מתחילה מחדש

הפנמתי בליבי שתי מילים פשוטות שחזרו על עצמן, אותן אומר רבי נחמן מברסלב שוב ושוב לכל אחד מאיתנו, שתי מילים שכתבה לי חברה מקסימה בימים שהסבל עלה על גדותיו: תתחילי מחדש!

3 דק' קריאה

גילה דויד

פורסם בתאריך 05.04.21

הפנמתי בליבי שתי מילים פשוטות
שחזרו על עצמן, אותן אומר רבי נחמן
מברסלב שוב ושוב לכל אחד מאיתנו, שתי
מילים שכתבה לי חברה מקסימה בימים
שהסבל עלה על גדותיו:תתחילי מחדש!
 
 
כשכתבתי את שוברת  את הקרח לפני מספר חודשים, האמנתי שכבר הספקתי ללמוד איך לאלף את הדיכאון, החרדות והייאוש שהיו מנת חלקי בימים לא מעטים. חשבתי שכבר הבנתי איך מרסנים את היצר הרע כשהוא מרים את ראשו המכוער, תהליך בלתי נמנע שמלווה אותנו בחיים.
 
אתם יודעים, ליצר יש בדיחות טובות עלי.
 
בדיוק כשחשבתי שהחיים ייקחו אותי ואת משפחתי לכיוון אחד, הוא סחרר את הכל, שבר לי הכל בפנים כמו זכוכית ענקית שהתנפצה לרסיסים שחדרו לנשמה ופצעו אותה. שוב, מצאתי את עצמי מעבירה שעות על גבי שעות בעשייה מועטה אך מלאה במחשבות של ייאוש, חוסר תקווה, עצבות והרבה שנאה עצמית.
 
העובדה שידעתי שאת החושך מגרשים עם אור התורה, התבודדות (תפילה אישית) ואהבה גדולה גם לעצמי, גרמה לי להרגיש גרוע עוד יותר ברגע שנתתי ליצר הרע אור ירוק לעשות בתוכי בלגאן.
 
יום אחד, כשהייתי במטבח וקצצתי ירקות, הסתכלתי על הסכין בה השתמשתי והורדתי אותה לכיוון הבטן שלי, הידיים רועדות, חושבת איך זה ירגיש כשזה יחדור פנימה. לא, בשום פנים ואופן לא אהפוך מחשבה כזו למשהו מציאותי, אבל העובדה ש'שיחקתי' עם זה גרמה לי להיות בהלם. לאיזה שפל מדרגה הגעתי?! זהו, כבר לא יכולתי לסבול את זה יותר. משהו חייב להשתנות, להפוך את הקערה על פיה, ומיד.
 
השם באהבתו וברחמיו המרובים שלח לי גלגלי הצלה. ביקשתי את עזרתם של אנשים יקרים לי, מהם אני מקבלת דברים נפלאים ברוחניות, מאמצת את התמיכה שהעניקו לי במקום את הכאב הממכר. שמעתי את השיעורים שלה רב ברוידא שוב ושוב, עיינתי שוב בספרים גן הנשמות – רבי נחמן על הסבל של הרב גרינבוים, ובספר בשדי  יער של הרב שלום ארוש, והפנמתי בליבי שתי מילים פשוטות שחזרו על עצמן, שתי מילים שאומר רבי נחמן מברסלב שוב ושוב לכל אחד מאיתנו, שתי מילים שכתבה לי חברה מקסימה בימים שהסבל עלה על גדותיו: תתחילי מחדש!
 
ההחלטה הייתה נחושה – אני לא 'חוזרת לחיים' בלי להושיט ידיים לבורא עולם. ולמרות שלא נטשתי את הדרך בה אני מאמינה גם במצבים הכי קשים בחיי, "צמצמתי" את השם עד לנקודה בה "אפשרתי" לו להיכנס כשמלמלתי את הברכות על האוכל בזריזות ובקריאת שמע שעל המיטה, אם לא נרדמתי על הסידור. התעלמתי מהשם רוב הזמן.
 
אבל כל זה השתנה, ובמהירות, כשהחלטתי להתחייב לאם כל הנשקים: האמונה.
 
רבי נחמן מברסלב מלמד שהנשמה והאמונה הן אחד, ושבריאות נפשית מתאימה לרמת האמונה בה אדם אוחז. הפרעות רגשיות-נפשיות, בלבולים וחולשות הם תוצאה ברורה של אמונה שבורה.
 
בספרו רב המכר, הספר ששינה למיליוני אנשים את החיים – בגן  האמונה, הרב שלום ארוש מדבר על מושג מדהים שהופך את הרפואה המודרנית על פיה. הוא אומר שהרפואה ממחלה תלויה בנכונות של האדם לבדוק את הסיבה הרוחנית לחולי, וכשהוא מצליח לעשות זאת, המחלה נעלמת כלא הייתה ובלי התערבות כזו או אחרת. "אם הטבע מושל ברפואה של האדם", מסביר הרב, "אז האדם החולה ימשיך לסבול למרות התשובה שהוא יעשה".
 
השם הוא באמת רופא כל בשר. כל כך הרבה דוגמאות מסיפורים אמיתיים של אנשים – כאלה שאובחנו אפילו במחלה הנוראה – מחלת הסרטן, או במחלות סופניות כאלה ואחרות, החלימו בעזרת האמונה והתפילה האישית. וההחלמה שלהם היא הוכחה לכך. סיפורים אלה תמצאו בספר נוסף של הרב שלום ארוש – שעריו בתודה – בגן התודה!
 
בימים בהם התבוססתי בחושך, כבר הייתי מטופלת בכדורים אנטי-דיכאוניים ובטיפולים עם הפסיכולוג. בשתי הדרכים 'הטבעיות' אמנם היה שיפור, התרופות סייעו מעט עם החרדות, והשיחות עם הפסיכולוג אפשרו לי לשמוע קצת חיזוקים על עצמי ממנו, תמורת סכום "סמלי" של 150$ לשעה… אבל הדיכאון והחרדות נשארו גם נשארו.
 
הרב ארוש אומר שהתרופות יכולות להיות יעילות רק אחרי שאדם עושה את הנדרש ממנו ברוחניות – המאמצים הנדרשים ממנו להמתיק את הדינים הקשים שמרחפים מעל ראשו, ורק אחרי שהוא מבקש מהשם שיעזור לו וירפא אותו. בלי ההשתדלות הרוחנית המקדימה, הטיפול לא יעזור.
 
כאשר בתו היקרה של רבי נחמן, שרה, הייתה חולה, הוא אמר לה שתנסה לדמיין את עצמה כאדם בריא שמרגיש טוב, אפילו שתחשוב על הימים בהם הייתה בריאה לפני שחלתה. הייתה זו בקשה בלתי אפשרית עבור שרה, שהכאב לא הניח לה. אך עדיין, רבינו, אבא שלה, ביקש ממנה לעשות את זה. "כוח המחשבה הוא גדול מאוד", הסביר לה. "כשתחשבי בצורה חיובית, תוכלי להפוך את המצב בו את נמצאת ממש, ואת באמת תרגישי טוב".
 
התחלתי להתבודד חצי שעה, ובהמשך זה הגיע לשעה שלמה. ביקשתי מהשם שיעזור לי לדבר איתו, שיעזור לי להגיע כל יום לפגישה איתו. זה קריטי בשבילי. זה חשוב ונחוץ למאבק שלי מול הדיכאון והחרדות. והסכמתי לקבל, אפילו לאמץ ממש, את העובדה שההפרעות האלה הן הדבר הכי טוב בשבילי. כי ככל שלאדם יש יותר בעיות, אומר הרב ארוש, כך הוא יבקש יותר את השם וידבר איתו יותר. בורא עולם רק רוצה לקרב אותו אליו.
 
איזה מכתב אהבה מהשם, הא? מה שנראה לנו כקשיים, מצבים שאנו נוהגים לתרגם לשליליים/קשים/כואבים, הם בעצם קרש קפיצה לצמיחה רוחנית וחשבונות נפש עמוקים. קרש קפיצה לגילויים מדהימים על עצמנו.
 
בראש  השנה האחרון, וכן ביום  כיפור, ביקשתי אינספור פעמים סליחה מבני משפחתי. אבל את הסליחה הגדולה ביקשתי מהשם – על כל הימים שנתתי לייאוש להשתלט עליהם. על כל הימים בהם נתתי למחשבות הרעות לגנוב לי את החיים. ביקשתי ממנו סליחה על הניסיונות העקרים וחסרי המשמעות שלי לשחק את התפקיד שלו.
 
לא אפסיק להודות לבורא עולם על ההזדמנות שהוא נתן לי, כן עוד פעם, להתחיל מחדש.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה