סבלו של הצדיק האמיתי – פרשת השבוע מקץ

פרשת השבוע מקץ - נראה בחוש, כאילו קיים מעין חוק טבוע בבריאה, שהצדיק האמיתי בעולם הזה מוכרח לסבול בזיונות. מדוע?

3 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אומר רבי נחמן מברסלב זי"ע (ספר המידות, צדיק, קל"ז): "אין לך צדיק שאין עליו מחלוקת ומחקרים".
 
מדוע נאלץ אברהם אבינו ע"ה לסבול כל כך הרבה בזיונות, מגיל פעוט ועד לימי זקנותו, מנמרוד ועד לפרעה? ויצחק אבינו ע"ה, מאחיו ישמעאל עד לאבימלך והפלשתים? ויעקב אבינו ע"ה, מעשו אחיו, מלבן, משכם וחמור, ומבניו? ומשה רבינו ואהרן הכהן, מן האספסוף הערב רב, מדתן ואבירם, ומעדת קרח? ויוסף הצדיק מאחיו, מאשת פוטיפר, ומן המצרים? ומדוע דוד המלך ע"ה משיח השם, שהתבזה משחר ימיו עד לשעותיו האחרונות בעולם הזה, מבית ומבחוץ, מזרים ומאחיו, מאויבים ומבניו, בכמות ובאיכות שלא עבר על ילוד אישה מעולם?
 
נראה בחוש, כאילו קיים מעין חוק טבוע בבריאה, שהצדיק האמיתי בעולם הזה מוכרח לסבול בזיונות. מדוע?
 
נבין דרך מסורה, כפי שקיבלנו מרבותינו הקדושים (על פי סיפורי מעשיות של מוהר"ן מברסלב זי"ע, סיום מעשה הזבוב והעכביש, בשינוי קצת):
 
כאשר הקב"ה עומד להוריד נשמה קדושה ונעלה של צדיק אמת, אשר תשפיע קדושה וטהרה על כל העולם ותקרב רבבות לאביהם שבשמים, צועק הסמ"ך-מ"ם ומוחה נמרצות: "ריבונו של עולם, אם תוריד את הנשמה הזאת לעולם, אין לי כבר מה לחפש, נגמר תפקידי, אתה מפר את מאזן הבחירה החופשית! כולם ילמדו שיש א-ל אחד שאוהב כל אחד, שיש תשובה, שיש תורה, שאין ייאוש בעולם! יותר אין לי מה לעשות!".
 
אומרים לס"מ, אין לך ברירה, יש תוכנית מפורטת לעולם והנשמה הקדושה הזאת חייבת לרדת לעולם, כי בסופו של דבר בא הקץ. צא וטכס לך עצה.
 
יוצא הס"מ מלפני המלך ברוך-הוא וברוך שמו, וחוזר כעבור מספר שעות עם חיוכו השטני האופייני לו על שפתיו, כאשר עולה מגרונו צחוק זדוני. אחריו עומדים גדודים גדודים של נשמות, כאשר הספיק הס"מ להתלבש בכל אחת מהן. הוא כבר מוכן שנשמת הצדיק תרד לעולם, כי כל הנשמות האלו ירדו יחד איתו! עד כאן המשל.
 
אלו הנשמות שעתידות לחלוק על הצדיק ולבזותו, כדי להוריד את קרנו, להבאיש את ריחו, ולהרחיק מעליו את מבקשי השם יתברך. לא בנקל מגיעים אל האמת ואל התיקון בעולם הזה, וכדי לשמור על מאזן הבחירה החופשית בעולם השפל הגשמי, כנגד כל דבר שבקדושה נבראת התנגדות, כפי שמלמד שלמה המלך ע"ה (קהלת ז, יד)" זֶה לְעֻמַּת זֶה עָשָׂה הא-להים. לכן, אם הצדיק יפעל ללא התנגדות, תתבטל הבחירה.
 
נמצא, שהצדיק האמיתי מוכרח לקבל בזיונות בעולם הזה מחמת השמירה המדוקדקת על מאזן הבחירה.
 
להלן מספר דוגמאות מן התורה:
 
פנחס בן אלעזר הכהן: היו לועגים לו ואומרים "ראיתם בן פוטי זה שפטם אבי אמו עגלים לעבודה זרה, הרג נשיא שבט מישראל" (מדרש תנחומא, פרשת פנחס פרק א).
 
דוד המלך: בצעירותו קראו לו ממזר (ילקוט מעם לועז, שמואל א', דף קצח). שמעי בן גרא קילל אותו, וקרא לו "נואף, מואבי, רשע, צורר, ותועבה" (מדרש תהילים מזמור ג). כל אויביו חרפו אותו, שנאמר: אשר חרפו אויביך ה' אשר חרפו עקבות משיחך (תהלים פט, נב).
 
ישעיה, מיכה, עמוס: "אמר ישעיה, מטייל הייתי בבית תלמודי ושמעתי קולו של הקב"ה אומר (ישעיה ו): את מי אשלח ומי ילך לנו שלחתי את מיכה והיו מכין אותו בלחי, ה"ה דכתיב (מיכה ד): בשבט יכו על הלחי, שלחתי את עמוס והיו קורין אותו פסילוס[1], דא"ר פנחס למה נקרא שמו עמוס שהיה עמוס בלשונו מעתה את מי אשלח ומי ילך לנו, ואומר (ישעיה שם): הנני שלחני, א"ל הקב"ה: ישעיה בני טרחנין סרבנים הם אם אתה מקבל עליך להתבזות וללקות מבני אתה הולך בשליחותי, ואם לאו אין אתה הולך בשליחותי, אמר לו על מנת כן" (מדרש רבה ויקרא פרשה י פסקה ב). מכאן, שבזיונות הם מנת חלקם של נביאים ומזכי הרבים.
 
יחזקאל וירמיה: "יחזקאל ישראל היו מזלזלין אחריו ואומרים לא מבני בניה של רחב הזונה הוא? וצרך הכתוב לייחסו היה, היה דבר ה' אל יחזקאל בן בוזי הכהן (יחזקאל א ג) ירמיהו היו ישראל מזלזלין עליו ואומרים לא מבני בניה של רחב הזונה הוא וצרך הכתוב לייחסו דברי ירמיהו בן חלקיהו (ירמיה א א)", (פסיקתא דרב כהנא – פסקא יג אות יב ).
 
אם כל הימים היה דיו וכל עצי היער קולמוסים וכל רקיע השמים גוויל, לא היה מספיק בכדי לכתוב את כל תולדות הסבל של ננמ"ח מוהר"ן – רבי נחמן מברסלב זי"ע, ותלמידו ממשיך דרכו מוהרנ"ת- רבי נתן זצ"ל.
 
תוהה הצופה ושואל כיצד ניתן לסבול כל כך? חייבים לומר שהמענה טמון במאמר רבינו נחמן זי"ע עצמו כשאמר, "האש שלי תוקד עד ביאת המשיח". בדור השפל הזה, כל קיומנו תלוי אך ורק בקשר לצדיק האמת, הלא הוא רבינו נחמן זי"ע. הבעל דבר (היצר הרע) המנוול מוכן ללכת עד סוף העולם בכדי להרחיק יהודי מלהתקרב לצדיק האמת, לכן הוא מבזה את הצדיק האמת ללא הרף. הדבר פשוט, שכל אחד המתקרב אל הצדיק מאיץ את הגאולה ואת הסוף המר של היצר הרע, בקרוב בימינו, אמן.
     
 
* * *
 
הנכם מוזמנים לבקר באתרו של הרב לייזר ברוידא, "לייזר בימס" בכתובת www.lazerbrody.net
          
[1] "פסילוס" הינו משחק מלים: "כבוד פה" בלשון רומי, ו"פסילות", לשון פסול בלשון הקודש            

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה