לומר לא לטלוויזיה ולכבות אותה, או לסרב לקרוא כל מיני מגזינים של בידור ורכילות? כי כמו שהגלידה חסרה במרכיבים חיוניים, כך הטלוויזיה והמגזינים השונים חסרים מרכיבים חיוניים שתורמים להתפתחותנו הרוחנית. יש כל כך הרבה שיעורים מעניינים שיכולים להזין את הנשמה שלנו. ואם אדם לא יכול להגיע פיזית לשיעור, אז הרשת מציעה המון שיעורים שניתנים לשמיעה/צפייה ללא כל חיוב.

ברגע של חולשה, הבחירה במאפה מתוק רגיל יכולה לספק סוכר גבוה לגוף לזמן מסוים, אבל מאפה מקמח חיטה עם גזר וצימוקים טעים בריא לגוף גם יחד. ועם אותה אנלוגיה, צפייה בסרט קומדיה תגרום לך סיפוק וצחוק מקסימום שעה-שעתיים, אבל קריאת ספר טוב שכתב רב מכובד תגרום לך לחוש סיפוק זמן ארוך בחייך… בודאי שצריך זמן כדי להתרגל לטעמו של הברוקולי והאורז החום, אבל ברגע שאתה מתרגל לזה, יהיה לך קשה מאוד לחזור לאופציות הישנות.

ההחלטה לאכול מזון כשר היא צעד אדיר המפחית בצורה דרסטית את הקושי בבחירות המוגשות לך בשולחן הגדול, דבר שהופך את חיינו לקלים ונעימים ופחות מסובכים. השם מניח בפנינו אינסוף אפשרויות, הן מפוזרות כך ממש לפנינו, יפות ומפתות, עד שלפעמים צריך אומץ רב כדי לסרב לרוב הבחירות מעוררות התיאבון, אבל המזיקות וה’כאילו’ משביעות. ביטחון בהשם והרבה אמונה זה כל מה שצריך כדי שנבין שאנחנו יכולים לסגור את עינינו, ולא לראות את הפיתויים האסורים.

אבל אנחנו בני אדם בסך הכל ואחרי הכל. ואם מעדנו ובטעות התכבדנו באיזה מאכל אסור, לרגע מסוים אנו נכנעים לתשוקה המתעוררת בנו לפאי-פקאן, מבלי לפחד. אמנם יידרשו מאיתנו קצת מאמצים וכנות, אבל עבודה קשה אך מעטה תשפיע לטווח הרחוק – ברוחניות ובגשמיות. וכמו שאנו יכולים לתרגל את הרחקת הקלוריות הלא רצויות ולהחליט לא לאכול יותר מעוגת הפקאן הזו שוב, נוכל לעשות תשובה ולבקש מהשם שיעזור וימחל לנו.

לא פעם, עדיף להתייעץ עם דמות מוסמכת ולשאול אילו מאכלים נטולי קלוריות וגלוטן עדיפים לנו. זאת גישה טובה מכיוון שאדם זה עתיר בידע (ולא בקלוריות) והוא בהחלט ייעץ לנו את הטוב ביותר. ואז, נוכל למלא את הצלחת שלנו בלי לפחד כלל, ולשביעות רצוננו, פעם שנייה ושלישית ואף נרשה לעצמנו קינוח. רק אל תשכחו להביע את הערכתכם על הסעודה בשולחן הגדול, מחמאה לשף תתקבל בברכה.

האם אתם זוכרים כשהייתם ילדים כאשר אמא שלכם ביקשה שתסיימו לאכול את המנה הבשרית והירקות שהגישה לכם? אז אם אתם כמו רוב הילדים, בטח רציתם לאכול כמה שיותר מהר כדי להגיע לחלק העיקרי – לקינוח. אבינו שבשמים, שאוהב אותנו כמו שהורה אוהב את ילדו, מבקש מאיתנו לבחור בדיאטה בריאה, תערובת עשירה של תורה ומצוות. וכהורה, הוא יודע שאם נבחר מהמגש העמוס בטובו, נתוגמל בקינוח האדיר שלו – ברכתו הנפלאה והמתוקה.

חז"ל לימדו אותנו שכל ההתחלות קשות. על שולחן המלכים של חייך תמצא הרבה עליות וירידות, בעיקר בזמנים שתצטרך לקבל החלטות בריאות. אל תיתן לקשיים להרתיע אותך מכיוון שהם ללא ספק יובילו להצלחה. ולמרות זאת, הערת אזהרה לאלה שהתחילו דיאטה המועשרת בסובין, תעשו את זה לאט לאט, מכיוון שיותר מדי סובין ובתדירות גבוהה, יגרום לכם להשליך את זה לגמרי.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. אברהם

ג' אדר התשס"ט

2/27/2009

תגובתי לכתבה כל הכבוד מאמר נפלא מובן קריא משיג את מטרתו זכית במצווה גדולה יישר כח גדול

2. אברהם

ג' אדר התשס"ט

2/27/2009

כל הכבוד מאמר נפלא מובן קריא משיג את מטרתו זכית במצווה גדולה יישר כח גדול

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה