מפניני הפרשה – אחרי מות קדושים

"מפני שיבה תקום" - הדרת פני זקן, כיבוד הורים, ואהבת לרעך כמוך – כל הציוויים כדי להיות קדוש נכללים באינטראקציה עם בני האדם ובהתנהגות החברתית מולם וכלפיהם.

2 דק' קריאה

רוחמה אפרתי

פורסם בתאריך 22.04.21

מפניני הפרשה – אחרי מות קדושים

 

פרשת "אחרי מות" : "וּשְׁמַרְתֶּם אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי יְהוָה" (ויקרא יח ה)

 

השם יתברך מבקש ממשה לומר לבני ישראל כיצד יש להתנהג וממה עלינו להימנע. את הציווי האלוקי של משפטיי תעשו, חוקותיי תשמרו ואל תשכחו שאני השם אלוקיכם!

 

השם יתברך נתן לנו את התורה שכוללת חוקים ומצוות לא כדי לצער אותנו חלילה, אלא להיפך , כדי שנחיה בהם, כלומר שנוכל לצמוח, לשגשג, לפרוח ולהתפתח בהם. במילים אחרות להתעצם וכדי להיטיב לנו את החיים.

 

התורה הקדושה שהיא כל כולה אור אלוקי , וודאי שככזו היא רק טובה ומיטיבה עם האדם ולכן חי בהם. התורה מחייה את האדם, כאמור זכה נעשה לו סם חיים, לא זכה ענשה לו סם המוות.

 

במקרה של פיקוח נפש זה מצווה אפילו לחלל את השבת, כי מצווה להציל חי אדם – שהיא החשובה ביותר! המצוות נועדו שנחייה בהם גם מבחינה נפשית וגם מבחינה מנטלית, שהרי "דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום..".

 

פרשת "קודשים" : "דַּבֵּר אֶל כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם קְדֹשִׁים תִּהְיוּ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם" (ויקרא יט ב)

 

איך נהיה קדושים? מה צריך לעשות, אילו מצוות יש לקיים כדי להגיע לדרגה של קדושה מתמדת?

 

עלינו להבין בראש ובראשונה שאנו חיים פה בעולם הזה כיצורים חברתיים ולא נבדלים אחד מן השני, אלא בשותפות, אחדות. כלומר, היו קדושים אבל לא פרושים מן העולם ברמת התבדלות ונזירות, "כי קדוש אני" הווה אומר יידמה היצור ליוצרו, אף אני קדוש ואף-על-פי-כן אני מתעסק עם כולם.

 

מה שכן,  התורה מצווה על אדם מישראל להיות מובדל מענייני העולם, כי ישראל מובדלים הם מכל העמים אשר על-פני האדמה. במה הדבר מתבטא? אומרת התורה "קדושים תהיו", תהיו גם שונים באורחותיכם, התנהגותכם ולבושכם מן הגויים – פה כן צריך להיות מובדלים ושונים.

 

אם כך, כיצד ניתן להיות קדושים ואיך זה מתבטא? כיצד בא לידי ביטוי?

 

ראשית עלינו להבין שכל העניינים המדוברים הם בן אדם לחברו, איך וכיצד אנחנו מתנהגים לאחר, לזולת.

 

ועל זה נאמר, כדי להגיע למדרגת 'קדושים' אין נדרשים מעשים יוצאים מגדר הרגיל. אלא מה שנדרש הוא כהמשך הכתובים: "איש אמו ואביו תיראו, ואת שבתותי תשמורו. לא תגנובו ולא תכחשו… ולא תשקרו" – זה מה שנדרש מאדם כדי שיהיה ראוי לתואר 'קדוש'.

"מפני שיבה תקום" – הדרת פני זקן, כיבוד הורים, ואהבת לרעך כמוך – כל הציוויים כדי להיות קדוש נכללים באינטראקציה עם בני האדם ובהתנהגות החברתית מולם וכלפיהם.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה