עשרת הדיברות בימינו

הן לא שונות אבל יש בהן טוויסט מיוחד בדיוק לזמן שלנו, לטרנדים והסדנאות, הרצונות והשינויים, ולגנב הקטן שמנקר בתוכנו. העשיריה המנצחת!

3 דק' קריאה

עדנה קדוש

פורסם בתאריך 15.03.21

חג מתן תורה כבר מעבר לפינה.

 

זה החג בו קיבלנו את התורה, שהיא מלשון הוראה – איך לחיות נכון יותר ולהשתמש עוד יותר נכון בחיים שקיבלנו.

 

נעשה ונשמע – קבלת התורה

 

למה "נעשה" מקדים את "ונשמע"? היה יותר הגיוני שנשמע נבין ואז נעשה. אלא, שמלמדים אותנו כאן שהנפש שלנו לומדת תחילה על ידי עשייה. רק אחרי העשייה הנפש שומעת, מבינה ומסכימה לדברים. ישנם דברים רבים שאותם צריך קודם כל לעשות ולהתנסות. רק החוויה המעשית מביאה להבנה, למוטיבציה, להצלחה ולשמיעה טובה שבאה אחרי ההתנסות.

 

השמיעה שאחרי העשייה נעשית מעולה יותר. למשל, אדם הרוצה להצליח בלימודים, עליו לנהוג לפי "נעשה ונשמע". עליו להיות נוכח בשיעורים, למלא את המטלות וללמוד ולשנן את החומר לקראת המבחן. אם ילמד, ישמע יותר טוב את החומר הנלמד ויהיה עם הבנה שונה ומחודדת יותר.

 

דוגמה נוספת, אדם רוצה לרזות. עליו להיות "בנעשה" – לעשות ולאכול כמו מה שכתוב בתפריט. אחר כך "נשמע" ויבין מההתנסות איך גופו מרגיש ומגיב טוב לאכילה הנבונה.

 

נעשה ונשמע זה סוד גדול בחינוך של עצמנו המחולק לשניים:

 

החלק הראשון – הפעלה, עשייה טכנית, יישום.

 

החלק השני – לעורר אהבה לעשייה על ידי עידוד וחיוך.

 

על מנת לחנך את עצמנו לאורח חיים מסוים יש ללכת במקביל בשתי דרכים – הראשונה – לעשות ולהתרגל, העשייה הטכנית. והשנייה – להתאהב בעשייה. לעשות עם חשק, התלהבות וחיוך. רק עם שתי הדרכים ביחד ייוולד השינוי האמיתי והמיוחל.

 

ילד שאבא שלו הכריח אותו לעשות משהו, הרי כשיגדל ויהיה ברשות עצמו הוא לא יעשה את הדבר הזה. לעומת זאת, אם במקביל לדבר שהוא התבקש לעשות ההורים גרמו לו לאהוב את העשייה, כשיגדל הוא ימשיך לעשות זאת בטבעיות. כך הם הדברים כשאנו רוצים לחנך את עצמנו לקיום מצוות, לאורח חיים תזונתי, להתמדה בספורט, ללימודים ומטלות החיים השונות.

 

הנה תרגיל מעניין ונחמד: רשמו לכם במחברת – איך אתם מפעילים את עצמכם? איך אתם גורמים לעצמכם לאהוב את הלימודים, הצעידות, הדיאטה ועוד? תנו דעתכם לתשובות ולנכתב לעיל.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מתכוננים לחתונה?

גם לכם כמו שאתם

הנשיקה של אלוקים

איך אתם ישנים?

אהבה תמורת אהבה

חכמת סיני

השילוב המצנח – רפואה מסוג אחר!

זה היום שלנו

בשביל מה מקבלים את התורה

קבלו אותה באהבה

הברית מהר סיני

 

ועכשיו, לעשרת הדיברות

 

אנכי ה' אלוקיך – מצוות האמונה, להאמין בעצמנו גם כשקל ובעיקר כשיש קושי ומצוקה. כשיש אמונה, אין שום כוח בעולם שמונע מאיתנו להתקדם.

 

לא יהיה לך אלוקים אחרים על פני – בכל תקופה יש אליל אחר בדמות טרנד תזונה חדש, תוספי מזון, סדנאות, משחקי טלוויזיה, סגנון לבוש ועוד. עלינו לחיות בידיעה שאף פרסום וטרנד חדש לא שולט בנו.

 

לא תישא שם ה' לשווא – כוח הדיבור פועל על מציאות חיינו. לדבר בלשון נקיה אל עצמנו, לשון מאמינה, מעצימה ומחזקת, במקום במילים מחלישות. להשתמש במילים שיביאו התרחשות חיובית במציאות.

 

זכור את יום השבת – לזכור את הבחירה שלנו בדרך בה בחרנו גם כשאנחנו עייפים ומרגישים שאין לנו כוח. לדעת לעצור ולשבת ולכייל מחדש את דרכנו.

 

כבד את אביך ואת אימך – יש בנו אבא ואמא פנימיים, אלו שרוצים לחנך אותנו, לשמור ולהגן עלינו. נכבד אותם, נקשיב להורים "הפנימיים" שרוצים בטובתנו ולא נמרוד ברצון האמיתי הטוב שבנו.

 

לא תרצח – לא להעליב את עצמי, לא להרוג את הרצון שלי על ידי פיתוי רגעי לעצלות, מתוק או כל דבר שיכול להוות פיתוי על מנת להחליש אותנו בתהליך מסוים, בדרך בה בחרנו עד לשינוי המיוחל, או השגת המטרה שהצבנו לעצמנו בחיים.

 

לא תנאף – נסתכל רק בצלחת שלנו. רק בתפריט שלנו. נסתכל פנימה ולא החוצה. לא נבגוד בעצמנו ובמה שהבטחנו לעצמנו.

 

לא תגנוב – מה שיש לנו הוא הכי טוב. ננהל ונרגיע את "הגנב הקטן" שבתוכנו. לא "נגנוב בסתר" עוגייה קטנה, ויתור על התמדה וכן הלאה.

 

לא תענה ברעך עד שקר – נהיה כנים, גלויים ואמיתיים עם עצמנו בתהליך שבחרנו בעזרתו לחנך את עצמנו, לא נשקר לעצמנו.

 

לא תחמוד – נקבל את המקום והדרך שלנו. נשמח ביש ולא נביט במה שאין. לא נעשה השוואות עם אחרים. יש לנו את כל צורכנו, את הטוב ביותר עבורנו.

 

נזכור היטב! שאנחנו לא מתקרבנים ולא מתבכיינים. מעכשיו אנחנו רק מצטיינים! כי הכל מתרחש פעמיים – פעם במחשבה ובפעם במעשה. הכל מתרחש בראש בפעם הראשונה, ואז מתרחש שוב במציאות!

 

ולנו יש את היכולת להשפיע על איך שהמציאות שלנו תיראה!

 

 

* * *

עדנה קדוש – אחות טיפול נמרץ, מטפלת ברפואה משלימה רב תחומית. מאמנת ותומכת על פי חכמת המזרח, המערב והחסידות. מורה בשיטת נקודתרפיה. מחברת הספר "49 ימי מסע". להזמנת הספר וסדנאות בריאות: 050-5574065, ednakadosh18@gmail.com וכן באתר www.ednakadosh.com

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה