מעל הכל, שלום!

עצה שלא העמידה את מידת השלום מעל הכל - כמעט והרסה את חייו של האיש הזה ומשפחתו, ואף את יהדותו. מה משיגים אותם רבנים עם העקשנות והנוקשות שלהם?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

עצה שלא העמידה את מידת השלום
מעל הכל – כמעט והרסה את חייו של
האיש הזה ומשפחתו, ואף את יהדותו.
מה משיגים אותם רבנים עם העקשנות
והנוקשות שלהם?

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

הצד השני של הגדר – פרק 5

האיש הצעיר סיפר לי את כל קורותיו מהפעם הראשונה בה ניסה לחזור בתשובה, וכיצד הרבנים איתם התייעץ אמרו לו שעליו להתגרש מאשתו אם היא לא תשמור את השבת ותחזור בתשובה. הוא, כמובן, לא היה מוכן לאבד את המשפחה שלו לכן השליך מעליו את כל עניין התשובה. עכשיו, הוא חושש שהסיפור הזה יחזור על עצמו. הוא מרחיק את עצמו ככל האפשר משמירת השבת וממה שהתלווה לזה בתוך הבית, מאי ההסכמה של אשתו, ומהעובדה שאומר לו להתגרש.

"כבוד הרב", הוא פנה אלי, חנוק מרגשות כשדמעות זולגות על לחייו, "אני באמת רוצה לחזור בתשובה שלמה, אבל אני לא מוכן לאבד את אשתי וילדיי. מה אני יכול לעשות?"

"להתגרש?!", אמרתי, "בשום פנים ואופן לא!"

הוא הפסיק לבכות והסתכל עלי בפליאה רבה, כלא מאמין למשמע אוזניו. "מה? אני לא צריך להתגרש?…"

"בודאי שלא. אדרבה, אהוב את אשתך. אל תדבר איתה בכלל, אפילו מילה אחת, על שמירת השבת. גם אל תחייב אותה בשמירת בית כשר. אל תפריע לאשתך, אל תגרום לה להתחייב, אל תכריח אותה. פשוט תניח לה".

"ובנוסף", אמרתי לו, "עליך לפצות ולפייס אותה בכל דרך. דבר אליה באהבה וחיבה, החמא לה, קנה לה מתנה. עשה כל מה שבאפשרותך כדי לוודא שהחזרה בתשובה שלך לא משפיעה עליה. היא לא אמורה להרגיש התמודדות כלשהי בעקבות התהליך שאתה עובר. ההיפך, היא אמורה להרגיש שהתהליך הזה רק הופך אותך לאדם אוהב יותר, למסור ונאמן, לבעל מתחשב".

אבל הוא התווכח ואמר: "זה לא מה שאמרו לי הרבנים בהתחלה. הם אמרו לי שזה דבר נורא, ואם היא לא מוכנה לשמור את השבת עלי לפרק את הקשר בינינו".

"חס ושלום", אמרתי לו. "מה כבר היא עשתה לך שאתה חושב כך? אתה אוהב אותה, נכון? האם כך מתנהגים לאדם שאוהבים אותו? ההיפך הוא הנכון, אם אתה אוהב אותה, המתן לה בסבלנות והתפלל עליה. שכחת כמה זמן השם חיכה לך עד שאתה חזרת? עכשיו תמתין בסבלנות ותחכה לה".

אני לא יכול לתאר את ההתרגשות שאחזה באיש הזה כאשר הוא שמע את הגישה שלי, המבוססת על שכל האמונה והשלום. רגשות של שמחה עצומים החליפו את הדאגות והחרדות בהן היה נתון זמן רב. הוא כל כך שמח ואמר: "יש תקווה! אני יכול לחזור בתשובה ועדיין לחיות בשלום עם אשתי! אני אתפלל עליה, השם יקרב אותה, ונחיה ביחד מאושרים בדרך הנפלאה של התורה הקדושה. כמה טוב השם! כמה יפה ומתוקה התורה!" הוא רץ להודות להשם והחל להתפלל שהשם יעזור לו לפתוח דף חדש, להתחיל הכל מההתחלה, לכבד את אשתו ושהיא תקבל את החזרה בתשובה שלו, ובסופו של דבר אף תצטרף אליו.

ואכן כך היה. הוא חזר לקיים מצוות ולשמור את השבת. הוא סיפר לאשתו על השיעורים שלי ואף נתן לה דיסקים כדי שתוכל לשמוע אף היא. גם היא הרגישה שיש כאן משהו שונה, אור שונה, גישה שונה. ברגע שהיא הבינה את זה, היא אהבה את זה, בפרט כשראתה את התנהגותו של בעלה – כיצד הוא מתייחס אליה בכבוד רב ובמסירות, וכמובן לא מעיר לה או מבקר את מעשיה. היא החלה להגיע לשיעורים שלי, לשמוע יותר את הדיסקים שבעלה הביא לה, ולא פעם אף התייעצה איתי וביקשה עצה והדרכה. וכך, בהדרגה, אף היא אימצה את אור האמונה והתורה. כיום, הם חיים ביחד באושר ושלווה כשהם מקיימים תורה ומצוות, מחנכים את ילדיהם בדרך זו, ומודים לי על שהצלתי את חייהם, הגשמיים והרוחניים כאחד.

החכם עיניו בראשו

עצה שלא העמידה את מידת השלום בראש ובראשונה ומעל הכל – כמעט והרסה את חייו של האיש הזה ואת משפחתו, והס מלהזכיר את יהדותו. מה אותם רבנים משיגים בעקשנות והנוקשות שלהם?

הדרכה נכונה שמה את מידת השלום מעל הכל ומקרבת אנשים אל התורה והמצוות.

עיקרון היוצא מתורתנו הקדושה אומר – "החכם עיניו בראשו" (קהלת ב, יד). בכל מצב עלינו להיות שקולים ומדודים, לדעת מהי המטרה ואז לתכנן את המהלכים כדי להשיגה. עקשנות תמידית לא מובילה לשום מקום, אלא מציינת חוסר מחשבה ותכנון מראש. הגמרא דורשת מאדם לחלל שבת כאשר מדובר בפיקוח נפש (ראה מסכת יומא), ואומרת: "חלל עליו שבת והוא יושב ומשמר שבתות הרבה". הכלל הזה ממחיש את גישתנו.

במקרה הנ"ל, יישומו של הכלל הזה – כלומר, שעדיף היה שמספר שבתות יחוללו על ידי אשתו, שממילא לא הייתה שומרת שבת, כך שהיא, בעלה וילדיהם ישמרו את השבת בעתיד – היה תלוי בבעל ששמר על שלום ביתו ושם את מידת השלום מעל הכל.

הרס השלום ושלום-הבית בטענה של אי-שמירת שבת לא היה מוביל אף אחד מהם לשום מקום – ובטח לא לשמירת שבת בזמן כלשהו בחייהם. עקשנות נוראה זו נובעת מחוסר מחשבה תחילה, וחוסר דבקות בדבריהם של חז"ל האומרים לנו שהשלום הוא מעל הכל, שהוא קודם לכל!

מסיפורים אלה, שהם רק שתי דוגמאות מיני רבות מאוד, אנו מבינים מהו המסר של מאמר זה (שהוא אחרון בסדרה): שמירת השלום הוא המפתח לחיים באופן כללי ובחיי הנישואין בפרט. רק באמצעות השלום אפשר לזכות ולעבור תהליכים ושינויים בחיים באמת, בקיום התורה, ובעבודת השם.

גברים הרוצים לזכות שהשלום ישכון בביתם, חייבים להאמין שהשלום הוא המידה החיונית והחשובה ביותר בעולם. אם הם מחפשים הדרכה המבוססת על חשיבה כזאת, אז הם באמת יצליחו. אולם אם הם מאמינים שישנו דבר יותר חשוב בעולם מהשלום, הם בהחלט ינחלו כישלונות רבים. הם לא יצליחו בכלל. שום ספר, שיעור, הרצאה או הדרכה, לא יעזרו לאדם שדרכו אינה דרך השלום.

השלום הוא מעל הכל!

גברים – הנכם מוזמנים לקרוא את ספרו של הרב שלום ארוש"בגן השלום" להרחיב בנושא זה, ולהפוך את הבית שלכם לגן של שלום.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. גליה

כ"ד כסלו התשס"ט

12/21/2008

שאלה – לגבי שלום בית וטהרת המשפחה רציתי לשאול את כבוד הרב. איך הבעל יכול לחיות עם אשתו שאינה שומרת טהרת המשפחה? הרי לא מספיק שיחיה בשלום ולא יעיר לה. מה עושים אז?

2. גליה

כ"ד כסלו התשס"ט

12/21/2008

רציתי לשאול את כבוד הרב. איך הבעל יכול לחיות עם אשתו שאינה שומרת טהרת המשפחה? הרי לא מספיק שיחיה בשלום ולא יעיר לה. מה עושים אז?

3. אורי

א' חשון התשס"ט

10/30/2008

הרב ארוש

בס"ד. איזה מחזק זה לראות כזאת השקפה אמיתית וקסומה…זה נותן תחושה טובה לגבי היהדות, תחושה של שלום ואף תחושה של אמונה שאין דבר שאי אפשר להתפלל עליו ועם אמונה אמיתית לזכות לו זה נותן להרגיש כיף כזה גדול במציאות של ה’ וכמה שהוא אוהב אותנו , כל הכבוד לרב!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה