עוברי הדרכים

הגשם הופך אותה לבוץ. השלג מחליק אותה כקרח. חול וחצץ ומים מתערבלים בה, מונעים ממנה מלהיחשב 'דרך טובה'. על מה מפוקסים עוברי הדרכים?

2 דק' קריאה

אשר לב

פורסם בתאריך 05.04.21

תנו ליבכם אל הדרך. מה מושפלת, מה נדרכת. נרמסת תחת מִדרך כף רגלי עובריה. יזכרו לה צועדיה רק את היותה מתארכת, או את אבק הדרכים שהעלתה עליהם. ינטרו טינה לאדמתה הבוצית שהטביעה במעמקיה, את עגלותיהם ומרכבותיהם, ולא במהרה ימחלו.
 
לא אחת חשו פוסעיה כי לו יכלו – מעדיפים היו למצוא עצמם אחריה, בלעדיה. והיא, חשה נבגדת על שככה לה בעולמה, אחר נשיאתה אותם ברוב רחמיה.
 
מאמרים נוספים בנושא:
אבן הפכה למדרגה
אל תאשים את המהנדס
אל תיגע בהגה
 
קשה היא הדרך, בעיקר בימות החורף. הגשם הופך אותה לבוץ. השלג מחליק אותה כקרח. חול וחצץ ומים יתערבלו בה וימנעו ממנה מלהיחשב 'דרך טובה' בעיני הבריות, המדירים רגליהם מלהתהלך על גבה מעדנות כבימות החמה, והיא מר לה.
 
כה נעצבת למראה הטועים בה, שאיבדו דרכם. כה מדוכדכת ונעכרת אל מול מפולבלי-עיניים התועים במבוכותיה, מאריכים לשהות בה בפסיעות הלוך ושוב, בוהים איה מחוז חפצם. והיא נדרכת בצר להם: הן עבור מה נבראה, אם לא כדי להיות דרך מובילה מהכא להתם, להוליך באיה אל מטרתם המבוקשת לחיים ולשמחה ולשלום?!
 
כעיצבון ליבו של פרוזדור המוביל אל הטרקלין – למרות היותו נוצץ, מרשים למראה, מבקש להיות רק מבוא, מוליך אל ההיכל ותו לא, מתאכזב לראות שיש המתעכב בו, להתבונן ביופיו, ואינו פוסע פנימה.
 
אכן קשים חייו של כל מעבר. גשר. ניסיון. קושי. דרך.
 
* * *
 
עוברי כל דרכים, מה הם אומרים? יהי רצון מלפניך אבינו שבשמים, שתייבש את דרכינו ושבילנו, ותצילנו מכף כל מן אויב ואורב וליסטים וחיות רעות בדרך ויהיו צעדינו חלקים, נקיים, פשוטים, קלים, ישרים ולא סבוכים. ולא יינגפו רגלינו בעיקולים, בעליות, במורדות.
 
אולי גם זה יעניין אתכם:
בדרך  לפסגה
בלי  להתחרט
דרך גבוהה יותר
 
וכהן גדול בצאתו מבית קודשי הקודשים, מה תפילה נושא? יהי רצון מלפניך ה' אלוקינו ואלוקי אבותינו, שתהא שנה זו הבאה עלינו ועל כל עמך ישראל בכל מקום שהם, אם שחונה תהא גשומה, ואל תיכנס לפניך תפילת עוברי דרכים לעניין הגשם.
 
אל נא תשעֶה, אבא שבשמים, אל תפילת עוברי דרכים, הבאה ממצוקה רגעית. בל תקשיב אל תחינה הנישאת אליך מתוך קושי זמני. הבט נא אל פנימיות לבבם המתחננת לבוא אל תכלית נצחית, תמורת כל דרך. המשך להרעיף עליהם רחמיך בגשמי ברכה ונדבה.
 
נחמי, נחמי דרך. בל תביטי על עצמך כאמצעי גרידא. כי אַתְּ – על קשייך ומעברייך, תהפוכותייך וייסורייך – כל כולך מטרה, מבוקש, יעוד. תכלית בפני עצמה.
 
והיה אם הצלחת להצעיד את צועדייך אלי תפילת מצוקה של עוברי דרכים – אף כי אינה מתקבלת – דייך ואשרייך.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה