נפגשתי עם עצמי

המפגש הכי קשה לנו הוא עם עצמנו. אז הנה אתגר מעניין: צאו לדייט עם עצמכם. תנו לעצמכם צ'אנס, דברו על זה ותראו מה קורה לכם! זאת המלצת השבוע!

3 דק' קריאה

יהודית חנן

פורסם בתאריך 15.03.21

טיפול, זה משהו שמצריך אומץ. תשאלו כל אדם שעבר את התהליך הזה (ואני לא מדברת על פרק זמן של שבועיים) ותבינו שזה יכול להיות משהו מאוד מייסר – להתמודד עם עצמכם והחולשות שלכם. מצד שני, זו יכולה להיות חוויה מדהימה – לנתח את עצמכם, לגלות גישות מוטעות, ציפיות לא מציאותיות או עקשנות לא בריאה על משהו שאתם לא בהכרח "חייבים לעצמכם". במסע פנימה תגלו את הרגעים בהם 'שיחקתם' בהרבה תפקידים בחייכם: הקורבן, הצדיק, הגיבור, הפסיכולוג המשפחתי, התינוק חסר האונים ואפילו אלוקים.

 

הנה סוד קטן שבהחלט אפשר לגלות: הפציינטים הטובים הם אלה שיכולים לצחוק על עצמם ברגעים האלה…

 

פעמים רבות אנחנו לא יודעים מה מניע אותנו להתנהג כפי שאנו מתנהגים. אולי אין לנו שום כיוון או רמז למה אנו חווים ריבים מתישים עם בן/בת הזוג, מאבקי כוחות מזעזעים עם הילדים שלנו, או הכעס שאנו מרגישים כלפי ההורים. רבים מאיתנו אולי חווים בלבול בגלל שהם תקועים עם דפוסי התנהגות תבוסתניים שנסחבים איתם (כמעט עם כולם) בכל שלבי החיים.

 

לכל אדם יש יצר הרע. לא משנה אם גדלתם בבית נורמאלי או אם שני מטורפים גידלו אתכם, תמיד יהיו לכם "עניינים" בחיים. וגם אם אתם שפויים לכל הדעות, בורא עולם יכול לשלוח לכם בכל זמן נתון מצבים רגשיים להתמודד איתם, למשל בן/בת זוג שבאים מרקעים שונים שעלולים להשפיע על ההתנהגות שלכם. את זה אני לא אומרת לכם מניסיון אישי מכיוון שהתברכתי בבעל מקסים ונפלא שאף פעם לא הוציא אותי מדעתי. אבל כן ממקרים רבים של מטופלים. בכל אופן, הניסיונות יכולים להיות בכל תחומי החיים ולא רק בזוגיות.

 

והנקודה אליה אני רוצה להגיע היא – כי בעוד שלהבין את עצמכם זה דבר שמצריך זמן וכסף, השורה התחתונה היא החשובה: זה שווה את זה!!! זה המפתח לחיים מאושרים! זאת הדרך אל האושר אם חיפשתם אותה.

 

כשאנו מגיבים בצורה מוגזמת למצב מסוים, יש כמעט תמיד הרגשה ישנה מהילדות שלנו שמתעוררת לחיים ופועלת מתוכנו. במונחים של היום קוראים לזה "טריגרים".

 

אם, למשל, חוויתם הזנחה או שנטשו אתכם בילדות, הרגשתם שמתעלמים מכם, התבזיתם לעיתים תכופות או חוויתם ביקורת תמידית בבית או בחוץ, רוב הסיכוי שדברים האלה, או חלק מהם, יעוררו בכם רגשות עזים של פגיעה וכעס הרבה מעבר לתגובה שלכם בהתמודדות עם המצב הנוכחי שאתם נמצאים בו. ולפני שתבינו איך, תמצאו את עצמכם על תקן הקורבן. תחושה זו לא תמיד ברורה או מובנת, אבל היא באה מהמקום הזה.

 

מאמרים נוספים בנושא:

אתם חייבים לעצמכם שמונה

תברח מהקופסה

יש חיים מחוץ לקופסה

להתעמת קצת עם עצמי

רוצה שינוי

שינויים ותופעות לוואי

תעזו, לכו על זה!

לא ביום אחד

יש חיים אחרי הפרה

מועד ב', החוק הבלתי כתוב של החיים

אז איך דברים ישתנו?

תנו לעצמכם צ'אנס

 

אם אדם, למשל, גדל בבית של הורים ביקורתיים, או שהמורים ביקרו אותו כל הזמן, כשיגדל הוא יהפוך בצורה לא מוסברת לאדם מתגונן בכל פעם שמישהו יאמר משהו. אם זו בת הזוג, אז ההתפרצות תהיה גדולה והריב בהתאם. הבעל יגיב בצורה מוגזמת מאוד, הרבה מעבר למה שאשתו אמרה.

 

יש לי מטופלת שכילדה אבא שלה חלה מאוד והועבר לבית החולים. לא עברו כמה שעות, כשהיא הייתה עדיין בבית הספר, ואבא שלה נפטר. לא הייתה לה הזדמנות להיפרד ממנו. אז בכל פעם שבעלה היה מאחר הביתה בראש שלה עלו מחשבות איומות, היא חוותה פחדים ולכן התקשרה לבדוק אם הכל בסדר איתו. זה דבר שאמא שלה עשתה אחרי שהאבא נפטר. בתחילת חיי הנישואין האובססיה הזו הוציאה את בעלה מדעתו. במפגשים שלנו ביחד, כאשר חזרנו לאחור עד לנקודה זו בילדות שלה, הבנו מהיכן זה בא ולבעל נהיה קל יותר להתמודד עם זה.

 

אך בנוסף להיבט הפסיכולוגי, אדם צריך אמונה כדי לעבור את החיים בשלום. למה? כי זה דבר שיעניק לו במידה מסוימת גם שלווה ורוגע. המחשבה ש"אין עוד מלבדו" מסייעת מאוד לקבל את העובדה שמה שיהיה יהיה, וכל הפחדים שבעולם לא ימנעו שום דבר שבורא עולם החליט שיקרה או לא יקרה. אי אפשר להרשים את אלוקים או להשפיע עליו בכמות הדאגות שלנו, ובכלל מעצם העובדה שאנחנו דואגים. למה? כי הוא רוצה משהו אחר לגמרי – אמונה, לא פחד. אנחנו מתפללים על בריאות, ביטחון, שלום ועוד הרבה ברכות מתוקות ונפלאות, אבל אנחנו חייבים לדעת מעל הכל – שאנחנו לא יודעים מה שאלוקים יודע! וגם אם הוא היה יושב ומסביר לנו, נותן לנו אינפורמציה מלאה על המצבים שאנו חווים, המוח שלנו לא היה מסוגל לתפוס את זה.

 

כי תארו לכם שאתם מסבירים לתינוק, או אפילו ילד קטן, למה הוא לא יכול לאכול את הצבעים שקניתם לו, וזה דבר שילדים מאוד אוהבים לעשות, או למה הוא צריך לישון בשעה מסוימת. אתם יכולים לדבר איתו שעות על גבי שעות והוא לא יבין שום דבר. לכן, זה לא שחסרה לנו אינפורמציה, זו העובדה שאין לנו את הכלים והיכולת לעבד את החכמה של בורא עולם. כי גם אם הוא יסביר שוב ושוב, דבר שהוא לא חייב לעשות בכלל, לא נבין. הוא אלוקים. אנחנו גם לא צריכים להרגיש שהחיים לא הוגנים, או בגלל שאנו סובלים בורא עולם לא אוהב אותנו חלילה. ממש לא.

 

נכון, לעולם לא נוכל להבין את אלוקים, אבל איך אומר הפתגם העתיק? "לא הייתי רוצה לעבוד אלוקים שאני מבין". מה כן? יש משהו טוב יותר: להבין את עצמנו, לעבוד על הנקודה הנפלאה הזו. להכיר את עצמנו ולתקן את מידות הנפש שלנו.

 

כן. להכיר ולרחם על עצמנו, להעצים את האמונה שלנו בעצמנו. כשנעשה את זה נזכה לקשרים טובים עם הסובבים אותנו, עם בני הזוג, עם הילדים, עם הבוס, ובעיקר – עם בורא עולם ועצמנו. יהיה לנו ביטחון וכבוד עצמי אמיתיים ובריאים ויהיה לנו קל יותר למלא את המשימה הפרטית שלנו כאן בעולם הזה.

 

צאו לדייט המיוחד הזה, עשו את הדבר הכי נכון, ותפגשו את עצמכם!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה