פה שמח

כל מה שרציתם לדעת על הדיבור ולא ידעתם מוגש לכם במאמר הזה. בקלי קלות תשנו את מציאות הקול כולל הכל אם אתם רוצים חיים מלאים באיכות ופה שמח.

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 15.03.21

אז מה אתם יודעים עליו, על הדיבור? על קולה של המציאות אותה אנו יוצרים במו פינו ממש?

 

אם תרצו, הכל סביבו. הדיבור מחבר בין אנשים וקובע את איכות הקשרים ביניהם. אדם שמחפש אחר שלמות המידות חייב לשאוף תמיד לדיבור נקי ללא רבב. עליו להימנע מכל דבר שלילי משום שהדיבור משקף את המהות שלו.

 

דיבור שלילי הוא כמו מגנט – מדביק את האדם לדברים שליליים. דיבור חיובי – גם הוא מגנט, אבל לדברים טובים, להיות צינור של הטוב בעולם הזה.

 

החכם באדם, שלמה המלך ע"ה, אמר "חיים ומוות ביד הלשון" (משלי יח, כא). הפה יכול לבנות אך גם להרוס, להאיר את העולם או להפוך אותו לחשוך וקודר. תיקון העולם תלוי בנו – שנבנה ולא נהרוס. לכן אם מישהו העליב אתכם, נסו להתגבר על ההרגשה הראשונית שדורשת נקמה ולהחזיר לו. נסו לסלוח. זה יעשה לכם רק טוב.

 

הזוהר הקדוש אומר שדברי לשון הרע והדיבה שהוציא הנחש כשדיבר עם חווה גרמו למותה, למותו של אדם ולאנושות כולה. הנחש הקדמוני אמר דברי לשון הרע על בורא עולם – שהוא כביכול 'מתקמצן' כשאינו מאפשר להם ליהנות מהפירות של עץ הדעת. אמירה אומללה זו החריבה את כל העולם לדורי דורות.

 

ואלה דברים שרואים בחוש ממש בכל מקום. זה משהו, אגב, שבא לידי ביטוי באחד השדות הכי פופולאריים – התא המשפחתי. בלא מעט משפחות אני נתקל בדבר הזה. שהרי, איכות החיים של האדם מבוססת על איכות הדיבור במשפחה שלו. משפחה בריאה נהנית מתקשורת טובה ונכונה עם מילים טובות, מחזקות ומלאות שמחה ואמונה.

 

המילה – משפחה, בשינוי אותיות יוצרת את צמד המילים: פה שמח.

 

משפחה שמחה משתמשת בדיבור שמח. בבית כזה לא תשמעו ביקורת, גם לא פוגעים אחד בשני ולא משתמשים בכינויים פוגעניים שעושים נזקים איומים ולפעמים גם בלתי הפיכים. משפחה שמחה נשמרת מרכילות ולשון הרע – שהם החוליים של הלשון והורסים חיי נישואים, מערכות יחסים של האדם, וכמובן, את העולם כולו.

 

מאמרים נוספים בנושא:

מי כאן בעל הבית?

רק כמה מילים

רק מילה טובה אחת

רק מילה אחת

מילים קטנות

להצית את אש האהבה

בלי להעליב

מלא נקודות טובות

לשון מדממת

מילה של מאמן

מכה עוברת, אבל מילה נשארת

הגרסה הכי טובה של עצמכם

 

אי אפשר להתעלם מהעובדה שהפה דומה מאוד לכוח אטומי. ואם תרצו, זה בהחלט מסוכן וההרס שלו הוא בלתי נסבל או נתפס. אנשים שרוצחים את זולתם במו פיהם – עם המילים שלהם, ואחר כך שואלים, 'מה כבר עשיתי? רק אמרתי משהו/ הגבתי ל…' – אבל זו הטענה המפורסמת של הנחש הקדמוני שהארס שלו מסמל דיבור רעיל וקטלני.

 

מי שרוצה את החיים הטובים צריך לקבל על עצמו לדבר דיבורים טובים – מילים של עידוד, חיזוק, נחמה, תקווה ואמונה. זכרו, החיים והמוות נמצאים ביד הלשון. לכן המטרה של כולנו צריכה להיות שמירה על הכוח שניתן לנו בפה.

 

הגמרא (מסכת פסחים) מדגישה את חשיבות הדיבור הנקי, ומראה שהתורה יוצאת מגדרה על מנת לבטא ולהסביר על הצד הטוב ביותר את דבריה בנושא זה. לרוב התורה חוסכת במילים, אך במקרה זה היא ברורה מאוד, דבר המלמד אותנו שאפשר לומר את אותו דבר בכמה וריאציות אבל עלינו למצוא ולכוון אל האפשרות המושלמת והנכונה, ולדבר בנקיות ובנעימות.

 

אדם חכם שוקל את מילותיו, הוא חושב קדימה איך הדיבורים שלו ישפיעו על השומע באותו רגע וגם לטווח הארוך. לכן הוא יעשה הכל על מנת לא לגרום נזק, כאב או פגיעה לאף אחד. הדיבור שלו תמיד נעים לאוזן. זו הסיבה ששלמה המלך אומר שהדיבור של האדם החכם מעורר אנשים אחרים, משמח אותם. אנשים חכמים נזהרים מהמלכודת של היצר הרע ובעיקר בכוח האדיר שקיבלנו בפה – הדיבור. למה? כי היצר הרע תמיד יארוב לנו וינסה לחטוף את הדיבור שלנו ולהוביל אותנו לומר דיבורים שליליים.

 

הכלל הוא שעלינו לזכור היטב – שכאשר אנשים מדברים בצורה ראויה, הם נקיים, טהורים ומתוקנים בנשמתם! כי הדיבור הוא הביטוי של הנשמה והוא מהווה אינדיקציה למהותו של האדם. תוכן ודיבור ראויים חושפים לא מעט על פנימיותו, אופיו וחשיבתו. אגב, גם סוג ההומור בו הוא נוהג להשתמש מעיד על פרמטרים אלה.

 

אז הנה סיבה טובה למה אדם צריך להתאמץ ולתקן את הדיבור שלו, כי הוא לא רק קובע את טבע הקשר שלו עם בורא עולם אלא גם את הדרך בה יתקרב אליו ואל הסובבים אותו. את הדרך בה יתקשר ויבין מי כאן באמת בעל הבית – הוא או היצר הרע?

 

סיבה מספיק טובה להיות תמיד עם פה שמח, נכון?

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה