נרות חנוכה מול הקרמלין

להגיע לאומן? להדליק נרות חנוכה מול הקרמלין? באותם ימים זה היה נס חנוכה של ממש. סיפור מסעם של עשרה חסידי שפרצו את חומות הגעגועים ועשו את הלא יאומן.

2 דק' קריאה

ליאור יהודאי

פורסם בתאריך 17.03.21

זה היה ב-1964 (שנת תשכ"ד), אז נפל הדבר – קבוצת חסידי ברסלב מאמריקה זכתה להגיע אל ציונו של רבי  נחמן מברסלב באומן.
 
זה היה בימים שבהם נראה הכי שלטונו של המשטר הקומוניסטי הינו בלתי מנוצח. אחרי כיובל שנים של רדיפת הדת עד חורמה, נותרו שרידים בודדים, זעיר פה זעיר שם, מיהדות רוסיה המפוארת ונדמה כי בעוד זמן מה לא יזכר, חלילה, שם השם על אדמת מדינת ענק זו.
 
אלא שאז, מתחת לפני השטח, החלו לנוע אמות הספים ולחולל סדקים בחומת הברזל הסובייטית. למפרע, יתברר כי ככל שהלכו ותכפו הנסיעות לאומן, הואץ תהליך קריסתו של שלטון העריצים האדיר הזה. יד נעלמת החלה מזעזעת את ממלכת הרשע עד היסוד…
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
והנר, הוא עדיין בוער
הנס של רבי נחמן
הניצוץ נדלק באומן
 
זה היה אחרי שבהשגחה פרטית נוצר הקשר בין רבי צבי אריה רוזנפלד ורבי גדליה פלייר מארצות הברית, ובין רבי צבי ברונשטיין, יהודי אמריקאי שפעל ללא הרף למען הפצת יהדות בברית המועצות. רבי צבי תיווך בינם לבין ידידו גבריאל ריינר, יהודי שעבד בשירות הביון האמריקאי והיה מיודד עם נשיא רוסיה חרושצ'וב.
 
ריינר הצליח לשכנע את נשיא רוסיה שכדאי לו לאשר את ביקורם של חסידי ברסלב באומן, וכך להוכיח לעולם החופשי שרוסיה אינה שונאת יהודים, כביכול…
 
כך, בעצם, זכתה אותה קבוצת חסידי ברסלב, אחד עשר אנשים, להוציא לפועל את חלומם הגדול: להגיע לציון רבינו הקדוש!
 
הם טסו מניו יורק לפריז ומשם למוסקבה ולאחר מכן לקייב. בקייב הצמיד להם האינטוריסט – משרד התיירות הרוסי, מדריך – יהודי קומוניסטי ועוד מדריך נוסף.
 
כשהגיעו לאומן, הצטרפו אליהם ראש העיר וסגנו, וכך אירע הבלתי יאומן: חבורה של חסידי ברסלב זוכה להגיע בליווי ניציגי השלטונות הקומוניסטיים לרבי נחמן!
 
כשהתקרבו אל החצר שבתוכה שכן ציונו של רבי נחמן, יצאה בעלת הבית לקראתם והתנגדה בתוקף לכניסתם לחצר שלה. אלא שאז פתח מדריך האינטוריסט את השער בעל כורחה והכניס את הקבוצה פנימה.
 
התרגשות עצומה אחזה בבאים, הם פתחו באמירת התיקון  הכללי בהתלהבות קדושה, השתטחו בהתרפקות על ציונו של רבי נחמן והזילו דמעות כמים. כששבו למוסקבה, למלון הממוקם מול הקרמלין, בנייני הפאר העתיקים של שלטון האימים הרוסי.
 
היו אלה ימי החנוכה, ומיד כשהגיעו למלון הם הדליקו את נרות החג בחלון חדרם המשקיף אל הקרמלין, כמו קוראים תגר על מלכות הרשעה המבקשת בכל מחיר 'להשכיחם תורתך ולהעבירם מחוקי רצונך', זו ששלחה רבבות לערבות סיביר בגין דבקותם ביהדותם, ולהוכיח לה ש'נצח ישראל לא ישקר! כוח האמונה הקדושה וכוחו של רבי נחמן מברסלב שהבטיח 'ניצחתי ואנצח!' – חיים וקיימים! וגוברים על חשיכת מלכות יוון, כמו בימים ההם כך בזמן הזה.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
רבי נחמן שלי
האנשים שתופרים את הדגל
מבעד  לוילון
להבה זעירה ונצחית
 
במרחק שעה וחצי נסיעה מבית המלון בכפר מלאחובקה, התגורר החסיד רבי מיכל דורפמן, שבאותם ימים פעל ללא לאות להפצת היהדות ואשר לו חלק גדול בבואם של החסידים הנה. עז היה רצונו של רבי גדליה פלייר, מחברי הקבוצה, לנסוע אליו ולהביא אותו אל בית המלון. ולמרות שבכניסתם לרוסיה הוזהרו שלא ליצור קשר עם שום אדם, רבי גדליה החליט שהוא נוסע לרבי דורפמן ויהי מה.
 
למלאחובקה הגיע לעת ערב, שם פגש את רבי מיכל. כמה גדולה ועצומה הייתה השמחה בין השניים, שמחה נפלאה שמילאה את ליבם כשראו איש את חברו…
 
רבי מיכל, יהודי של מסירות נפש, הדליק את נרות החנוכה בהסתרה מתחת לחלון ביתו, כדי שאור הנרות לא יראה בחוץ ויגיע חלילה לעיני בלשי הק.ג.ב. ששרצו בכל מקום. הוא שר ברגש את 'מעוז צור ישועתי' ורבי גדליה הצטרף אליו כששניהם בוכים מעומק ליבם.
 
עומדים להם שם שני יהודים בתוככי רוסיה הקומוניסטית, מביטים על אור נרות החנוכה, ויודעים היטב כי מי שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם, לא עזבנו גם בזמן הזה!

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה