עיקרון החצי-חצי

אם תיישמו את עיקרון החצי-חצי כשאתם אוכלים, עליתם על המשקל הנכון והבריא! ד"ר גילה גבריאלוב על הסופר פוד הזמין שמשנה לנו את הארוחה. וגם, תמצית לריסון התיאבון!

4 דק' קריאה

ד"ר גילה גבריאלוב

פורסם בתאריך 14.03.21

אוכל.

 

מילה אחת המקפלת בתוכה כל כך הרבה דברים – טובים ולא טובים, מזיקים ומועילים, טעימים עם צבעי מאכל, טעימים בטבעיות שלהם… והרשימה עוד ארוכה.

 

בשורה תחתונה, אנחנו אוהבים אוכל ואנחנו גם רוצים אותו אמיתי, שיהיה בריא ומזין ולא יפגע לנו בגוף. כי גוף, כמו אמא, יש רק אחד. ובשביל זה צריך לאכול דברים בריאים ולדבוק בכלל-עיקרון חשוב מאוד:

 

אחד הכללים שיעזרו לנו ליישם את העקרונות של התזונה הטבעית – הוא עיקרון החצי-חצי.

 

כלומר, בכל ארוחה, חצי מהמנה צריכה להיות ירקות חיים. זה יכול להיות בדמות סלט ירקות, ירקות חתוכים או פשוט עשבי תיבול שמוסיפים למנה, אבל הם צריכים להיות חיים ולהוות חצי מהצלחת לפחות!

 

ירקות חיים הם הסופר-פוד הכי זמין ואיכותי שניתן למצוא! הם מלאים בוויטמינים רבים, מינרלים, פיטו-כימיכליים, נוגדי חמצון וסיבים תזונתיים. הוספה של ירקות חיים (עם דגש על עלים ירוקים) לכל ארוחה תסייע לנו להרגיש מלאים הרבה יותר ולקבל מגוון רחב יותר של ערכים תזונתיים, כאלה שישאירו אותנו שבעים ומסופקים עד לארוחה הבאה ללא כל בעיה וללא תחושת עייפות, האופיינית למנות גדושות אך ריקות מערכים תזונתיים.

 

מה אוכלים בחצי השני? כאן אנחנו נכנסים לחצי השני של הכלל, והכוונה היא לאוכל אמיתי. והחצי הזה מורכב מאחת או שילוב של שתיים מהאופציות הבאות:

 

דגנים מלאים מונבטים (או לפחות לאחר השרייה של 6 שעות במים)

קטניות מונבטות (או לפחות לאחר השרייה גם הן)

ביצים אורגניות

דגים

בשר איכותי

עוף אורגני

ירקות עמילניים מבושלים (שורשים למיניהם כגון תפוחי אדמה, בטטה, גזר, סלק וכדומה).

 

זהו הכלל מספר אחד ברשימת הכללים שלנו. אכילה של אוכל אמיתי מאפשרת לנו לאכול ללא הגבלה ולהגיע לתחושת שובע טבעית שתחזיק אותנו שבעים, רעננים ומלאי אנרגיות עד לארוחה הבאה מבלי שום צורך לנשנש. מנגנון הרעב אצלנו מושפע מגורמים והורמונים רבים (גרלין, לפטין, קורטיזול, אינסולין ועוד) ובין היתר גם משני מנגנונים נוספים:

 

הראשון – מכאנו-רצפטורים – הנמצאים בדפנות הקיבה ומסמנים למוח מתי הקיבה שלנו מלאה.

 

השני – כמות הערכים התזונתיים במזון שלנו.

 

כשאנחנו אוכלים אוכל אמיתי, מספיקה לנו כמות נמוכה יחסית של קלוריות כדי להשאיר אותנו שבעים עד לארוחה הבאה, מבלי הצורך לנשנש או לחשוב על אוכל כל הזמן ותוך הרגשת שובע וקלילות אמתית.

 

מאמרים נוספים בנושא:

על שמחה והמזלג שלכם

הרמב"ם ממליץ

משמינים מרעב?

אם תרצו לחיות הדיאטה תצליח!

ג'אנק היום, משלמים מחר
חושבים חיובי – חיים בריא!
דקה על השפתיים – שנה על המותניים

הנפילות הקטנות

לרדת במשקל עם ד"ר גילה גבריאלוב!

דיאטה? לא נשארים רעבים!

 

לרכישת תמציות ייחודיות לכל מצב – הקליקו כאן!

 

לרכישת ערכות האבנים נפלאות לכל מצב מארון התרופות של ד"ר גבריאלוב – הקליקו כאן!

 

ומה זה אוכל אמיתי?

 

בואו נתחיל עם מה זה לא אוכל אמיתי?

 

ובכן, כמעט כל דבר שמגיע בקופסא או אריזה! נכון, אני יודעת שהכלל הזה עשוי להיות בעייתי מכיוון שהיום בסופרים ניתן למצוא גם אורז ועגבניות ארוזים ולכן יש צורך בפירוט קצת יותר מעמיק, ולכן

 

אוכל שמומלץ להימנע ממנו לחלוטין:

 

שמנים צמחיים מזרעיםשמן תירס, שמן קנולה, שמן חריע, שמן סויה, שמן חמניות, שמן שומשום. שמנים אלו מיוצרים בתהליכים לא טבעיים כלל ומכילים יחס מאוד לא בריא של חומצות השומן אומגה 3 אל מול חומצות שומן אומגה 6 (לטובת האומגה 6) ואין כל צורך בהם. במקומם, אמלי. על שימוש בשמן אבוקדו, שמן זית ושמן קוקוס – כולם מכבישה קרה כמובן. שמנים אלו נמצאים בכמויות גבוהות מאוד גם בתעשיית המזון המוכן ובמסעדות, וזאת מפני שהם מאוד זולים. חפשו ברכיבי המזון שלכם את צמד המילים "שמן צמחי" ודעו להימנע ממנו!

 

ממתיקים מלאכותיים וסוכרים מעובדים – ולא משנה כמה סיפרו לכם או שמעתם שהם בריאים ומופקים מהצמח הכי טבעי שיש. ממתיקים כמו סוכר לבן, סוכר חום, סוכר קנים אורגני, סוכרזית וסטיוויה, מעלים אצלנו את רמות האינסולין בדם ובכלל, גורמים לנו לאכול יותר! הבעיה היא שהיום כמעט בכל מזון ארוז או מוכן יש ממתיקים מלאכותיים מסוג מסוים, וזאת מפני שהם תורמים לשימור המזון. בדקו ברשימת הרכיבים אם אתם רואים רכיבים כמו: עמילן תירס, סירופ תירס עתיר פרוקטוז, גלוקוזה, דקסטרוזה או בכלל כמעט כל דבר שנגמר ב-"וזַה" – זה סוכר מעובד. תוכלו להמתיק את השתייה שלכם עם מעט דבש איכותי.

 

גלוטן ומוצרי חיטה מדובר בנושא מאוד שנוי במחלוקת, מכיוון שגלוטן הוא סך הכל עוד אחד מסוגי החלבון שנמצאים בגרגר החיטה ומה יכול להיות בו כל כך רע? חשוב להבין שבאופן עקרוני, אין כל רע בגלוטן הראשוני והמקורי שמצוי בחיטת הבר הקדמונית, אך מכיוון שהחיטה בימינו שונה מאוד מחיטת הבר הקדמונית, ובעיקר מכיוון שבתזונה המערבית היום אנחנו אוכלים מוצרי חיטה בכמות שאינה פרופורציונאלית למצב הטבעי שבו היינו אמורים לאכול מהם (רק בעונה שהחיטה גדלה באופן טבעי), רוב האוכלוסייה פיתחה אל הגלוטן רגישות. ומי שעוד לא פיתח את הרגישות הזו כנראה בדרך לשם. הימנעו מכל מוצרי החיטה והגלוטן כמו: לחם, קרקרים, קוסקוס, פסטה ובצקים אחרים. החליפו אותם במזונות העשויים מקמחים ללא גלוטן כמו קמח אורז, קמח שקדים, קמח קוקוס או קמח כוסמת.

 

 

עיקרון החצי-חצי הוא בעצם גם וגם – גם אוכל וגם ירקות והתפריט מושלם!

 

מוצרי חלב – סך הכל מדובר במזון שנחשב טבעי, אך הוא אינו טבעי למי שעבר את גיל הינקות! חלב ומוצריו מכילים הורמונים, חלבונים וסוכרים החשובים מאוד להתפתחות התינוק אך אינם זקוקים לנו כלל, ובשל כך עשויים לגרום לנזק! חלב גם מעורר מחלוקת מכיוון שלמדנו מגיל אפס שמוצרי חלב הם מקור איכותי לסידן ולכן יש להרבות בהם. אולם המחקרים העדכניים ביותר מוכיחים כי הרע גובר על הטוב בכל מה שקשור למוצרי חלב ולרובנו (גם למי שאינו מודע לכך) יש רגישות לסוכר החלב (לקטוז), דבר שגורם לנו לתופעות בריאותיות רבות כשאנחנו צורכים מוצרי חלב.

 

נקודה נוספת חשובה מאוד היא, שאת מוצרי החלב שאנחנו מוצאים היום בסופרים כמעט ולא ניתן לכנות – מוצרי חלב! התהליכים שבהם הם מופקים, מפוסטרים ומזוקקים מערכיהם התזונתיים, הופכים אותם למוצר שונה שאינו מזכיר כלל את חומר הגלם המקורי, עם זאת, אינני ממליצה גם על שתייה או אכילה של מוצרי חלב בצורתם הטבעית גם לא מיד לאחר החליבה, בגלל הרגישות שרובינו חווים ללקטוז לאחר גיל הינקות.

 

אז מהו אוכל אמיתי?

 

ירקות, פירות, ביצים אורגניות, דגים, בשר, שקדים, אגוזים, דגנים מלאים ללא גלוטן וקטניות.

 

התמקדו בתזונה שלכם במזונות אלו ובצורה שתהיה כמה שיותר קרובה לצורתם המקורית, ותראו כיצד הבריאות והמשקל שלכם חוזרים למצבם האופטימאלי ביותר!

 

פירות הם מקור תזונתי נפלא, אך אם אתם נאבקים במשקל אמליץ בשלב הראשון של התזונה להגביל את צריכת הפירות ל-3 ביום. לאחר שהגעתם ליעדכם אין שום בעיה להגדיל את כמות הפירות שאתם צורכים כאוות נפשכם. נקודה נוספת לגבי פירות היא, שפירות הם לא קינוח ולא נשנוש ביניים, אלא מנת פתיחה או ארוחה בפני עצמה!

 

דגנים מלאים וקטניות מכילים חומצה פיטית שעשויה לגרום לאנשים מסוימים לאי נוחות. אם אתה חווים גזים, אי נוחות או נפיחות לאחר אכילה של דגנים מלאים ו/או קטניות, דאגו להשרות אותם במים לפחות 4 שעות לפני הבישול והכי מומלץ  להנביט אותם. תהליך ההנבטה מנטרל כמעט לחלוטין את החומצה הפיטית ומעלה בעשרות מונים את הערך התזונתי של הדגנים והקטניות.

 

על מנת להקל את הביצוע באכילת מזון אמיתי, כי לפעמים לכולנו מתחשק לאכול מזון מתועש וזמין, וכולנו בסופו של דבר גם נשבים בקסמם של המתוקים המלאכותיים, אני ממליצה על תמצית לריסון תאבון ואיזון תזונתי בשילוב עם תמצית לאיזון סכרתי, שתחזק אותנו בתהליך ותקל עלינו להתמיד ולאכול רק מזון אמיתי.

 

בהצלחה רבה, ד"ר גילה גבריאלוב.

 

*  **

לפגישה, ייעוץ והכוונה ניתן לפנות אל ד"ר גילה גבריאלוב במייל: info@doctorgavrielov.co.il

או בטלפון/פקס: 03-5320266

 

 

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה