עצות וסגולות ליום הגדול

הוא כבר מציץ עלינו מעבר לפינה והעניין הגדול שלו הוא המתנה העצומה שקיבלנו. הרב שלום ארוש עם עצות וסגולות נפלאות לקבל את המתנה הגדולה וליהנות ממנה כל רגע בחיים!

5 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 14.03.21

חג שבועות מציץ עלינו מעבר לפינה והעניין הגדול והעיקרי שלו הוא – מעמד הר סיני בו קיבלנו את התורה. לכן, זה הזמן המתאים להציע לכם כמה עצות נפלאות וסגולות נפלאות לקבל את התורה המיוחדת שלנו וליהנות ממנה בפועל.

 

אבל קודם, הריצה המבוהלת.

 

תארו לכם שהיה יוצא כרוז שמכריז על הזדמנות שלא נשמעה כדוגמתה: כל הנפטרים רשאים לצאת מקברם למשך שעה אחת. מן הסתם, כל בני המשפחות שלה נפטרים היו מגיעים אל שערי בית העלמין, מחכים ליקרים להם מכל שייצאו החוצה כדי לתת להם את כל מה שהם לא הספיקו כשהיו בחיים. אחד הדברים שהכי מאפיין את פרגון האהבה שלנו ליקרים לנו הוא להכין להם את האוכל שהם הכי הרבה אוהבים. וזה גם מה שכל בני המשפחה יעשו – יחכו עם מגשים עמוסים בכל טוב שכל אחד מהנפטרים אהב… והאות ניתן! בעלי המוסר אומרים לנו שברגע המיוחד הזה שבו היו נפתחים הקברים כל הנפטרים היו פורצים בריצה מטורפת דווקא לבית המדרש לחטוף שעה של לימוד בעולם הזה ולא היו טורחים אפילו להביט על בני המשפחות, קל וחומר על המאכלים…

 

כולנו בעולם הזה משחקים בהבלים ושורפים את הזמן שלנו על שיחות ופטפוטים, חדשות שבעוד יום מקסימום יומיים לא יעניינו אף אחד, על ענייני העולם החולף הזה ודברים שאינם מועילים לנו במאומה. בטח לא לתועלת אמיתית ונצחית.

 

והנה, לנו יש הזדמנות פז אדירה, אוצר עצום בידיים שלנו, כאן ועכשיו. והאוצר הזה הוא הזמן שלנו. החיים שלנו כאן, האפשרות להקדיש את הזמן היקר שלנו בדברים חשובים ונעלים, ואין נעלה כמו התורה והלימוד בה – שאלה הם קניינים נצחיים. אנחנו לא צריכים את אותו כרוז המאפשר לנו שעה אחת מחוץ לקבר. אנחנו כבר כאן, למה שלא ננצל את זה?!

 

והתורה, כמו שכולנו יודעים, לא בשמים היא. היא כאן, הכי קרוב אלינו, הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים להעלות בדעתנו, לתאר או לשער, כמה קל לעסוק בה, ללמוד אותה – כל אחד כפי יכולתו, כפי מה שהוא מרגיש שהוא מתחבר אליו. הקרבה לחג מתן התורה מעוררת בנו רצון להתכונן, להכין את עצמנו ולהחזיק במתנה היקרה שקיבלנו – התורה הקדושה, בכל כוחנו. והיום, ברוך השם, יש שיעורים בכל מקום, ספרים בכל נושא בתורה, דברים מעניינים ומושכים, שיעורים מוקלטים, עמדות להטענת שיעורים, ובעצם, מה לא?! לכן זה הזמן להתכופף וללקט את האוצרות שנמצאים בכל פינה. ממש כך.

 

והנה הן, לא רק בכותרת, אלא שחור על גבי מאמר – העצות והסגולות שיעשו לכם רק טוב בחיים:

 

צאו מהבית! – קודם כל, צאו מהבית. קשה מאוד לקבוע זמני לימוד בתוך הבית מכיוון שיש פיתויים ומפריעים רבים. מי שרוצה להצליח בקביעות עיתים חייב לעשות את זה מחוץ לבית, זה יכול להיות בבית הכנסת בשכונה, מקום בו מתארגן שיעור ועוד, והלומד בבית המדרש – ברית כרותה לו שלא במהרה הוא מְשַׁכֵּחַ.

 

צרו לעצמכם מחויבות – קבעו עם חבר או חברה ללמוד ביחד – גברים מקצועות התורה, נשים הלכות המיוחדות להן, ספרי מוסר, אמירת תהילים, הרצאות בנושאי הבית ועוד. זה יותר מחייב וזה גם טוב לשני הצדדים. אם, מסיבה כלשהי, לא תגיעו – מיד יתעניינו וישאלו למה לא באתם, יעזרו להשלים חומר ועוד. וחוץ מהמחויבות, מובא בחז"ל שהתורה נקנית בחבורה וללימוד תורה של רבים יש ערך גדול יותר.

 

מאמרים נוספים בנושא:

זה קרוב?

מפלים של הזדמנויות

עשרה צעדים לחופש

כיף לקום בבוקר

מחליפים משקפיים

לעשות מהלימון לימונדה

בוקר לא רע, אחרי הכל

פשוט, לזרוק את השכל

במקום שהשכל נגמר

זה לא מה שרואים

תמסור את עצמך

המקום שאין בו גבולות

 

דברים מעשיים – יש ללמוד דברים מעשיים לחיי היומיום, למשל הלכות שבת וברכות, דברים שנתקלים בהם במהלך החיים. יש בזה רווח כפול – ראשית, אתם יודעים מה לעשות. דבר שני, אתם מרגישים שקל לכם יותר להתחבר ולהרגיש שייכים ללימוד.

 

יש אותה גם בקטן – ספרוני הכיס שיוצאים בדור הזה הם נפלאים ורבים ועוסקים בתחומים רבים, מחוק לישראל בתפילין, סרי הלכה או מוסר, חומש, משניות, תפילות לכל עת וזמן וכן הלאה. וזה מצוין ונפלא ועדיף על בזבוז זמן בשיחות סרק, כך אפשר לחטוף עוד מן המתוק המתוק הזה בזמנים 'מתים' – המתנה לתור, לאוטובוס וכן האלה. כך גם זוכים לקבוע זמן קצר אחרי כל תפילה או בשעת האכילה, אפילו חמש-עשר דקות. וכל הדקות הקטנות האלה מצטברות לשעות של קביעת עיתים לתורה. וזה גדול!

 

אתכם לאורך כל הדרך – היום יש שפע של דיסקים ושיעורים מוקלטים שמלווים אותנו בדרכים, ואנשים מבלים היום זמן ניכר מאוד מהיום שלהם בנסיעות. את הזמן הזה אפשר לנצל בשמיעת שיעורים רוחניים מאלפים בכל תחומי החיים, שיעורים מחזקים ומלאים בתוכן. כל אחד לפי העניין שלו או התחום בו הוא צריך חיזוק ודיבורים שיעזרו לו להתמודד בתחום איתו הוא מתמודד. רק שתדעו, שהיום יש אפילו רבנים מצחיקים והרבה בדיחות שהופכות את השיעורים האלה נעימים וקלילים, כך שאפשר בהחלט לשמוע מסר חזק ומעורר וגם לצחוק ולשמוח. שלא תגידו שלא אמרתי לכם, אבל ככה מרוויחים שעות של תורה "על הדרך" תרתי משמע.

 

בצעדים קטנים – תפסתם מרובה לא תפסתם כלום! אל תעשו את הטעות שלא מעט אנשים עושים, אל תנסו לתפוס הכל בבת אחת. אפילו חמישה או עשרה פסוקים ביום זה יפה מאוד. זכיתם בעוד – עמוד או דף יומי – אשריכם! העיקר שתעריכו כל הישג קטן ותשמחו בו! ברבות הימים תזכו לסיים ספרים. כן, מסעיף אחד ביום, ממשנה אחת, מפסוקים אחדים.  

 

זה נכון גם בכמות וגם באיכות. אל תנסו ללמוד ספרים קשים ומורכבים. התחילו עם הדברים הקלים והנעימים, אפילו אם סיפורי צדיקים – שהם גופי תורה ולומדים מהם מוסר גדול מאוד. אלה סיפורים מעוררים. אפשר גם מדרשים ו"עין יעקב", משלים ודרשות. כל מה שכיף ונעים לכם. עם הזמן, התקדמו לפי כוחכם. והעיקר, שתשמחו במה שאתם עושים.

 

גנים רבותיי, גנים! – תודה רבה לבורא עולם שזיכה אותי לכתוב את ספרי הגנים – מעין גנים שנכתב בשפה פשוטה ושווה לכל נפש עם דוגמאות מעשיות המתאימות לכל אדם. ספרים אלה מלאים במוסר מתוק ומעניקים לנו את האמונה, הדרך והתשובה – שאלה עיקר קיום התורה.

 

חיזוקים חובה! – כדאי מאוד לשמוע חיזוקים על לימוד התורה, שהרי דברי תורה צריכים חיזוק תמידי. כל אחד חייב לעורר את החשק והרצון שבו באופן קבוע כדי לא להיחלש או 'להירדם'.

 

נצלו את השבתות והמועדים – כל השבוע אין לכם זמן, אבל הימים המקודשים ניתנו לנו כדי שנעסוק בהם בתורה. אם כל השבוע היינו טרודים, ביום שבת יש לנו יותר זמן. בהחלט, אכלו טוב, שנו כדי לרענן כוחות ובלו עם המשפחה, אבל גם הקצו זמן ללימוד, זמן איכות שמוקדש לעצמכם, וזמן לימוד איכותי עם הילדים – כי באמצע השבוע לפעמים זה נעשה ממש על רגל אחת ובלחץ. בשבת או בחג – הכל רגוע ונעים, אפשר ליהנות מהזמן שייחדתם ללימוד המשותף עם הילדים ולעשות ממנו חגיגה אמיתית לנשמה. ועצם הלימוד שלכם לבד, הוא דוגמה אישית נפלאה לחינוך הילדים.

 

 

 והתורה, כמו שכולנו יודעים, לא בשמים היא. היא כאן, הכי קרוב אלינו, הרבה יותר ממה שאנחנו יכולים להעלות בדעתנו… (קרדיט תמונה: ChameleonsEye שאטרסטוק)

 

זיכוי הרבים בקלי קלות – הסגולה-עצה הנפלאה הזו תשדרג אתכם מאדם שקובע עיתים וששכרו עצום למזכה הרבים – והשכר של דבר כזה הוא עצום עד שאי אפשר לתאר כמה. היום ישנם רבנים ומרצים שמגיעים לחוגי בית במסגרות מצומצמות, בחוג המשפחה והקהילה. אפילו משהו חד פעמים שיסחף את כל השכונה ובני המשפחה.

 

כדאי לנצל גם אירועים כמו חנוכת בית, או להבדיל, אזכרה, ולהוסיף בהם תוכן רוחני מרומם שיוסיף זכויות לחיים, ולהבדיל, לנפטרים. כך אתם זוכים ומזכים את הרבים. וגם, יוצרים מחויבות אצלכם ואצל החברים. זו זכות גדולה גם לבית עצמו, שנשמעים בו דברי תורה וחז"ל מבטיחים שהוא לא ייחרב.

 

למעוניינים – אברכי השיבה שלנו מגיעים אל בתי ישראל בשמחה ובאהבה, הם התברכו בכישרון רב להאיר ולהשפיע. עם הזמן, כאשר מתגבש גרעין ומוצאים רב שמתאים למה שאתם מחפשים, אפשר בקלות לקבוע שיעור שבועי קבוע בבית של אחד החברים, או לעשות תורנות.

 

אפשר גם בחבורה – גם אם אין לכם רב שילמד אתכם, אין בעיה להתארגן כחבורה. אפשר להחליט אילו ספרים אתם רוצים ללמוד, או ספר אחד, וכל אחד יקרא בתורו מעט הלכות, מעט סעיפים, דברי חסידות קלים – ספר המידות, ליקוטי עצות וכדומה. זה יוצר חיזוק גדול וקשר נפלא בין החברים, כך שהקשר ביניכם לא היה רק סביב גשמיות אלא קשר רוחני עמוק, דבר שיגבש אתכם מסתם חברים לחבורה קדושה של לימוד תורה.

 

אז הנה, שלל עצות קלות ופשוטות להתחזק מהיום ובכל יום בעיסוק והלימוד הנפלא של התורה – על כל תחומיה, ולקיים את דברי חז"ל הרבים ולהכין עצמנו לחג שכולו מתן תורה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה