על קצה המזלג ממש, טיפ נוסף לתפילה

זהו עניין מדהים ממש! הקב"ה בכבודו ובעצמו, בורא ויוצר כל העולמות, עוזב הכל כאשר איזה אדם אפילו הגרוע שבגרועים פונה אליו!

4 דק' קריאה

הרב יעקב הרצברג

פורסם בתאריך 06.04.21

זהו עניין מדהים ממש! הקב"ה בכבודו ובעצמו,
בורא ויוצר כל העולמות, עוזב הכל כאשר איזה
אדם אפילו הגרוע שבגרועים פונה אליו!
 
 
רבינו נחמן כותב, שיש רבנים האומרים חידושי תורה ודרשות שהן רחבות וארוכות מאוד למטה, בעולם הזה, אבל למעלה בשמים הן קצרות וקטנות ביותר. כלומר, דברי תורה שהם אומרים נראים מלאים בחידושים ופילפולים, אבל בעצם אין בהם הרבה תוכן שהוא בעל משמעות לחייו של השומע או הלומד אותם, ואין הם יכולים לעזור לו ולקרב אותו אל השם יתברך.
 
לעומת זאת, יש כאלה האומרים תורה שהיא קצרה למטה, אבל למעלה היא רחבה מאוד, ועל ידה נשפע שפע של דעת וחכמה לאדם השומע – דעת שיש בה תועלת של ממש לחיי הנפש שלו והתקרבותו לאביו שבשמים.
 
דוגמא אחת לזה, היא מה שאמר תלמידו המובהק של רבינו, רבי נתן: בכל מקום שאני רואה חסרון – אני רואה חסרון בתפילה. או שלא התפללו כלל על עניין זה שבו נוגע החיסרון, או שהתפללו – אבל לא מספיק.
 
משפט קצר זה טומן בתוכו את אוצרות ההתעוררות וההתחזקות, והוא מתווה את הדרך המושלמת להתקרב לעבודת הבורא ולעשות תשובה שלימה, כמו שנסביר ונבאר בס"ד רק מקצת מזעיר מזה, על קצה המזלג ממש, וכל משכיל על דבר יוסיף מדעתו ויעמיק ויתבונן עד היכן הדברים מגיעים.
 
אמרו חז"ל בשבח התפילה, שהיא דבר החשוב ביותר שישנו בעולם ואף-על-פי-כן בני אדם אינם נותנים לה מקום נכבד בחייהם ואפילו מזלזלים בה. ישנה שיחה מרבי נחמן שאמר שכאשר אדם פונה אל השם יתברך בתפילה, מיד השם יתברך עוזב כל עסקיו וענייניו ופונה אל אותו אדם, להאזין לתפילתו ולראות במה הוא יכול לעזור לו.
 
זהו עניין מדהים ממש! הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, בורא ויוצר כל העולמות, עוזב הכל כאשר איזה אדם אפילו הגרוע שבגרועים פונה אליו! ועל זה אמרו חז"ל:  "במקום גדולתו, שם אתה מוצא ענוותנותו", דהיינו שכשם שלגדולתו של הבורא אין חקר, כך אין חקר לענווה שלו שהוא מתייחס באופן אישי לכל אחד ואחד החפץ להתקרב אליו ולבקש עזרתו.
 
מובן מזה, שגם אצל הקדוש ברוך הוא בעצמו אין דבר יותר חשוב מהתפילה, שהרי עוזב כל עניין אחר ופונה דווקא אל זה המתפלל אליו, אם כן כל שכן שאצל האדם צריכה להיות חשיבות עליונה לעסק התפילה, ובכל זאת בני אדם מזלזלים בתפילה, והסיבה לכך היא חוסר אמונה בכח התפילה, וחוסר אמונה במה שאמר רבינו שהקדוש ברוך הוא מאזין לתפילתו של כל אחד הפונה אליו, כמו שכתוב בליקוטי מוהר"ן תורה קנ"ה, שאם היה אדם מאמין שהשם יתברך עומד עליו ומאזין לכל מילה היוצאת מפיו, בודאי לא הייתה לו שום עצלות וכבדות בתפילתו.
 
העיקר הוא להאמין ברחמים של השם יתברך שאין להם גבול ומידה. כל זמן שאדם אינו פונה אל הרחמים של השם יתברך, אזי אינו יכול להתפלל, כי מיד עולות בליבו כל הסיבות שבעולם שלא להתפלל. הוא מרגיש שאין שומעים אותו, או שאין מעוניינים לעזור לו, או שהוא אינו ראוי שיעשו בקשתו, וכיוצא בזה מחשבות המבלבלות את תפילתו. אך אם היה מאמין ברחמים של הבורא שאין להם סוף, בודאי היה מתפלל בחיות כראוי, ולא היה מזלזל ומקצר בתפילתו כלל, מאחר ומאמין שיש בתפילתו כח לפעול כל ישועה שצריך, ולהשלים כל חסרון שלא יהיה. לכן בלשון ארמית קוראים לתפילה ‘רחמי’, דהיינו רחמים, כי בודאי כל התפילה תלויה רק ברחמים של השם, ואם יחכה האדם להיות ראוי לכך שתעשה בקשתו, או שלא יהיו לו שום עוונות בשביל שישמע אותו השם, אזי לעולם לא יתפלל אם לא רק בשביל לצאת ידי חובת תפילה.
 
כאן אנו שבים אל התורה הקצרצרה שלימדנו רבי נתן: בכל מקום שאני רואה חסרון – אני רואה חסרון בתפילה! משמע מדבריו, שאפשר למלא כל חסרון בעזרת התפילה, שהרי תלה את החסרונות שיש לאדם בחסרון תפילה, ואם יתפלל האדם אזי יוכל למלא את כל חסרונותיו. ויש בזה חיזוק עצום כדי שלא יבהל האדם בראותו ריבוי חסרונותיו ברוחניות ובגשמיות, אלא פשוט יבין שחסרות לו תפילות על הדבר, ואם יתפלל יתמלאו לו החסרונות האלה, יהיו אשר יהיו.
 
גם יש בזה התעוררות גדולה, שיתעורר האדם לעסוק הרבה בתפילה על כל חסרונותיו וחסרונות העולם, כמו שמובא בדברי רבינו בתורה ה’: כי צריך כל אדם לומר: כל העולם לא נברא אלא בשבילי (סנהדרין לז.). נמצא כשהעולם נברא בשבילי צריך אני לראות ולעיין בכל עת בתיקון העולם, ולמלאות חסרון העולם, ולהתפלל בעבורם.
 
לכן על פי הכלל הזה שלימדנו רבי נתן יכול האדם לדעת בכל רגע ובכל מצב מה עליו לעשות. חסר לך דבר מסוים? חסרה לך תפילה! פשוט מאוד! בלי בלבולים, רגשי נחיתות, רדיפה עצמית, קנאה, שנאה, תחרות וכד’, פשוט חסרה לך תפילה! השם יתברך רוצה את תפילתך. החסרון הזה שיש לך הוא בעצם קריאת חיבה מאת הבורא שתפנה אליו ותדבר איתו, כי הלא בלא החסרון הזה אתה לא תפנה אליו, לא כך? ואם חסרה לך תפילה, גם על זה חל הכלל שכל חסרון הוא חסרון תפילה, ואתה צריך להתפלל על החסרון שיש לך בתפילה, וכן על זו הדרך בכל מצב ומצב – חסרה לך אמונה? תתפלל על זה! וכו’.
 
אנחנו רואים איך בכמה מילים פשוטות ביותר נכללים עניינים רבים בעבודת השם שרבותינו ז"ל הרבו לדבר מהם בכל מיני מקומות, ועל ידי שיחה קצרה זו נפתחות עינינו להבין את דבריהם ז"ל לעומקם ולמעשה, והמסקנה העיקרית היוצאת מדברינו היא, שהאדם צריך לבקש הרבה מהשם יתברך שלא יזלזל בתפילה, כי אחרי שלמדנו שהתפילה היא הדבר החשוב ביותר בעולם, כיצד יתכן שלא נעסוק בה ברצינות ובהתמדה? אין זה אלא זילזול הנובע מחוסר אמונה, ומובן מדברי חז"ל שאין אדם בעולם שאינו נגוע בזילזול זה. צא וראה אדם שעוסק באיזה מלאכה או עסק ואתה מבקש ממנו להתפנות לאיזה עניין, מה הוא אומר? אדוני, סליחה! אני עסוק מאוד! לעומת זאת, האם קרה פעם שביקשת לקבוע עם מישהו פגישה אחרי הצהריים והוא אמר לך שהוא עסוק מאוד, והוא התכוון לכך שהוא צריך ללכת להתפלל ולבקש מהבורא על כל חסרונותיו ולכן הוא עסוק מאוד?
 
לאור מה שלמדנו צריך היה שעיקר עסקו של האדם היה בתפילה, וכן אמרו חז"ל: הלואי והיה אדם מתפלל כל היום. ויש לזה רמז נאה: במילה ‘אדם’ עם מילוי האותיות כך: אלף, דלת, מם, אם תוציא את האותיות א’ ד’ ם’ מהמילוי, ישארו אותיות ‘מתפלל’. אך מה היא המניעה? זילזול בתפילה! לכן צריכים לבקש הרבה שלא יהיה בנו זילזול זה ואז ממילא נעסוק הרבה בתפילה, ונמלא את כל חסרונותינו וחסרונות הסובבים אותנו וכל העולם כולו, ותבוא הגאולה השלימה במהרה בימינו אמן ואמן.      

כתבו לנו מה דעתכם!

1. מאור

כ"ה כסלו התשס"ט

12/22/2008

איפה זה כתוב… איפה כתוב מה שרבי נתן אמר כל מקום שאני מוצא חסרון או של התתפללו על זה בכלל וכו’ וכו’

2. מאור

כ"ה כסלו התשס"ט

12/22/2008

איפה כתוב מה שרבי נתן אמר כל מקום שאני מוצא חסרון או של התתפללו על זה בכלל וכו’ וכו’

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה