עונג שבת: תבשיל קישואים בעגבניות

תבשיל הקישואים בעגבניות הוא מאכל שבת קלאסי, שטעמו ממשיך להשביח ביום שלאחר ההכנה. אחרי כמה שעות על פלטת השבת מדובר כבר במעדן שחובה לצרף אליו את הכוכבת – החלה.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 15.03.21

זמן הכנה: 70-80 דקות | דרגת קושי: קל | פרווה

 

תבשיל הקישואים בעגבניות הוא מאכל שבת קלאסי, שטעמו ממשיך להשביח ביום שלאחר ההכנה ולאחר עוד כמה שעות על פלטת שבת כבר מדובר במעדן. אל תשכחו להצטייד בחלה.

 

את תבשיל הקישואים ברוטב עגבניות אפשר למצוא, בווריאציות שונות, בכל מטבחי הים התיכון והמזרח הקרוב. גם הגירסה הפשוטה שלפניכם מבוססת על מתכון יהודי-ספרדי שכותב שורות אלה מכיר מילדותו, כבן למשפחת יוצאי צפת. סיר גדול או קטן של התבשיל הזה, הוכן בביתנו כמעט בכל יום שישי ובמיוחד בימות החורף.

 

הקישוא וגם העגבנייה אמנם הגיעו אלינו מיבשת אמריקה, כך שלא מדובר במתכון עתיק יומין ממש, אבל במאות השנים האחרונות זכה השילוב הזה לפופולריות מיוחדת בקרב יהדות ספרד (שבאופן סמלי גורשה מספרד ב-1492, שהיא גם שנת גילוי אמריקה).

 

 

אולי זה בגלל שהוא טעים חם או קר, והכי טעים אחרי שהייה של כמה שעות על פלטת השבת (או הכנה על פתילייה בלילה שבין חמישי לשישי, כפי שנהגו פעם). שדכו לו פרוסת חלה רכה והרי לכם עונג שבת צרוף.

 

אפשר לאכול את הקישואים בעגבניות גם בימי חול, כמובן. מקובל להגיש אותם על אורז לבן, שהרוטב העסיסי צובע באדום ובכתום (אפשר להחליף את האורז בפתיתים, בורגול או קוסקוס). עם מצע כזה התבשיל יכול לעמוד בפני עצמו כמנה נפרדת, או להיות תוספת למנה עיקרית בשרית.

 

 

ואם יש לכם בבית מעט עלי נענע שהתייבשו (אפשר לקנות כתבלין מוכן אבל הכי טוב לייבש לבד), נסו לפורר קצת מעל לכל מנה בהגשה. כך נהגו לעשות בצפת, וזה לא מזכיר שום דבר שאתם מכירים.

 

המצרכים

 

6 מנות

6 קישואים יפים (600-650 גרם)

6 עגבניות בשלות

4 כפות רסק עגבניות (או כוס מיץ עגבניות)

1 בצל בינוני-גדול

1 גזר קלוף

1 פלפל אדום

8 שיני שום

5.5 כוסות מים

1 כפית מלח

שמן זית

אופציונלי: נענע מיובשת להגשה

 

אופן ההכנה

 

1. קולפים את העגבניות: חורצים בסכין את הקליפה של העגבניה ומסמנים 4 "פלחים". מעבירים לסיר עם מים רותחים ומחממים על האש במשך דקה או שתיים. כשהקליפות מתחילות להיפרד מוציאים, מסננים ומקררים. חותכים את העגבניות לקוביות בינוניות ומניחים בצד.

 

 

2. קוצצים ומטגנים את הבצל בהרבה שמן זית בסיר בינוני-גדול, עד שהוא מתחיל להזהיב. תוך כדי חותכים ומוסיפים את הפלפל האדום (פרוסות דקות וקצרות) ואת הגזר (חצאי עיגולים). חותכים לפרוסות את שיני השום, מוסיפים ומערבבים.

 

 

3. אחרי עוד דקה או שתיים מוסיפים את העגבניות והמלח, מערבבים ומגדילים את האש. אחרי 2-3 דקות של ערבוב מוסיפים 4 כוסות מים ואת רסק העגבניות. מערבבים ומביאים לרתיחה. מקטינים את האש עד שמתקבלת רתיחה עדינה, מכסים ומבשלים 20-30 דקות (תלוי בכיריים ובסיר). מדי פעם מערבבים ובודקים שהרוטב לא מבעבע מדי ושום דבר לא נדבק לתחתית. בסיום שלב זה כל הירקות אמורים להיות רכים מאוד, הרוטב מסמיך וצבעו נוטה מעט לכתום.

 

 

4. טועמים וממליחים – הרוטב צריך להיות קצת יותר מלוח מהתוצאה הסופית הרצויה.

 

 

5. חותכים את הקישואים לפרוסות עגולות ומוסיפים לסיר עם עוד 1.5 כוסות מים. מערבבים ומבשלים על אש קטנה-בינונית עד להתרככות הקישואים (15-20 דקות).

 

 

 

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה