סלט חצילים בטחינה

ארבעה מרכיבים הופכים את סלט החצילים בטחינה, "באבא גנוש", לסלט חובה על כל שולחן! שוקי גלילי עם מתכון טעים וקל להכנה. וגם, פרווה וטבעוני!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.03.21

זמן הכנה: 20-30 דקות | דרגת קושי: בינוני | פרווה, טבעוני

 

קשה להאמין שהמעדן הזה כולל 4 מרכיבים בלבד (5 אם סופרים את המלח). סלט חצילים גם הופך פשוט מאוד להכנה אחרי שמתאמנים בזה קצת, וזה אפילו לא חייב להיות מלכלכך.

 

סלט החצילים בטחינה ("באבא גנוש" או "באבא ע'נוש") הוא תוספת נהדרת לכמעט כל ארוחה, אבל כמובן – הוא יתאים במיוחד לארוחה שבמרכזה יש בשרים על האש ו/או חומוס, פלאפל וכדומה. העיקר שתהיה מעורבת בעניין פיתה, כי עם כל הכבוד ללחם… (אם תרצו מתכונים מיוחדים לחומוס שהולכים טוב עם סלט החצילים בטחינה – חומוס בשר עם צנוברים קלויים, חומוס פטריות)

 

מקורו המדויק של המעדן הזה לא ידוע, אך ברור שהוא מהלבאנט, כלומר מכאן. אפשר למצוא אותו בווריאציות קלות בכל מטבחי המזרח התיכון.

 

הכי פשוט ונוח לקלות את החצילים על מנגל, וזהו אחד הסלטים המעטים שאפשר להכין "בשטח". יש כאלו שנרתעים מקליית חצילים בבית בגלל הריח והלכלוך. אבל ריח הקלייה בסך הכל נעלם די מהר אם מאווררים, ואפשר גם לקלות כמעט בלי ללכלך על להבת הכיריים במטבח שלכם, אם מרפדים יפה בנייר אלומיניום ומאפשרים לו לאסוף את חלקי הקליפות השרופות והנוזלים.

 

 

 

יש חשיבות גדולה לבחירת החציל – הכי טוב חציל מהסוג הבלדי. אם לא מצאתם כזה, חפשו חציל ארוך וחלק שמשקלו קל. בחציל כזה יהיו פחות גרעינים, שפוגעים במרקם ומוסיפים מרירות. אפשרות אחרת  לצמצם את כמות הגרעינים היא – להשתמש רק בחצי של החציל שקרוב לגבעול. בשאר אפשר להשתמש לתבשילים ולאפייה.

 

המצרכים

 

לכ-350 גרם סלט (כדאי להכפיל כמויות)

1 חציל בינוני, רצוי בלדי (כ-500 גרם לפני קלייה וסינון, 250 גרם אחרי)

1/2 טחינה גולמית מאיכות טובה (אפשר קצת יותר)

מיץ מחצי לימון גדול

1 שן שום קצוצה או כתושה

מלח לפי הטעם

 

אופציונלי:

קורט כמון

2-3 כפות שמן זית

1/3 כפית חומץ

 

 

אופן ההכנה

 

1. מרפדים את הכיריים בנייר אלומיניום וקולים עליהם את החציל על הלהבה הגדולה. מסירים מהאש כשהחציל קלוי היטב מכל הצדדים ורך למגע (לא באצבע אלא במזלג או כף, כי הוא חם). מסירים ומעבירים לקערה עד שיתקרר ויגיר את שארית הנוזלים. מסננים.

 

2. חוצים את החציל ומרוקנים את תוכנו עם כף. לבעלי הסבלנות: אפשר לקלף את הקליפה השרופה בזהירות (ורצוי תוך שימוש בכפפות) בידיים. בכל מקרה לא כדאי לשטוף, ולא נורא אם יש קצת שאריות של הקליפה. מעבירים למסננת דקה ומנערים היטב.

 

 

3. מעבירים לקרש חיתוך וקוצצים באמצעות סכין בתנועות "דפיקה". החציל צריך להיות קצוץ היטב אך לא במצב של מחית (בשום אופן אל תחשבו על טחינה במיקסר או מעבד מזון). המהדרין נוהגים להשתמש בסכין עץ אבל אנחנו לא מצאנו הבדל.

 

4. מעבירים לקערת ערבוב, מוסיפים את הטחינה, השום, מיץ הלימון והמלח ומערבבים.

 

 

בהגשה מקשטים בפטרוזיליה קצוצה ומטפטפים מעט שמן זית.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה