סלט תפוחי אדמה וביצים במיונז

מתכון קל וטעים! הסלט הקלאסי והפופולרי על שולחן הסדר וקל להכנה. כי אם ביקשתם מתכון ש"עובד" בדיוק אז זה מה ששוקי גלילי מציע לכם!

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 25.08.22

זמן הכנה: 40-50 דקות | דרגת קושי: קל-בינוני | פרווה

 

 

הסלט הקלאסי הזה מוכר לכולנו במגוון גירסאות, והוא פופולרי מאד על שולחן הסדר אבל גם בשאר ימות השנה. לא מסובך להכין אותו, אבל טוב שיש מתכון מדויק ש”עובד” וזה בדיוק מה שאנחנו מציעים כאן.

 

לפעמים קוראים לו “סלט תפוחי אדמה”, לפעמים “סלט מיונז”, לפעמים “סלט רוסי” או “סלט אוליבייה” – השם הרשמי של המתכון המקורי, שהמציא במאה ה-19 שף צרפתי יליד רוסיה.

 

הגרסה הישראלית לסלט הזה קצת שונה מהמקור, וכשמכינים אותה נכון היא גם טעימה יותר לדעתנו. הניסיון מראה שזה לא עניין טריוויאלי – קל לגלוש בכמויות לכל מיני כיוונים, ולעיתים קרובות מתקבלת תוצאה קצת תפלה. גם השימוש (הדי מקובל) בשימורי אפונה וגזר, קצת גורע מהטעמים והמרקמים של הסלט.

 

הגרסה שלנו מתבססת על ירקות (או למעשה שורשים) טריים, ועל אפונה קפואה שאחרי הפשרה ובישול היא טובה כמעט כמו אפונה טרייה (מדובר, בכל זאת, בהרבה פחות עבודה ואפונה מוקפאת יש לאורך כל השנה).

 

את תפוחי האדמה (וגם את הגזר) מבשלים כשהם כבר חתוכים, מה שמקצר מאוד את זמן ההכנה ומצמצם את ההתעסקות עם תפוחי האדמה המבושלים ואת נטייתם להתפורר בסלט הסופי. הבישול במלח עוזר לקוביות תפוחי האדמה להישאר יציבות ולא להתפרק.

 

כל אחד מהמרכיבים המבושלים דורש זמן שונה, וכדי לקבל תוצאות טובות אנחנו ממליצים על בישול בנפרד. אם יש לכם מספיק סירים ולהבות כיריים פנויות, ואתם מסוגלים לנהל ארבעה סירים בו זמנית, אז זמן ההכנה יתקצר כמובן.

 

בכל מקרה, חשוב לקרר את המצרכים לטמפרטורת החדר לפני הערבוב, כדי לא לפגוע במרקם של המיונז.

 

 

המצרכים

 

ל-6 סועדים / צלחת סלט גדולה

3 תפוחי אדמה בינוניים-גדולים (לפחות חצי ק”ג אחרי קילוף)

3 ביצים

3 גזרים

4-5 מלפפונים חמוצים בגודל קטן-בינוני (בערך כוס אחת אחרי חיתוך)

3/4 כוס אפונה קפואה (מפשירים במים רותחים, מסננים ומודדים)

7 כפות גדושות מיונז (ואפשר יותר)

1.5 כפיות חרדל לא חריף

1 כף בצל קצוץ

מלח, פלפל שחור

אופציונלי: 1/2 כפית חומץ

 

 

אופן ההכנה

 

1. מבשלים את הביצים במים רותחים, מומלחים עם מעט מיץ לימון (המלח ימנע מהקליפה להתבקע, הלימון יעזור לה להיפרד בקלות מהביצה). מבשלים על אש גדולה 12-15 דקות עד לקבלת ביצים קשות. מעבירים לקערה עם מים קרים.

 

2. מבשלים את האפונה המופשרת במים מומלחים עד להתרככות (10-15 דקות). מסננים ומקררים.

 

3. במקביל, קולפים וחותכים את הגזרים ותפוחי האדמה. את הגזרים לקוביות בגודל של בערך 1×1 ס”מ ואת תפוחי האדמה לחתיכות מלבניות בנפח גדול פי שלושה בערך. מבשלים בסירים נפרדים, במקביל או בזה אחר זה, במים מומלחים, עד להתרככות. נזהרים שלא יתרככו יותר מדי. מסננים ומקררים.

 

4. מעבירים את הגזר, תפוחי האדמה והאפונה לקערת ערבוב. ממליחים ומפלפלים. קוצצים את הבצל ומוסיפים. מערבבים את המיונז והחרדל, מוסיפים לקערת הערבוב ומערבבים ביסודיות כך שיכסו היטב את הירקות. טועמים ומתקנים תיבול.

 

5. חותכים את הביצים לשניים ואז לשמיניות, מוסיפים לקערה ומערבבים בעדינות.

 

6. אפשר להגיש מיד, אבל מומלץ להעביר קודם למקרר לשעה-שעתיים.

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה