סוד השלום

למה, למען השם, בורא עולם דורש מהגבר לשאת אישה? מבחינה ביולוגית, אנחנו לא צריכים את מוסד הנישואין כדי להנציח את המרוץ האנושי. אז למה בכלל צריך להתחתן?

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

למה, למען השם, בורא עולם דורש
מהגבר לשאת אישה? מבחינה ביולוגית,
אנחנו לא צריכים את מוסד הנישואין
כדי להנציח את המרוץ האנושי. אז למה
בכלל צריך להתחתן?

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

סוד השלום – פרק 1

הפסק לזעוף ולהתלונן. אם חיי הנישואין שלך אינם בדיוק מה שרצית שיהיו, או אם ביתך הוא לא בדיוק סביבת-החיים אליה שאפת, אל תיפול בדעתך. אין שום ייאוש כלל מכיוון שיש הרבה מאוד מה לעשות בנדון.

לשם התחלה, עלינו לשאול את עצמנו: למה, למען השם, בורא עולם דורש מהגבר לשאת אישה? מבחינה ביולוגית, אנחנו לא צריכים את מוסד הנישואין כדי להנציח את המרוץ האנושי. אז למה בכלל צריך להתחתן? למה צריך אישה?

האם השם יתברך לא יכול היה לאפשר לנו לקיים את מצוות "פרו ורבו" מבלי להתחתן? כולנו הרי יודעים עד כמה השם מוקיר ומכבד את התורה וכמה נשגב ונעלה הוא הדבר, כאשר אדם מקדיש את חייו ללימוד התורה. כפי שאנו רואים, האישה צורכת נתח לא קטן מזמנו של בעלה – עליו להעניק לה תשומת לב, להעניק לה זמן איכות, להקשיב לה – לעיתים שעות!!! וזה לא הכל. קח אותה לקניות, עזור לה במטלות הבית השונות – וישנן מטלות הדורשות זמן רב. לולא עול מלכות שמים המונח על צווארנו, סביר להניח שהיה לנו זמן רב ויכולנו לחיות עם תקציב מועט. יכולנו להקדיש את כל זמננו ללימוד התורה! אז למה השם מכביד עלינו עם הדרישה לשאת אישה?

הסיבה היא, שהגבר לא יכול להכיר את השם עד שהוא מתחתן ומקבל את עול הנישואין עליו. מבחינה רוחנית, הוא יכול להשיג את השלמות של נשמתו רק כשהוא מתחתן.

המדרש מלמד אותנו שהשם יתברך מוכן למחוק את שמו למען שלום הבית בין בני הזוג. מדוע שלום בית כל כך חשוב להשם, עד כדי כך שהוא מוכן למחוק את שמו, שזהו איסור מפורש מן התורה?

השלום הוא דרך התורה. שלום – הוא אחד משמותיו של בורא עולם, מכאן גם נובע האיסור להקדים ולומר שלום לאדם במקווה או במקלחת בחדר הכושר. שלום – הוא מצב אופטימאלי של הנשמה, נשמה שלווה היא כלי ראוי וטוב לקבלת אור התורה, ושלווה זו אף היא נכללת במונח שלום.

"אני יודע כיצד להתפייס ולעשות שלום עם השותף שלי במשחק הטניס השבועי שלנו!", יאמר אדם. אך אין זה שלום ואף לא מבחן לבדיקת היכולת שלך לחיות בשלום. השותף שלך במשחקי הטניס לא מבקש ממך לזרוק את האשפה או להסיע את הילדים לבית הספר, הוא גם לא מבקש ממך כסף או שתיקח אותו לקניות. שלום עם שותפך לטניס הוא כמו חייל הדורש מדליית גבורה על הצטיינות באימונים בסיסיים. כל אדם עם שכל בקודקודו יודע שהוא לא יקבל מדליה, אלא אם כן התנסה בקרב.

כשאתה נשוי – אתה חש את קנה האקדח המופנה אליך. כשאתה חי בשלום אמיתי עם אשתך – או אז אתה ראוי באמת למדליה. המדליה שהשם יתברך נותן לך היא בית שהוא חלקת גן עדן עלי אדמות.

לכן, כשאדם שומר על שלום ביתו, הוא זוכה ללימוד התורה באמת ואף משיג מידות טובות. כדי לעשות שלום בבית, על הבעל לנקות את עצמו מאגואיזם, גאווה, חוסר סבלנות וכעס. ברגע שהוא עושה זאת, ברגע שהוא מתנקה מכל המידות השליליות, הוא הופך לכלי ראוי וחזק שבעזרתו יוציא לפועל, ואף יפנים, את חוקי התורה. לכן, עד שאדם לא זוכה לשלום בית אמיתי עם אשתו, הוא בעצם מוליך את עצמו שולל, אם הוא חושב שהוא באמת לומד תורה ומציג את רצון השם כפי שהוא עושה.

הסוד לשלום בית הוא אמונה. העיקרון הראשון של האמונה הוא – שהכל מאת השם. לכן, כשהאישה צועקת על בעלה, כאשר אינה מכבדת אותו וכן הלאה, אלה אינם מעשיה. היא מהווה נציגה בידיו של הבורא. בעזרת האמונה, אנו מבינים שאין שום סיבה בעולם לכעוס על הנשים. אדרבה, ההיפך הוא הנכון. אנו מכבדים את העובדה שהיא משרתת את מטרת ורצון השם עבורנו בקול רם בבית, והיא בעצם מעבירה לנו את המסרים של השם. למשל:

השם יתברך מתקשר איתנו בעזרת הסביבה שלנו – הוא נותן לנו שיעורים מאלפים כדי שנוכל להבין את מסריו. לדוגמה, כאשר אנו יוצאים מחוץ לבית בקור של אפס מעלות בעיצומו של החורף, אנו עלולים לגרום נזק לבריאותנו, לא עלינו. השם נותן לנו לחוש את הקור, כך שניכנס בחזרה הביתה שנצטייד במעיל חם ובכפפות. תחושת הקור בגופנו היא מסר לוגי, שבעזרתו אנו מבינים שעלינו להתלבש היטב לפני שאנו יוצאים החוצה במזג אוויר שכזה.

כעסה של האישה – עד כמה שזה ישמע לא הגיוני ואף לא צפוי – אף הוא מסר לוגי מאת השם. הזוהר הקדוש והמדרש מלמדים אותנו שנשמת האישה היא החצי השני של נשמת הבעל. אם כך, האישה היא המראה של הבעל. כאשר הבעל לא ממלא את התחייבויותיו לאשתו, היא הופכת למראה של התנהגותו באופן כמעט מידי. כאשר הוא לא מכבד אותה, כפי שבעל יהודי צריך לכבד את אשתו, אף היא לא תכבד אותו. כאשר הוא נוהג אליה בחוסר סבלנות, היא תכעס ותנהג אף היא בחוסר סבלנות כלפיו. אם הוא לא אוהב אותה, היא לא תאהב אותו. זאת השתקפות להתנהגותו, אמנם בדרגה נמוכה, למצב הרוחני הנקרא חוק הסיבה והתוצאה.

בדרגה הגבוהה היותר, כאשר האישה מפגינה חוסר כבוד כלפי בעלה, זהו סימן ברור לכך שהבעל אינו מכבד את השם כראוי. וכידוע, השם יתברך מנהל את העולם על פי העיקרון של מידה כנגד מידה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה