סופריטו עוף בתפוחי אדמה ושום

תבשיל הסופריטו הקלאסי בכמה שדרוגים שמעצימים את טעמיו ומפיקים ריחות בישול שקשה לעמוד בפניהם. מנה שתהיה חביבה במיוחד על אוהבי השום.

3 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 04.03.21

סופריטו עוף בתפוחי אדמה ושום

 

זמן הכנה: כשעתיים | רמת קושי: בינוני | בשרי

 

תבשיל הסופריטו הקלאסי בכמה שדרוגים שמעצימים את טעמיו ומפיקים ריחות בישול שקשה לעמוד בפניהם. מנה שתהיה חביבה במיוחד על אוהבי השום.

 

 

בתבשילי סופריטו העקרון המרכזי הוא שמרכיבי התבשיל עוברים טיגון ואז בישול ארוך בכמות קטנה יחסית של נוזלים. השילוב הקלאסי הוא עוף, תפוחי אדמה ובצל, והתיבול המסורתי הוא בכורכום והל.

 

הגירסה שלפניכם כוללת כמה סטיות מהמתכון המקורי, שהופכות אותה לבעלת טעמים עמוקים יותר ורוטב עשיר במיוחד, ובאופן כללי למעדן שקשה לעמוד בפניו. העוף מתקבל רך וספוג בטעמים, תפוחי האדמה מתמוססים בפה, והכל שוחה ברוטב סמיך וכהה עם ארומה נעימה של שום. כמו כן, במהלך הבישול יציף את הבית ריח פשוט נהדר.

 

חליק מה"טריק" הוא שילוב של תפוחי אדמה מזנים שונים. ישנם כמובן ה"רגילים" (זנים כמו אלמרה, וינסטון ודרגה שכולם לבנים) ו"האדומים" (כמו דזירה, או לאורה הקטן ממנו ובעל המרקם המתפורר יותר). מלבדם, אפשר למצוא פה ושם בשווקים ואצל הירקנים זנים מיובאים שלכל אחד מהם תכונות ייחודיות משלו – זה עשיר בעמילן ובעל מרקם מוצק ומתאים לצ'יפס; אחר עמילני ומתפורר ונהדר למרקים ותבשילים, וכן הלאה.

 

השילוב של תפוחי אדמה מזנים שונים לא רק תורם גוונים שונים של טעם, אלא גם טווח רחב יותר של מרקמים – חלק מתפרקים ומסמיכים את הרוטב, אחרים מזהיבים טוב יותר בטיגון ושומרים על צורתם עד סוף הבישול. במתכון הזה לא צריך לזכור איזה זן מתאים לאיזה שימוש – העיקר שיהיו לפחות שני סוגים ואם אפשר אז שלושה.

 

דבר שני שצריך לזכור הוא לטגן ללא רחמים את העוף (ירכי עוף הכי נוחות), את הבצל וגם את תפוחי האדמה, אבל להיות זהירים עם השום. טעמי הטיגון, עם השום המאודה בשמן ומבושל בשומן עוף ומעט נוזלים, הם מה שהופך את המנה הזו לממכרת כל-כך.

 

הכי טוב להשתמש בסיר נמוך ורחב, בעל תחתית עבה ומכסה עם סגירה טובה. חימום איטי ביום המחרת, על כיריים, בתנור או על פלטה, יביא אתכם לטעם הסופי והמושלם. אל תשכחו חלה.

 

 

המצרכים

כמויות לסיר 24-26 ס"מ. עם סיר בקוטר 30 ס"מ או יותר אפשר להכפיל כמויות

 

  • 4 ירכי עוף טריות
  • 3 תפוחי אדמה קטנים-בינוניים (בערך 400 גרם אחרי קילוף), רצוי מזנים שונים
  • 1 בצל גדול
  • 10 שיני שום קלופות
  • 1 כוס מים
  • כפית רוטב סויה
  • קורט פפריקה מעושנת
  • מלח, פלפל שחור
  • שמן לטיגון

 

 

אופן ההכנה

 

א. קוצצים או חותכים לרצועות את הבצל ומטגנים במעט שמן על אש בינונית עד שהוא מזהיב ומתחיל להשחים. ממליחים ומקטינים מעט את האש וממשיכים לאדות את הבצל בשמן תוך בחישה מדי פעם. אחרי שהבצל מתרכך ומקבל צבע יפה מעבירים אותו לכלי נפרד ושומרים בצד.

 

ב. מגדילים את האש ומטגנים את חלקי העוף יפה משני הצדדים. מוציאים מהסיר ושומרים בצד.

 

 

ג. מקלפים את תפוחי האדמה, חותכים לקוביות גדולות יחסית ומטגנים עד להזהבה-השחמה. לקראת הסוף חוצים ומוסיפים את שיני השום, מערבבים ומקטינים את האש.

 

 

ד. מחזירים לסיר את חלקי העוף והבצל המטוגן, מערבבים ומאדים יחד בשמן במשך עוד דקה או שתיים ומוסיפים 1 כוס מים חמים, את רוטב הסויה, הפפריקה המעושנת, פלפל שחור ומלח. מגדילים את האש, מביאים לרתיחה, ואז מקטינים ללהבה הקטנה ביותר של הכיריים, מכסים, ומבשלים שעה עד שעה ורבע.

 

 

 

בסיום הבישול תפוחי האדמה צריכים להיות רכים מאד והרוטב סמיך יחסית.

 

בתאבון!

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה