מצחצח הנעליים המלכותי

אם כל רצונך, בכל מה שאתה חפץ להשיג, נועד למטרה אחת ברורה, לא רק שתקבל את מה שאתה צריך, אלא זה גם מפתח הפרנסה שלך!

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אם כל רצונך, בכל מה שאתה
חפץ להשיג, נועד למטרה אחת
ברורה, לא רק שתקבל את מה
שאתה צריך, אלא זה גם מפתח
הפרנסה שלך!

"בכל דרכיך דעהו" (משלי ג, ו)

לכאורה, קצת קשה להבין. אנחנו בני אדם קרוצים מחומר גס. ואם זה ‘המצב’, איך נוכל "לדעת", כלומר להכיר, את הקב"ה על פי המעשים שלנו?

ראשית כל, "לדעת" זה מלשון חיבור ודבקות, כפי שנאמר: "והאדם ידע את חוה אשתו" (בראשית ד, א). כאשר מעשינו הם על פי תורה ולשם שמים, אזי נשמת האדם בישראל נדבקת לקב"ה וכתוצאה מן החיבור הנפלא הזה, עצם גופו הופך להיות מרכבה לאלוקות. זוהי אבן פינה בתורת רבי ישראל הבעל שם טוב זי"ע (ראה בעל שם טוב על התורה, פרשת בראשית), האומר: "אפילו בדברים גשמיים שעושה, צריך שתהיה עבודה לצורך גבוה לבד ולא לכוונת דבר אחר, אפילו המעט מן המעט לא תהיה לכוונת עצמו, רק כולו לשם שמים".

רבינו ה"באר מים חיים", תלמידו המובהק של רבינו הקדוש רבי מיכל’ה זלאטשובער זי"ע, מפרש את "בכל דרכיך דעהו" כ"קדש עצמך במותר לך" ומוסיף, שעבודת האדם הנקרא חי ולא מת היא "להפשיט עצמו מכל תענוגי עולם הזה הנמאסין, וממידות רעות דנחש, ולקשר הכל בבורא אמיתי לעבודתו… כל אחד לפי שורשו בעולם עליון באצילו"ת בריא"ה יציר"ה עשיי"ה, ולפי גודל קדושתו וטהרתו וחסידותו ופרישותו לדבק באלוקיו ולהחזיר הכל לקדושה".

רבינו בחיי בן אשר זי"ע מבטיח, שאדם המקיים את בכל דרכיך דעהו בענייני פרנסה – תמיד יצליח (ראה כד הקמח, ערך אבל): "בין שתהיה מלאכה של רשות בין שתהיה מלאכה של מצווה…תצליח במעשה ההוא אשר זכרת את השם יתברך ויהיה עולה בידך… מלבד השכר הגדול שיגיע לך מן המידה הזאת, יצליח המעשה כשתעשנו לשם שמים… ובזה תצלח מלאכתך בידך, וזהו שאמרו חז"ל: מתוך שחסידים היו תורתם משתמרת ומלאכתם מתברכת". כוונתו של רבינו בחיי, כשמדבר על השתדלות לפרנסה "לשם שמים" היא שמטרת האדם הינה לקיים את מצוות השם. כלומר, אם האדם עובד כדי שיוכל ללמוד תורה ולחנך את בניו ולגדלם בתורה, מובטח שיצליח. אך, אין הקב"ה חייב לספק לאדם נופש בחוץ לארץ, בילויים, או מותרות למיניהם.

בכל דרכיך דעהו, אם כן, הינו מפתח הפרנסה. השורש של בעיות פרנסה רבות טמון בעובדה שישנו קשר רופף – אם בכלל – בין מטרות האדם והשתדלותו לצבור ממון, לבין עניין שם-שמים. כאשר אדם מוציא כסף על מותרות, או על כל דבר שלא בדיוק נחוץ לו, הרי זה גורע מתקציבו המוקצב לו משמים. וכפי שנראה במשל הבא, אין המלך חייב לספק את כל אותם דברים שאינם לצורך המלכות:

אחד מעבדי המלך, מצחצח הנעליים המלכותי, נשלח העירה בשליחותו של המלך. תוך כדי הליכה ברחוב הראשי, הוא ראה מסכן אחד שיושב באמצע המדרכה. פנה המסכן אל עבד המלך ושאל: "אולי יש לך סיגריה בשבילי?"

"אינני מעשן", השיב עבד המלך. "אבל אולי תרצה לאכול דבר-מה, אתה נראה לי רעב", הציע עבד המלך, שהספיק לבחון את מצבו של המסכן.

"אוכל לא מעניין אותי", השיב המסכן במרירות. "מזמן לא היה לי כוס קפה עם סיגריה".

"הרי לא תוכל להתקיים על קפה וסיגריות", הגיב העבד בתמימות. "אדם צריך לחם, פירות, ירקות – דברים מזינים שנותנים כוח. ובכל זאת, אם כל מה שאתה רוצה הוא קפה וסיגריה, למה שלא תקנה?"

"אין לי כסף", אמר המסכן. "אתה רואה את הארגז שלי? אני לא מבקש נדבות. אני מוכן לעבוד! זהו ארגז צחצוח הנעליים שלי. אני מוכן לצחצח לעוברים והשבים את הנעליים, אך לא הולך לי. בקושי עוצרים שני קליינטים ביום".

המסכן הראה לעבד המלך את תכולה הארגז. היו שם שני סמרטוטים מלוכלכים ופחית משחה בצבע חום כמעט ריקה. ועל משחה שחורה לא היה מה לדבר, היא כבר לא ‘במלאי’…

"איך תוכל להתפרנס מצחצוח נעליים?" שאל העבד. "חסר לך ציוד בסיסי. אין לך מברשות וגם לא משחה. כל הופעתך זועקת דלות. איך יהיו לך קליינטים?"

"מאיפה אקנה ציוד?" שאל המסכן. "וחוץ מזה, מי אתה בכלל שאתה כל כך בקיא בצחצוח נעליים?"

"אני הוא עבד המלך" השיב, "וההבדל בינך וביני הוא: שכל רצוני הוא שנעלי המלך יבריקו כמו ראי. זהו כבוד המלך וזהו כבודי! היות וזאת כל כוונתי, המלך קונה לי את כל הציוד שאני רוצה. אם אבקש ממנו מברשות ומשחות מארבע קצוות תבל, הוא יביא לי. אבל אם כל מטרתי הייתה להשיג כוס קפה וסיגריה, הייתי מסכן בדיוק כמוך!"

קל להבין שלעבדי המלך לא יחסר מאומה. היעלה על הדעת שמלך לא ייתן אוכל, מדים, נשק ותחמושת לחייליו הנלחמים למענו? בודאי שלא! אך ברגע שאדם מחזר אחרי חפצי רצונו, על מנת למלא ולספק את תאוותיו האישות והגופניות, אז שום דבר לא מובטח לו.

זהו "בכל דרכיך דעהו" – ככל שנבין שמטרתנו בעולם הזה היא להעלות את העולם הגשמי ואת עצמנו בסולם הרוחני, להתקרב אל השם יתברך, לעבדו ולהכיר אותו, אז השם יתברך נותן לנו את הכלים. ככל שאדם מתבטל בפני המלך ועושה את רצון המלך, הוא ייווכח שפרנסתו תסופק לו בנחת ובקלות. אמן!

* * *
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה