נשבר? מצוין! – פרשת וזאת הברכה

פרשת וזאת הברכה - בכל אחד משלבי העליה ירגיש לב נשבר וירגיש שהוא עדיין רחוק, וכאילו כל מה שלמד נשבר כחרס משום שצריך תמיד להתחיל מהתחלה...

2 דק' קריאה

הרב שמואל שטרן

פורסם בתאריך 06.04.21

וזאת הברכה
 
 
התורה מסתיימת במילים "לעיני כל ישראל". אומר רש"י: שנשאו ליבו לשבור את הלוחות לעיניהם, שנאמר: "ואשברם לעיניהם", והסכימה דעת הקב"ה לדעתו, שנאמר: "אשר שברת" – יישר כוחך על ששברת (שבת פ"ז). עד כאן לשונו.
 
הקב"ה אומר למשה רבינו יישר כח על שבירת הלוחות – ובזה מסתיימת התורה. אפשר ללמוד מזה שבעצם לעולם אין סיום לתורה, זאת משום שברגע שאדם מסיים את התורה הוא מיד צריך להרגיש שהוא שובר את כל מה שלמד, כי אם לא יריגש כך הרי הוא לא ירצה להתחיל את התורה מחדש.
 
אולם אם הוא שובר את מה שלמד ומרגיש שעדיין לא התחיל ללמוד את התורה, אזי הוא יכול להתחיל את התורה מהתחלה. וזהו "יישר כח ששברת", שהתורה מסתיימת בעניין זה כי על ידי זה אנו זוכים ל"לב שבור", שעל ידו מקבלים את התורה מבראשית שוב.
 
לכן בשמחת תורה, מיד בסיום התורה, מתחילים לקרוא פרשת בראשית, ובזה מגלים ומראים שעדיין לא התחלנו ללמוד, וצריכים להתחיל שוב מהתחלה.
 
וזהו שרבי זירא צם מאה תעניות כשעלה מבבל לארץ ישראל כדי לשכוח את התלמוד בבלי ולקבל במוח נקי את התלמוד הירושלמי, בבחינת דף חדש ונקי, וכל זה התאפשר לו רק על ידי השכחה שהיא בחינת "שבירה", כמו שבירת הלוחות – שעל ידה זכו ישראל ללוחות שניות שיש בהם את האות ט' הנקראת טוב, מה שאין אפילו בלוחות הראשונות.
 
לכן, כשאדם לומד תורה – הוא צריך תמיד לדעת שעדיין לא התחיל ללמוד אותה, ועל זה אמר ה' למשה "יישר כח ששברת", שעל ידך צריכים להתחיל ולקבל את התורה מחדש. וזו הדרך ללמוד תורה, שבכל אחד משלבי העליה ירגיש לב נשבר וירגיש שהוא עדיין רחוק, וכאילו כל מה שלמד נשבר כחרס משום שצריך תמיד להתחיל מהתחלה, כמו שעשה רבי זירא.
 
יהי רצון שבכל שנה נזכה לסיים את התורה ולהתחילה מחדש, בבחינת "בכל יום יהיו בעיניך כחדשים" – הנאמר על דברי תורה, ונוסיף ללמוד אותה בחשק וברצון חדשים, כי כשיש לאדם משהו חשוב שנשבר והוא רוצה בו, אזי נתגבר אצלו החשק בכיפלי כפליים, ויהי רצון שנזכה להתחיל כך מבראשית בכל שנה, אמן.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה