פולנטה עם פרמזן, מנגולד ושום

פולנטה עם פרמזן, מנגולד ושום היא מנה מהירה וקלה להכנה שמתאימה לחורף, מוגשת מהבילה וריחנית עם תוספת של מנגולד טרי שהוקפץ במחבת עם שום. המתכון של שוקי גלילי.

2 דק' קריאה

שוקי גלילי

פורסם בתאריך 21.09.23

זמן הכנה: 30 דקות | דרגת קושי: קל-בינוני | חלבי

מנת פולנטה פשוטה ומהירת הכנה שמתאימה לחורף: היא מוגשת מהבילה וריחנית, כשמעליה תוספת של מנגולד טרי שהוקפץ במחבת עם שום.

מנת הפולנטה עם ארטישוק שהצגנו כאן לפני כמה חודשים, הדגימה כיצד דייסת התירס האיטלקית הזו יכולה להיות בסיס למנה אנינה שמצדיקה הכנה ממושכת והגשה מושקעת.

אבל בימים כתיקונם, הפולנטה דווקא מקובלת יותר כמאכל מהיר הכנה. זורקים לסיר קמח תירס דק, יוצקים מים וחלב או מרק צח, מתבלים ומבשלים על אש גדולה תוך ערבוב כמה דקות והפולנטה מוכנה (לרוב מוסיפים גם חמאה וגבינה קשה כלשהי שהופכים אותה לעשירה ועמוקת טעמים). היא יכולה אז לשמש מצע חם ומשביע לשאריות התבשיל מאתמול (במיוחד אם זה היה תבשיל ברוטב עגבניות) או למשהו שאפשר להקפיץ מהר במחבת.

התוספת הכי פופולרית לפולנטה היא פטריות, ורבים אוהבים לאכול אותה עם רוטב עגבניות פשוט של פסטה. אבל כמה מהתוספות היותר חינניות מבוססות על ירקות ירוקים – קישואי זוקיני, אספרגוס, תרמילי אפונה ירוקים (שתיכף מגיע שיא העונה שלהם). וגם תרד – או מנגולד, שיכול להחליף את התרד בהצלחה כמעט בכל מתכון ולהתנהג אותו הדבר.

מצד אחד, דייסת הפולנטה המהבילה ועתירת הגבינה היא מאכל מצוין לערב חורפי, מחמם, עשיר ומשביע. ומצד שני, החיבור עם ירק טרי ורענן גורם לה להרגיש פחות כבדה. חוץ מזה, שחשוב לאכול ירקות ירוקים, בטח בחורף כשהם הכי יפים ועסיסיים.

המצרכים

ל-6 מנות

1 כוס קמח תירס לפולנטה

2.5 כוסות מים

2 כוסות חלב

50 גרם חמאה

80 גרם פרמזן מגורד (אפשר לשלב עם פיקורינו או גאודה, או סתם עמק)

3/4 כפית מלח

פלפל שחור

לתוספת המנגולד:

8-10 עלי מנגולד

3 שיני שום

מלח

אופציונלי: 1 בצל שנקצץ וטוגן עד השחמה בנפרד

להגשה:

שמנת חמוצה או מסקרפונה

מעט פרמזן או גבינה קשה אחרת, מגורדת או מגולפת בקולפן

מעט פלפל שחור

אופן ההכנה

1. מתחילים בגבינה/ות: מגרדים בפומפייה (עדיף דק אבל אפשר גס) ושומרים בצד.

2. עוברים למנגולד: מנקים היטב ומפרידים את העלים מהשדרות הלבנות. חותכים השדרות לאורך ואז לרצועות ברוחב של כחצי ס”מ ובאורך של 3-4 ס”מ. קוצצים את העלים לרצועות ברוחב של כס”מ וחצי ובאורך של 6-8 ס”מ.

3. מטגנים את החלקים הלבנים של המנגולד על אש בינונית-גבוהה תוך ערבוב במשך כמה דקות. כשהרצועות מתחילות להזהיב ממליחים, מוסיפים רבע כוס מים, מכסים ומאדים על אש קטנה עוד כמה דקות. קוצצים או כותשים את שיני השום, מוסיפים ומערבבים. לבסוף, מוסיפים את החלקים הירוקים ומקפיצים על אש גבוהה למשך 2-3 דקות. אם טיגנתם בצל זה הזמן להוסיף אותו ולערבב.

4. מכינים את הפולנטה: יוצקים את המים והחלב לסיר, מניחים מעל להבה גדולה ומוסיפים את קמח התירס, הפלפל השחור והמלח תוך כדי ערבוב. מביאים לרתיחה, מקטינים את האש ומבשלים תוך כדי ערבוב עד שהפולנטה מתחילה להסמיך (לא הרבה יותר מחמש דקות). טועמים ומתקנים תיבול. הפולנטה צריכה להיות במרקם רך ודייסתי – אם היא לא מוסיפים חצי כוס מים ומבשלים עוד 2-3 דקות.

5. מוסיפים את הגבינות, מערבבים ואחרי עוד דקה מסירים מהאש.

6. מגישים: לכל צלחת יוצקים פולנטה, מעליה מפזרים מנגולד, מגרדים/מגלפים פרמזן ומוסיפים כפית של מסקרפונה או שמנת חמוצה. אפשר לטפטף כמה טיפות של שמן זית ו/או חומץ בלסמי.

* * *

שוקי גלילי עוסק בשיווק באינטרנט ועורך את בלוג האוכל חומוס להמונים מאז 2006. שימש בתפקידי עריכה וככתב טכנולוגיה ואוכל בעיתונות היומית, באתרי חדשות, ובפרינט. נמנה עם דור המייסדים של האינטרנט בישראל והיה מעורב בהקמה, פיתוח וקידום (SEO) של עשרות אתרים ובלוגים, רבים מהם כאלו הקשורים לפעילות חברתית.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה