סוד הרפואה והבריאות

כדי להגיע לשמחה אמיתית ולסיפוק בחיים, צריך בדרך כלל להשקיע זמן ומאמצים. כהתחלה, השתדל לשמוח בדברים הקטנים!

3 דק' קריאה

הרב אברהם יהושע גרינבוים

פורסם בתאריך 06.04.21

כדי להגיע לשמחה אמיתית ולסיפוק
בחיים, צריך בדרך כלל להשקיע זמן
ומאמצים. כהתחלה, השתדל לשמוח
בדברים הקטנים!
      
      
קריאה לחיים – פרק 3
 
המפתח לרפואה ולבריאות הוא השמחה – צריך להיות בשמחה! השמחה היא סם החיים של הנפש, ובריאות הנפש היא היסוד לבריאות הגוף.
 
כדי להגיע לשמחה אמיתית ולסיפוק בחיים, צריך בדרך כלל להשקיע זמן ומאמצים. כהתחלה, השתדל לשמוח בדברים הקטנים: במאכל טעים, בפינוק קטן, בסביבה נוחה ונעימה – כל אחד לפי טעמו והנאתו, במסגרת האפשרויות. השתדל להימצא בחברת אנשים שטוב לך איתם. שיחה מעניינת, ספר טוב או מוסיקה האהובה עליך יכולים גם הם לתרום למצב רוח נעים. התבדח, צחק יותר, קח את העניינים ביתר קלות…
 
השיטה הזו עשויה לעבוד לזמן מה, אבל אתה בוודאי שואל: איך באמת תוכל לשמוח בזמן שאתה חולה, כואב, סובל, מוגבל על ידי תנאים שנכפו עליך וטרוד בכל מיני בעיות אחרות? עם זאת ולמרות זאת, אתה חייב לעשות כל מאמץ כדי למצוא את מה שיביא אותך לשמחה וירומם את מצב הרוח שלך.
 
השמחה מביאה לישוב הדעת! כשאתה מיושב בדעתך, אתה יכול לראות דברים בצורה ברורה יותר. תוכל להתייחס אל הצדדים החיוביים של המצב בו אתה נתון ולגלות את הטוב הטמון אפילו בתוך הצרות. זוהי הדרך לשמחה אמיתית ולסיפוק בחיים, שהם הם המפתח לרפואה ולבריאות.
 
השמחה מעודדת החלמה ובריאות – למה?
 
הרופאים בני זמננו מגלים מחדש את האמת העתיקה: מצבנו הנפשי והרגשי משפיע על גופינו לא פחות מאשר מצבנו הגופני משפיע על שכלנו ורגשותינו.
 
תוצאותיהם ההרסנית של מתח מופרז, חרדה, תסכול, דיכאון והתייחסות שלילית לחיים, נראות מידי יום במרפאות הלב, הסרטן ומחלות אחרות, לא עלינו. מאידך גם, נקבע כיום בבירור, כי לגישה חיובית תפקיד חיוני ביותר בהחלמה, בשיקום, ובבריאות כללית לטווח ארוך.
 
על מנת להבין את הסיבה לכך, צריך להבין מה מחזיק את הגוף בחיים ומפעיל אותו.
 
תאי הגוף גדלים, מתפתחים ומתחדשים כל הזמן כדי לבנות ולקיים את איברי הגוף ומערכותיו השונים, המורכבים והמתוחכמים להפליא. כל תא וכל איבר בגוף עובר סדרה של תהליכים כימיים המיוחדים לו, בקצב אישי משלו. הלב פועם בקצב אחד, המוח משדר את גליו בקצב אחר, וכן הלאה. לכל סוג מהתאים שבגוף, קצב המיוחד לו.
 
הנס הוא, שכל סוגי הקצב המיוחדים של התאים השונים, האיברים והמערכות מתפקדים ומשתלבים יחד זה בזה באופן מושלם. שיתוף פעולה זה הוא הגורם לעמידות הגוף בפני התנודות התמידיות בתוכו ומחוצה לו. איזון זה חיוני לקיום החיים.
 
מה מאחד את מגוון סוגי הקצב והתפקודים הגופניים שלנו?
 
מהו סוד ההרמוניה המופלאה, לפיה הם מסודרים?
 
מי מנצח עליה?
 
היכן נמצא מרכז הפיקוד, המפקח והמתאים את הפעילות השוטפת של הגוף?
 
הפיזיולוגיה מסבירה שהמוח, מערכות העצבים והבלוטות הם המווסתים את הקצב של מחזור הדם, הלב והנשימה, תהליך העיכול, הפרשת פסולת וכל יתר תפקודי הגוף. אם אמנם הגוף נשלט על ידם, מי שולט עליהם???
 
המוח והעצבים, ובעצם כל הגוף כולו, הם חלקים משניים הכפופים למערכת גדולה יותר: האדם השלם, על הרוח והנפש שבו. אם נתייחס אל התפקוד הגופני בהקשר הרחב יותר של האדם השלם, נמצא שנצטרך לחפש את המנצח-המושל על כל תפקודי הגוף והנפש במדרגה הגבוהה מהגוף החומרי.
 
הנשמה
 
תורת ישראל מלמדת שהנשמה היא כוח השולט בגוף על כל מערכותיו. נוכחותה של הנשמה בגוף יוצרת את ההבדל בין אדם חי ופגר מת.
 
אנשים מתקשים להגדיר בבירור מהי הנשמה, ואין פלא בכך, משום שהנשמה היא לא דבר מוחשי שאפשר לראות ולמשש כמו איברי הגוף. עם זאת, אנו מרגישים אותה ממש ומודעים לנוכחותה בנו כל הזמן – הנשמה זה ה"אני" החי והפועל עם ההכרה ותת-ההכרה הכוללות תחושות, רגשות, מחשבות, זיכרונות, רצונות, שאיפות…
 
הגם שהנשמה נמצאת בתוך הגוף ובתוך העולם החומרי, היא חלק מעולם רוחני השונה לגמרי במהותו ואיכותו מזה החומרי.
 
הנשמה היא מציאות רוחנית מורכבת הכוללת מערכות ותת-מערכות. העיקריות שבהן מכונות בפי חז"ל: "נפש", "רוח", נשמה", "חיה" ו"יחידה". עם חלקן יש לנו קשר דק ואפילו תפישה כלשהי בה הם משפיעים לנו חיות ושולטים על גורלנו בעולם הזה. אך בחלקים הגבוהים יותר, לרוב בני האדם אין שום תפישה או הבנה. הנשמה עצמה על כל חלקיה היא חלק ממערכת אדירה ומרוחקת שגם לה יש שליט. השליט העליון הבלעדי על הבריאה כולה, הוא נעלם ואינסופי, הוא ריבון הכל. הוא הוא השם יתברך!
 
הנשמה, שהיא "חלק אלו-ה ממעל", היא הצינור המתאים והמובחר ביותר, דרכו הבורא יתברך משפיע חיות לאדם. חלק הנשמה המתחבר עם הגוף החומרי ומחיה אותו הוא הנפש. כל עוד שהנפש בגוף האדם, הגוף חי.
 
על פי חז"ל, מקום משכנה של הנפש בגוף האדם הוא במוח, בלב ובכבד, עליהם הוא – מ’ ל’ ך’. בצורה זו שולטת הנשמה המלובשת בנפש בתהליכים הגופניים, אפילו אם אנחנו לא מודעים לכך.
    
 
(מתוך "קריאה לחיים" מאת המחבר)

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה