משחק ילדים

הטעות הגדולה של הלוחמים במלחמת החיים היא, שהם מפרשים את הכישלונות והנפילות כהפסד. הרב שלום ארוש מרענן את כללי 'משחק ילדים', המשחק של החיים.

4 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 04.04.21

מלחמת היצר נקראת "המלחמה הגדולה", שהיא מלחמת החיים העיקרית של כל אחד מאיתנו מול כוחות הרשע, היצר הרע וחילותיו, שלעומתה, כל המלחמות הקשות והעקובות מדם הן 'מלחמות קטנות'. הדימוי הזה כשלעצמו חיי בלעורר אותנו להבין שעל מנת שנוכל להצליח במבחני החיים ובצמיחה הרוחנית שלנו – אנחנו חייבים להילחם, כפי שיוסבר בהמשך, ומי שעושה את שלו בורא עולם אתו ועוזר לו לנצח במלחמה הזו.

 

ובעניין זה כותב רבי נתן מברסלב דברים נוקבים: "כי זה יכול כל אדם להבין שלרוב בני האדם שאינם גיבורי כוח כראוי קשה להם מאוד לשוב בתשובה. כי מאחר שכבר התגבר עליהם יצרם ולא התגברו לכבוש אותו, על כן, מאחר שכבר נלכדו במה שנלכדו בוודאי קשה להם לשוב בתשובה…"

 

כשקראתי את הדברים האלה חשבתי שהשורות האלה מייאשות מאוד. אומנם בהמשך (הלכות ר"ה ו) מביא רק נתן את הפתרון, אך בורא עולם האיר את עיניי שכבר במילים הללו ממש טמון האור הגדול, הכוח העצום שיש לכל אחד להגיע לכל מעלה. שהרי, התשובה השלמה והמלאה בוודאי שווה לכל נפש. כל אחד יכול להגיע ולזכות למהפך מושלם מרע לטוב גמור, כי 'אין הקב"ה בא בטרוניא עם בריותיו'. מה הדבר היחיד שיכול להביא את האדם לניצחון במלחמה, ובלעדיו חלילה את ההיפך – ההפסד שמובטח מראש?

 

גיבורי כוח עושי דברו

 

רבי נתן מברסלב אומר: 'להיות גיבור כוח כראוי'! ומה זה אומר? האם גם אתם להיות 'גיבורי כוח כראוי'? התשובה היא: כן! כי עיקר הגבורה הוא בלב, ברצון, ואת הרצון אי אפשר לקחת ממך. אלא, שהרצון צריך להיות בגבורה, חד משמעי. מה שחסר לרוב בני האדם הוא שהם אינם גיבורי כוח, חסרה להם הגבורה והחוזק בהחלטה החד משמעית שלהם: 'אני רוצה להשיג את היעד הזה – ברוחניות או בגשמיות, ולא אנוח או אוותר עד שאשיג אותו!'

 

זאת הנקודה שמבדילה בין אדם לחברו, בין גיבורי הכוח לחלושי הכוח, בין המנצחים למפסידים – אותה החלטה נחושה, או כפי שאומר רבי נחמן מברסלב: 'יישוב הדעת', 'שֵׂכֶל מיושב חזק ותקיף'.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אם תרצה, תרים גם משקולות

הייתי רוצה ש
אידיאלים שנשכחו
יש לך אותה – נקודת הרצון
האדם החזק

בלתי אפשרי?

אף פעם אל תגיד אף פעם
והעיקר לא לפחד כלל!

המאמן האישי שלך
כנפיים של נשר
ותודה שהוא כאן

עוד יום שגרתי?

ברוכים הבאים לזירה הלוהטת

הקרב הטוב

סיבוב שלישי

 

האמת, שגם החלושים רוצים מאוד להתקרב לבורא עולם. למעשה, אין יהודי שלא היה רוצה להיות בעל מידות, להתענג ממתיקות ומנעימות התורה והמצוות, אבל חסרה לו התקיפות בהחלטה, הרצון הבלתי מתפשר. על עניין זה כתב גם ה'אורחות צדיקים' לפני מאות שנים: "כללו של דבר: מי שרוצה להיות מבעלי התשובה השלמים – צריך לערוך מלחמה גדולה בליבו" – המלחמה היא בחוזק שבלב, ברצון החזק.

 

הרוצה אינו מנוצח

 

רצון חזק, והחלטה חזקה, אין פירושן הצלחה. הטעות הגדולה של רוב הלוחמים במלחמת היצר הרע היא שהם מפרשים את הכישלונות ואת הנפילות, המניעות והתאוות, ההתגברויות של היצר הרע והנסיגות – כהפסד במלחמה. זו טעות קשה ומצערת ואפילו שקר גדול מאוד. כי האמת היא, שאם אחרי כל מה שעובר עליכם אתם עדיין חזקים ברצון ובהחלטה – לעולם לא תפסידו! אחרי כל מכה שתקבלו תחזירו מכות בלי סוף, מתוך כל נפילה רק תתחזקו עוד ויותר, ומכל ניצחון של היצר הרע – תצאו בשלל גדול!

 

הדבר היחיד שרוצים מכם הוא שלא תעזבו את הרצון. אם נשארתם עם רצון אחרי הכישלון הגדול ביותר – זה לא נקרא כישלון כלל! אם ההחלטה הזאת בידכם – אתם בדרך לניצחון! אתה מאותם 'גיבורי כוח' שיזכו להתעלות הרוחנית ולהישגים נפלאים.

 

החלטה שלמה ומלאה

 

החלטה שלמה ומלאה היא החלטה שלוקחת בחשבון שהדרך ארוכה וקשה, שיהיו עוד הרבה נפילות, שהיצר הרע לא יוותר ויילחם שתחוו עוד אתגרים והתמודדויות – ולמרות הכל תחזיקו ברצון ובכיסופים, תלמדו ותתפלל באריכות ותעשו כל מה שאתה יכולים בדרך – עד שתזכו, עד שתשיגו.

 

לכן, זו התפילה החשובה ביותר לאדם: 'ריבונו של עולם, אני בשר ודם, אני נמצא במלחמה שאין לי שום סיכוי בדרך הטבע לנצח אותה. הסיכוי היחיד שלי הוא שאהיה חזק ברצון, בנחישות, בגעגועים, בכיסופים, למרות כל מה שיעבור עלי. לכן עזור לי בורא עולם להחליט החלטה חזקה וחד משמעית שלעולם לא אעזוב את הרצון, שתמיד – בכל מצב ובכל מה שיעבור עלי, אהיה חזק ברצון להתקרב אליך ולעשות רצונך בשלמות'.

 

גם לי קשה

 

וכשאתם חזקים ברצון – ה' אלוקיכם איתכם כפי שאומרת התורה: "ה' אלוקיך מתהלך בקרב מחנך להצילך ולתת אויביך לפניך". כשאנשים אומרים לי: "הרב, זה קשה לי מאוד, אין סיכוי שאוכל לעמוד בזה…" אני אומר להם: "אומר לך את האמת, גם לי קשה מאוד, גם אני לא הייתי מצליח, גם לי לא היה שום סיכוי. אבל רציתי, התפללתי, לא עזבתי את הרצון, ובורא עולם עזר לי. תרצה ותתפלל, ובעזרת השם', תגיע".

 

וכשאומרים לי: "הרב, אין לי מספיק כוחות, אין לי מספק רצון…" – אני עונה: "זה לא נכון. תסתכלו על המציאות, על הדברים שרציתם בחיים בגשמיות וברוחניות: עשיתם ואתם עושים פעולות גדולות, משקיעים בלי סוף שעות של רצון, טרחה ומאמץ, משאבים וממון. אבל כאן רוצים מכם רק את הרצון, תרצו ותתפללו. אל תיתנו לשום מחשבה של 'מה יהיה' ו'איך אוּכל' ו'אני יודע שלא אצליח' להחליש אתכם. מה אכפת לכם מה יהיה! עשו את שלכם: תחליטו ותרצו, זה כן בידיים שלכם. תרצו ותחליטו בעקשנות ובלי שום חשבון'.

 

יצר הרע – משחק ילדים

 

על פי זה הסברתי את הגמרא המפורסמת בסוכה: "לעתיד לבוא מביאו הקב"ה ליצר הרע ושוחטו בפני הצדיקים ובפני הרשעים. צדיקים נדמה להם כהר גבוה, ורשעים נדמה להם כחוט השערה". כל אדם מתחיל את הדרך עם יצר הרע קטנצ'יק, יצר הרע של חוט השערה. בהחלטה אחת הוא מנצח ומתקדם, מתפתח וגדֵל, ואז היצר הרע גדֵל בהתאם, אבל הוא תמיד נשאר רק חוט שערה אחד יותר ממך.

 

הרשעים שלא קיבלו את ההחלטה, נשארים כל החיים שלהם עם אותו חוט שערה שמשגע אותם. ואילו הצדיקים גדלים ועולים, והם עצמם נעשים להר גבוה, צוק חזק ואיתן בכל תפילה שלהם, בכל מאמץ, רצון והתחזקות – הם בונים את ההר הגבוה והם גדלים ועולים, והיצר הרע גדל איתם כי 'כל הגדול ממחברו יצרו גדול ממנו', ובכל שלב ושלב הניצחון תלוי רק בעוד קצת רצון, בעוד קצת תקיפות.

 

מחדשים את ההחלטה

 

לכן, אי אפשר לשרוד בלי התפילה האישית (או ההתבודדות כפי שמכנה אותה רבי נחמן מברסלב). ועיקר ההתבודדות הוא להגביר את הרצון, לחדש ולחזק את ההחלטה והנחישות, ולהתחנן לבורא עולם שיעזור לכם לא לעזוב את הרצון יהיה מה שיהיה. זה עיקר העבודה הנפלאה של חודש אלול. אנשים חושבים שבאלול עושים תשובה על כל השנה. זה חלום, זה לא מציאותי. אפילו לעשות תשובה על יום אחד זה קשה. בן אדם לא זוכר מה היה היום בבוקר, כל שכן לחזור בתשובה על כל השנה כולה.

 

בחודש אלול עיקר עבודתנו היא לחזור ולחדש את אותה החלטה, להחליט בחוזק שמהרגע הזה נהיה חזקים לעבוד את השם ולעשות את רצונו, להתפלל על השנה הבאה שנזכה לעשות הכל כדי לחזור בתשובה כל יום. די בה בהחלטה זו לבדה, כאשר היא מגובה ברצונות חזקים ובעקשנות – להעלות את האדם מתכלית הירידה לתכלית העלייה ולהפוך אותו לצדיק גמור, גם אם בפועל הוא רחוק לגמרי. וכמובן, לזכות אותו ביום הדין ולהיכתב ולהיחתם לשנה טובה ומתוקה. אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה