ניקוי ראש

אל תהיו כמו פיל שעכבר קטן מפחיד אותו. דעו את כוחם. צעקו לבורא. זה מבחנו של האדם בעולם הזה. וכדי להצליח בו צריך לעשות ניקוי ראש. איך? הרב ניסן דוד קיוואק מסביר.

3 דק' קריאה

הרב ניסן דוד קיוואק

פורסם בתאריך 17.03.21

הפעם, אני רוצה ללמד אתכם משהו פשוט וקל – איך להיות שמחים.
 
ולא סתם שמחים, אלא שמחה כזו שתעיף אתכם באוויר, כזו שתגרום לכם לומר תודה לבורא עולם על כל מה שיש לנו. וזה משהו מדהים, תופס את הבן אדם עד ששום דבר לא מעניין אותו, גם לא העולם הבא. כן. בורא עולם כל כך שמח בנו, שזה מה שהוא ציווה – שנהיה בשמחה. שנשמח מכל מה שאנחנו זוכים לעשות, מכל מצווה, מכל פסוק שאמרנו, מכל תפילה, מכל מטבע לצדקה. שום דבר לא אמור להטריד אותנו – לא הפרנסה, לא החובות, וגם לא מה שאנחנו עוברים. כלום! למה? כי כשאנחנו בודקים את קופת החיסכון שלנו וסופרים את המטבעות הנצחיות שצברנו בה, המעשים שגרמו עונג ושעשועים לבורא עולם, זה נותן לנו שמחה גדולה, אנחנו מבינים שאנו שליחים של הבורא בעולם הזה. "אני חשוב. אני מקיים ולומד את היקר מכל למלך מלכי המלכים – התורה, העבודה הרוחנית והצמיחה האישית שלי היא רצינית וחשובה, זאת המטרה של חיי".
 
רבי  נחמן מברסלב אומר ש"מצווה גדולה להיות בשמחה תמיד"! והוא התכוון לשמחה הזו. כי רק זו שמחה, רק זה אושר אמיתי. רבי נחמן רוצה לפתוח בפנינו את הדלת כדי שנקבל את האור המיוחד של שמחת הצדיקים. לא מדובר בהרגשה טובה בלב בגלל שהרווחנו או הצלחנו במשהו, או שדברים הלכו בדיוק כמו שרצינו. זה לא מה שגורם לאדם להרגיש טוב, אולי לכמה דקות אבל לא יותר. אני מדבר על שמחה שמחיה אותנו, כזו שגורמת לנו לקפוץ ולרקוד. זאת התגלות האמת שבורא עולם ברא את העולם רק בשבילי כדי שאוכל לדבוק בו. זה הבסיס והיסוד של השמחה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
איזוהי  שמחה?
בהתחלה דמעות, אחר כך כל הקופה
איך נהיה שמחים?
 
ואנחנו צריכים להתגעגע למתנה הזו, לרצות אותה, להיכנס לחיים של שמחה ואושר. מספיק עם כל העליות והירידות. אפשר, בהחלט אפשר לחיות אחרת.
 
רבי נחמן פותח את הדלת בשבילנו ומלמד אותנו (ליקוטי  מוהר"ן חלק א, ה) שהמקום העיקרי של השמחה הוא בלב. אם יש לאדם לב ישר והגון אז יש לו חיות ואנרגיה, הוא בולדוזר ענק. הוא חי. כל יום הוא מחדש את עצמו. הוא לא מחליד ומזדקן. אבל כשהלב לא ישר, כשיש בו עקמומיות, אז יש בו רוח של טומאה שעוצרת אותו וגורמת לשמחה להיות משהו בלתי אפשרי בשבילו.
 
ואם כבר הגענו לדלת ואנחנו מנסים לשנות את המצב, יש דרך לעשות את זה! עם הקול שלנו, שהוא בחינת רעם. ועם הרעם הזה אנחנו יכולים לעורר את המוח ולישר את הלב.
 
רבי נחמן מברסלב מוסיף עוד תנאי קטן שאנו צריכים לקיים כדי למלא, על מנת שנזכה לשמחה הזו – כמו שמנקים את השיניים עם חוט דנטאלי מכל שאריות האוכל שעלולות לגרום נזקים לשיניים, כך אנחנו חייבים לנקות כך את המוח שלנו מכל השאריות והפירורים הרוחניים, את החמץ של המוח. כך נזכך את עצמנו לפסח ונשיג את השמחה העצומה שאנו רוצים. ורבי נחמן נותן לנו רשימה קצרה של הפירורים שאנו צריכים לנקות מתוכנו:
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
הסוד הכי שמח
לחייך כל הזמן?
לשמחה שלי שלושה עמודים
 
"אבל צריך לפנות את המוחין מחכמות חיצוניות" – כל חכמה שאין בה קדושה ואינה קשורה לעבודת השם נחשבת חיצונית.
 
"וממחשבות זרות" – לנקות את כל המחשבות הגשמיות, כל המחשבות שאין בהן קדושה או צמיחה רוחנית, חסדים וכדומה.
 
"מחמץ" – אל תיתן לעצמך להיות חמץ! אל תהיה אומלט של כל החכמות החיצוניות, המחשבות הזרות והדיכאון שמטפטף בפנים, כל התערובת הזו היא חמץ אחד גדול.
 
"שלא יחמיץ את חכמתו בחכמות חיצוניות ובתאוות" – האדם רעב, הוא חושב על כסף, על רכוש, על מעמד ועוד דברים רבים. מכל הדברים האלה אדם צריך להיזהר, לשמור על המוח שלו שלא יחמיץ.
 
וכל זה "כדי שיוציא את הקול ויפגע במוחו, יתעבד ממנו רעם" – רעם שינקה לו את המוח ויעורר אותו, "אבל כשגלגלתא דמוחא אטום בטומאה, כמו שכתוב (ויקרא יא) 'ונטמתם בם' אזי אין קולו נשמע" – גם אם הוא צועק בתפילה, זה לא יחלחל וישפיע על המוח.
 
"גם ישמור יראתו" – הוא לא צריך לפחד מאף אחד! לא מבית משפט, לא משוטר, לא מהחשש שמא יאבד את מקום עבודתו, לא ממה שעובר עליו, משום דבר. למה? כי כשאדם מפחד, גם אם הוא מתפלל עם כל הכוח, הוא לא יהיה מסוגל לעורר את עצמו ולישר את הלב.
 
ורבי נחמן מסיים את דבריו באומרו "שלא תהרהר בהרהורים רעים" – שהם חמץ בחינת הקנה של הסיטרא אחרא, צד המוות.
 
כולם שואלים אותי על זה. ואני אומר להם שהדברים שנכתבו כאן הם הבסיס והיסוד בעבודה הרוחנית שלנו, בעבודת השם. אנחנו צריכים להתפלל כדי לזכות לזה, לעשות תשובה כל יום, לנקות את עצמנו. החטאים עושים אותנו חולים. אנחנו חושבים שאנחנו בסדר, כי אנחנו ממשיכים לחיות, אבל האמת היא שכל חטא הוא רעל ממש, ורק רחמיו של הבורא הם אלה שמאפשרים לנו להמשיך לחיות. החטאים לא בשבילנו. הם מונעים מאיתנו את השמחה העצומה, את ההרגשה העילאית שאנחנו רוצים להרגיש, ולא בשמים היא! אנחנו יכולים לחיות חיים טובים. יש לנו את הכוח, את היכולת, ואם נרצה, אז גם את הרצון.
 
אל תהיו כמו הפיל שעכבר קטן מפחיד אותו. דעו את כוחם. צעקו לבורא. זה מבחנו של האדם בעולם הזה – צעק אליו והוא ייתן לך את הכוח. אין שום עניין לנבור בעבר, צריך רק להמשיך הלאה. להתחזק שוב ושוב.
 
חג פסח כשר מלא בשמחה!

כתבו לנו מה דעתכם!

1. טליה

כ"ח סיון התשע"ד

6/26/2014

קבלת ברכה מהרב מישהו יודע האם ניתן לקבוע פגישה עם הרב והאם הוא מקבל גם נשים?

2. Anonymous

כ"ח סיון התשע"ד

6/26/2014

מישהו יודע האם ניתן לקבוע פגישה עם הרב והאם הוא מקבל גם נשים?

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה