מרק ארטישוק ירושלמי ושורשים

ירקות השורש החורפיים עדיין בשיאם, עסיסיים ומלאי טעם, למה שלא תכינו מהם מרק? אז קבלו: המרק החורפי המפנק והמפתיע של שוקי גלילי שימלא את הלב והבית בשמחה!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 14.03.21

זמן הכנה: כשעה וחצי | דרגת קושי: קל-בינוני | פרווה/חלבי

 

האביב כבר בפתח, אבל ירקות השורש החורפיים עדיין בשיאם, עסיסיים ומלאי טעם. למה שלא תצטיידו בכמה מהם ותכינו מרק? קבלו: מרק חורפי מפנק ומפתיע שימלא את הלב בשמחה ואת הבית בריח נעים.

 

הארטישוק הירושלמי הוא שם שנדבק בטעות לשורש ארומטי ומלא טעם, שהוא בעצם לא באמת ארטישוק ולא באמת ירושלמי. השם הצפון אפריקאי, בטטה קסבייה, קרוב יותר למקור אך עדיין לא בדיוק זה. מדובר בצמח שהוא קרוב משפחתו של פרח החמנייה ומקורו ביבשת אמריקה.

 

 

לארטישוק הירושלמי טעם עז ודומיננטי, ולכן מספיק להשתמש בכמות קטנה – 200 גרם במקרה של המתכון הזה – כדי שיהיה נוכח מאוד. שאר השורשים במרק, מעניקים לו גוף וקשת של טעמים והופכים אותו למרק חורפי מפנק ומפתיע. אפשר לטחון אותו לפני ההגשה בבבלנדר מוט או מעבד מזון, אבל אנחנו ממליצים לנסות אותו כפי שהוא.

 

לטעם האציל של הארטישוק הירושלמי יש גם מחיר, קצת מביך… הוא עושה גזים. כדי למתן ולצמצם את התופעה, מבשלים אותו קודם בנפרד עם זרעי שומר טחונים, ואז מסננים ושוטפים ומבשלים עם שאר השורשים. למרק עצמו מוסיפים כמון וזרעי כוסברה טחונים (כן, תצטרכו לעצור בחנות התבלינים) שגם הם עוזרים. אם אתם עדיין חוששים, נסו להכין עם חצי הכמות (100 גרם) ותראו את ההשפעות. בפעם הבאה תהיו חכמים יותר, וכנראה שגם המרק יהיה טעים יותר.

 

 

המצרכים:

200 גרם ארטישוק ירושלמי

2 בצלים בינוניים-גדולים

2 גזרים

2 שורשי סלרי גדולים

2 שורש פטרוזיליה

1 תפוח אדמה בינוני

1 קולרבי

1 בטטה

3 שיני שום

6-7 ענפי פטרוזיליה

2 כפות אבקת מרק בטעם עוף

2.5 כפיות שטוחות מלח

מעט פלפל שחור גרוס

1 כפית שטוחה כמון

1/2 כפית זרעי שומר טחונים

1/2 כפית זרעי כוסברה טחונים

שמן לטיגון

2 ליטר מים

אופציונלי: 4-5 ענפי טימין

אופציונלי: חצי מיכל שמנת מתוקה

 

להגשה:

פטרוזיליה/כוסברה קצוצה, כפית גדושה של שמנת חמוצה לכל מנה

 

אופן ההכנה

 

1. קוצצים את הבצל ומטגנים בסיר גדול עד להזהבה בכמות נאה של שמן. מקטינים מעט את האש.

 

2. במקביל, קולפים את הארטישוק הירושלמי, חותכים לפרוסות עבות ומבשלים עם ליטר מים וחצי כפית זרעי שומר טחונים. מביאים לרתיחה, ממשיכים לבשל עוד 2-3 דקות ואז מסננים ושוטפים.

 

 

3. קולפים, חותכים לחתיכות גדולות ומוסיפים לסיר הגדול את הגזרים. קולפים, חוצים ומוסיפים את שיני השום והטימין (אם יש). מערבבים בכף עץ וממשיכים לאדות בשמן.

 

4. קולפים, חותכים לקוביות גדולות ומוסיפים לסיר גם את שורשי הפטרוזיליה, שורשי הסלרי, הקולורבי והבטטה. מוסיפים את הארטישוק הירושלמי המבושל והמסונן. משיכים לאדות עוד כמה דקות ומערבבים מדי פעם בכף העץ.

 

 

5. מוסיפים את המים, המלח, הפלפל השחור, הכמון, זרעי הכוסברה הטחונים ואבקת המרק. מביאים לרתיחה, מקטינים מעט את האש ומבשלים כחצי שעה. קולפים וחותכים לקוביות קטנות את תפוח האדמה, מוסיפים לסיר וממשיכים לבשל כחצי שעה נוספת. כמה דקות לפני סיום הבישול קוצצים ומוסיפים את הפטרוזיליה.

 

 

ההמשך לגמרי תלוי בהעדפות שלכם: אפשר לאכול את המרק כפי שהוא לסנן ולאכול ללא הירקות, או לטחון הכל בבלנדר יד. אם אתם טוחנים כדי להוסיף לסיר חצי מיכל שמנת מתוקה, כמה דקות לפני סיום הבישול.

 

בכל מקרה, מומלץ לפזר קצת פטרוזיליה או כוסברה קצוצה, ואפשר גם שמנת חמוצה.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה