מרגש לפעולה

כל נקודת ויכוח עם בני הזוג טומנת בחובה את הפוטנציאל להפוך לפרסומת של השם, כשהסלוגן שלה הוא: 'איך תהיה טוב יותר'.

3 דק' קריאה

דב בער הלוי

פורסם בתאריך 05.04.21

כל נקודת ויכוח עם בני הזוג
טומנת בחובה את הפוטנציאל
להפוך לפרסומת של השם,
כשהסלוגן שלה הוא: 'איך תהיה
טוב יותר'.
 
 
כעס הוא כמו אנרגיה גרעינית.
 
אם נפנה אותו לערוץ הנכון, יהיה לו כוח להאיר עיר שלמה. אבל אם לא נשלוט בו, הוא יהרוס כל מה שייקרא בדרכו.
 
על פי דבריו של הרב אליעזר רפאל ברוידא (מתוך ספרו "הנתיב אל השלווה"), כעס מבטא את הציפיות הגבוהות שלנו שלא מומשו. כלומר, רמת הכעס תהיה בכל מצב נתון כפי הדברים שלא הצלחנו להגשים, דברים שלא קרו כמו שרצינו שיקרו.
 
ניתן להסתכל על מצב כזה בשתי זוויות ראיה:
 
הראשונה – אנחנו יכולים לכעוס ולרתוח על כל מה שסביבנו. בלי אמונה, נרגיש חסרי אונים מול עולם מפחיד, מאיים וחסר אכפתיות. אנחנו יכולים לשכנע את עצמנו שאין ביכולתנו לעשות שום דבר בגלל חוסר הצדק המשווע הנגלה לעינינו כל יום.
 
בדרך זו הכעס הופך לאנרגיה מכלה והורסת.
 
והשנייה – כעס עם אמונה. כעס כזה, הוא כאשר אנו באמת כועסים בגלל משהו או מישהו, אבל אנחנו רואים אותו כקריאת התעוררות לצורך שיפור ותיקון עצמי, דבר שמגיע אלינו מהשם.
 
האם כעסתם פעם על משהו/מישהו מבלי להבין למה זה קורה, כעס שהפך אתכם לגמרי? האם חבר, בן/בת הזוג, או אפילו ממשלה, עשו משהו שהייתם מוכנים 'להחליק', אבל בפעם אחרת, כשהם עשו משהו פחות משמעותי מהפעם הקודמת, הייתם מוכנים לתקוף עם כל הכוח והתחמושת שבידיכם?
 
איך הייתם מגיבים אם הייתם יודעים שהרגשה זו היא בעצם מסר משמים? מה הייתם עושים אם הייתם מבינים שהכעס עצמו הוא, בעצם, מעין אינדיקאטור להזדמנויות אחרות אותן ניתן לנצל, לשפר ולתקן את עצמכם, משהו הרבה מעבר לפלאש הזעם שתקף אתכם? אחרי הכל, אם הכעס עצמו הוא משהו ריק, למה שלא ננצל הזדמנות זו כדי למלא אותו? למה שהשם ייתן לנו את התחושה המקוממת הזו במצב הספציפי הזה אם אין ביכולתנו לעשות שום דבר?
 
כשהכעס הופך להרגשות של חוסר אונים וזעם, האם זה יכול להיות היצר הרע שמנסה להוליך אותנו שולל? שלא נותר לנו אלא להתפרץ כמו הר געש ולצעוק ולצעוק? ההבנה שעלינו לקבל משהו שאיננו אוהבים מגיעה ממקום מאוד לא טוב. כי זו המטרה שלו (של היצר) שנמשיך להרגיש כפי שאנו מרגישים. הרגשות לא שלנו.
 
התרופה הטובה ביותר לכעס היא פעולה.
 
כשאנו עמוסים וטעונים ברגשות מתסכלים – כעס, או כל רגש שלילי אחר, כלפי קולגה מהעבודה, מישהו מהמשפחה, חברים – ההזדמנות הטובה ביותר עבורנו, להתחזק ולהתגבר על רגשות אלה, מונחת בשאלה שנשאל את עצמנו: "למה אני כועס?", "מה באמת גורם לי לכעוס?"
 
אם לא הצלחנו להגיע לפתרון כלשהו בעזרת שאלות מסוג זה, אז אנחנו בהחלט יכולים לבקש מהשם את הפתרון/העצה/ההכוונה הנחוצים לנו. אנחנו יכולים להתחנן אליו בתפילות האישיות (התבודדות) שלנו, שיעניק לנו מתנת חינם את התובנות, התשובות וההבנות ל'למה אנחנו מרגישים כך?', לבקש ממנו שיראה לנו את הדרך לדבר הנכון שעלינו לעשות. הרבי מליובאוויטש מלמד אותנו שהניצוצות הזוהרים ומלאי האור מרוכזים דווקא במקומות החשוכים, ומשם עלינו להעלותם.
 
בואו נשתמש, לדוגמא, בבן/בת הזוג. הרב שלום ארוש מלמד אותנו בספרו בגן השלום, שכאשר הבעל מגלה תכונות 'לא רצויות' ו'מעצבנות' באשתו, זה לא אשתו בכלל. הנשים שלנו הן המראה שלנו, וכל מה שאנו רואים ומוצאים בהן כ'מעצבן', או בילדינו, הוא משהו שאנחנו צריכים לעבוד עליו בתוכנו, במידות הנפש שלנו, בעבודה שלנו עם עצמנו. בחיי נישואין, והחכם בעיניו ראשו, אם יבין שהכעס שהוא חש הוא בעצם מסר מהשם אליו – הזוגיות תגיע לרמות מדהימות. כל נקודת ויכוח עם בני הזוג טומנת בחובה את הפוטנציאל להפוך לפרסומת של השם, כשהסלוגן שלה הוא: 'איך תהיה טוב יותר'.
 
מה עם הכעס שהוא "מעבר לשליטה שלנו"?
 
כיצד נגיב כשאנו מתמלאים בכעס וזעם על ראש ממשלה/נשיא של מדינה, שעושים דברים שאנחנו ממש מתנגדים אליהם? מעט מאוד יש בידינו לעשות. כל מה שאנו יכולים לעשות הוא לנסות לקבל מצב שקשה לנו לקבלו. כיצד נגיב במצב כזה? מה נעשה כשהציפיות שלנו לעולם לא עולות בקנה אחד עם ה"עובדות שבשטח" ואין לנו מה לעשות בכלל?
 
אנחנו יכולים לרקוד ולשמוח.
 
השם נותן לנו מתנה נפלאה – אמונה חזקה. אחד האתגרים של האמונה שלנו מגיע כאשר יש לנו סיבה לכעוס בלי סוף! וזה קורה כאשר אנו מתגברים על האינסטינקטים ועושים את כל המאמצים לזכור שכל מה שקורה בעולם – מגיע ישירות מהשם ועם מטרה עליונה. השם אוהב אותנו ופעולותיו תמיד, אבל תמיד, לטובה!
 
וכשזה מגיע לאמונה – הרגש עצמו הופך לפעולה. מחשבות הופכות למעשים. אנו משתמשים ברגשות אלה כדי להיות אנשים טובים יותר ומושכים את האור האלוקי לעולם. אור שכל כך נצרך וחיוני לעולם.
 
כך הופכים את הכעס לפעולה.
 
הכעס עצמו הוא אנרגיה, להט ועוצמה שיש בתוכו פוטנציאל לשמש עבורנו זרז להישגים גדולים. מתודלקים באוקטן גבוה של רגשות, המעשים שלנו יעשו רושם והשפעה על דברים נפלאים שאנו עושים בחיים. זה תלוי בנוי – כיצד נתפוס את ההזדמנות הזו, נשלוט בה ובעצמנו, ובדרך זו נכוון את האנרגיות הללו לכיוון הטוב.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה