פוריות תחת אש

אכזבתה של אישה צעירה בכל חודש, מהציפייה לחבוק ילד משלה, נעשתה מורכבת יותר מהרגע שפרצה המלחמה בעזה. בעלה מבקש עצה דחופה...

4 דק' קריאה

הרב אליעזר רפאל ברוידא

פורסם בתאריך 06.04.21

אכזבתה של אישה צעירה בכל חודש,
מהציפייה לחבוק ילד משלה, נעשתה
מורכבת יותר מהרגע שפרצה המלחמה
בעזה. בעלה מבקש עצה דחופה…

כבוד הרב ברוידא שלום רב,

אשתי ואני עלינו לארץ ישראל לפני כשנתיים. השם כל כך עזר לנו ברחמיו ובחסדיו הנפלאים, וברוך השם מצאתי עבודה מצוינת כמורה באחת האקדמיות למוסיקה באזור מגוריי, ולאשתי יש עסק קטן אותו היא מנהלת מהבית. אנחנו גרים בפנטהאוז מדהים בקומה חמישית, בבאר שבע. בחרנו לגור בבאר שבע מכיוון שזה נראה לנו כמקום הבטוח ביותר בישראל – שקט ורחוק מהגבול. בכל אופן, המלחמה האחרונה בעזה שינתה את הכל, בגלל שהטילים שנורו על ידי החמס פגעו בעיר שלנו קשות. וגם סיבכו את חיי הנישואין שלי.

אז זאת הבעיה שלי: סלח לי הרב, מכיוון שעכשיו זה הרבה יותר מסובך ממה שהיה לפני המלחמה. אשתי ואני אנשים שמאוד אוהבים ספורט והתברכנו בבריאות תקינה וטובה. באופן מוזר ולא מובן, עדיין אין לנו ילדים למרות שכל הבדיקות שעשינו מראות שהכל תקין ובסדר גמור, שנינו אנשים פוריים מאוד ללא ספק. הרופאים, בעקבות תוצאות הבדיקות, אומרים שאין שום סיבה הנראית לעין בגללה אשתי לא מצליחה להתעבר, אבל עובדה – זה לא קורה. בכל חודש האכזבה שלה מובילה, בדרך כלל, למתח בינינו, ומשם הדרך לריבים וויכוחים על דברים חסרי משמעות קצרה. אנו נשואים כבר 6 שנים ועכשיו – כדי להקשות עוד יותר על המצב – נוספו גם טילי הגראד שמצריכים התמודדות בפני עצמה . בכל פעם שיש אזעקה יש לנו 45 שניות לרוץ למקלט שבקומת הקרקע בבניין שלנו. אנחנו לא מעיזים להשתמש במעלית בזמן כזה, לכן אנו צריכים ממש לרוץ חמש קומות למטה עד למקלט. דבר זה חוזר על עצמו 3-4 פעמים ביום ואף באמצע הלילה.

אומר לך בכנות, למרות הירידה המשמעותית בנפילת הטילים באזורנו, עדיין קיים הלחץ בינינו, לכן גם אין בינינו קשר פיזי כבר זמן רב. אשתי מאוד מפחדת שנפילת הטילים תהיה ברגע אינטימי בינינו, דבר שאוטם ומלחיץ אותה עוד יותר. לכן עכשיו, בנוסף לאכזבה הנורמאלית והלגיטימית שהיא מרגישה על שאינה זוכה להיות אמא, הפחד הפך למשהו מורכב ומסובך יותר בגלל הטילים מעזה, וגם בגלל התסכול שלה מחוסר קרבה פיזית עם בעלה. אין לך מושג מה הייתי מסוגל לעשות לחמסניק הראשון שייפול בידיי, אבל אני יודע שזה לא יפתור את הבעיה שלי.

הרב ברוידא, אנא ממך תן לי עצה כלשהי. אני יודע שהשאלה שלי יכולה להישמע קצת מורכבת ואף מסובכת, אבל אני בטוח שהשם ייתן לך את המסר הנכון עבורי. בהערכה רבה, חיים מבאר שבע.

חיים היקר שלום,

הריבים/ויכוחים בינך לבין אשתך די צפויים, מכיוון שאתה ואשתך מאוד לחוצים בכל חודש מהציפייה להיריון, וכשאתם מגלים שאין היריון אז נוספת גם הרגשת האכזבה בכל חודש. אני יודע שזה לא קל, אבל אתה, כגבר, צריך לגלות ערנות, לצפות את כל אותם מצבים מסוכנים שנתונים לחוסר יציבות, ולהימנע מעימותים חסרי משמעות, במיוחד בזמן בו אשתך יכולה להתעבר (זמן הביוץ אותו ניתן לגלות בבדיקה פשוטה). עצבים ולחץ אף הם תורמים את חלקם השלילי לחוסר פוריות בני הזוג. לכן ברור הדבר שהם לא מועילים כלל ויש להימנע מהם.

לפני שאתייחס לנושא איום הטילים, אני רוצה לשאול אותך שאלה: האם אתה ואשתך ביקשתם מהשם ילד? הרי על פי הטבע הכל בסדר, אבל עדיין, אין לכם ילדים. ברור שזאת קריאת-התעוררות מהשם. ברגע שאתה ואשתך תכוננו קשר אמונה מונחה ואמיתי עם השם, בודאי שהוא ייתן לכם ילדים.

חיים, אתם גרים באחד הפרברים המדהימים בנגב. קילומטרים רבים של מקומות מדהימים נמצאים לידך, מקומות בהם תוכל לדבר עם השם. אם הייתי גר שם, הייתי מצטייד בבקבוק מים, מוצא לעצמי איזו גבעה וצועק מכל הלב להשם. אתה יכול לצרף את אשתך אליך (אם היא לא מפחדת) כדי שגם היא תתבודד, ותהיה כמובן בטווח הראייה שלך. בקש ממנה לשפוך את ליבה לפני השם, שתדבר במילים ובשפה שלה עם השם (במקרה שלכם בשפה האנגלית איתה קל לכם יותר לבטא את עצמכם) – ושתתחנן בפני השם שייתן לה את מבוקשה. חנה, אמו של שמואל הנביא זי"ע, עשתה את אותו הדבר. כך גם יצחק אבינו ורבקה אמנו ע"ה. וכך גם אתם תעשו וכמה שיותר.

בנוסף, נסה לאכול כמה שיותר אוכל בריא וטבעי למשל: תאנים, שום, ביצים, חילבה, חלב חם ושקדים טבעיים – כל אלה הם דברים שמסייעים לפוריות הגבר. ושניכם צריכים לאכול ענבים סגולים (אדומים) – זה מועיל גם לגבר וגם לאישה.

כל זמן שאיום הטילים מרחף מעלינו, אינך יכול "להכריח" את אשתך להיות רגועה. הערך את רגשותיה. זכור! אתה, כגבר, בא – על פי מה שכתוב בספרים הקדושים –מצד השכל, ואשתך – מצד הרגש, לכן אל תנסה לשכנע אותה להירגע גם על פי נתונים סטטיסיטיים, כביכול, שאחד למאה או אלף קורה משהו – אז מה הסיכוי שזה יקרה דווקא לה… כמו כן, אל תטיף לה דברי אמונה. בשני המקרים היא רק תתעצבן ותילחץ. במקום זה, שמש לה דוגמא של אדם רגוע ומחוזק. הזדהה עימה, הרגש את מה שהיא מרגישה, ואל תיפול לרחמים עצמיים על עצמך. נצל כל זמן אפשרי כדי לשוחח איתה. תן לה את כל זמן ההקשבה שהיא צריכה. תסביר לה שזה טבעי ומובן לחלוטין להרגיש חשש ופחד בגלל המצב, ושאתה שם בשבילה והשם נמצא עם שניכם תמיד. דבר איתה בטון מבין וסבלני – וזה, כמובן, דורש ממך להתחזק באמונה, ובהמשך יחזק אותה.

למרות שעמדתי היא לא לעזוב את הבתים שלנו למרות המלחמה, במקרה שלך אני מציע שתצאו למספר ימי חופשה/נופש במקום שקט ורגוע. למשל, בים המלח – יש שם בתי-מלון נפלאים עם ספא. הרי אין מה לעשות בזמן המלחמה חוץ מלהיות בבית ביחד עם בני המשפחה. ולמעשה, עד שיהיה שקט בדרום והפסקת אש, את ימי הטבילה או את השבתות אני ממליץ שתעשו בבית מלון או בכל מקום שמרגיע את שניכם.

חיים, אם עדיין לא קראת את הספר בגן השלום, אנא קרא אותו. תגובות וביקורות מצד הבעל גורמות לאישה מתחים ועצבים, דבר שגורם נזק לפוריותה. במספר מקרים דומים לשלך, ראיתי נשים שלא הצליחו להתעבר, אך לאחר שהבעלים שלהן קראו את הספר וקיבלו את עצותיו של הרב שלום ארוש – דבר ששינה את דפוסי התנהגות אלה – נשותיהם אכן התעברו. סביבה נקייה מביקורת והערות מעניקה לאישה ביטחון ומחזקת את פוריותה.

בעזרת השם, אני מתפלל שתזכו להיות הורים עוד השנה. בברכה, הרב אליעזר רפאל ברוידא.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. Mallkah

ד' סיון התשס"ט

5/27/2009

אני מסכימה עם הרב שלא צריך ללחוץ ולריב תוכל לקרוא גם בספר קדושים תהיו נכון שהתבודדות ותפילות שלנו עוזרות ניתן לנסוע לקברי צדיקים כמו ציון של ארז הלבנון,לקבר רחל או למערת המכפלה ולשפוך בתפילות מן הלב או ספרי תפילות למינהם בזמן רצונכם לעשות מצווה פרו ורבו אתם צריכים שקט ומנוחה ולא להיות בלחץ של טילים או שכנים שצועקים כל הזמן או קודחים לכם מעל הראש בכל מיני טכניקות למינהם זה גורם ללחץ ולחץ לא טוב להתעברות ולא טוב גם אחרי-ההתעברות כי אם תמשיכו ליהיות בלחץ מכל גורם חיצוני כל שהוא אתם עלולים לאבד את התינוק/ת וזה לא טוב ממש-אני אישית הלכתי למקומות הנ”ל-והילדים נפלו לי

2. Mallkah

ד' סיון התשס"ט

5/27/2009

נכון שהתבודדות ותפילות שלנו עוזרות ניתן לנסוע לקברי צדיקים כמו ציון של ארז הלבנון,לקבר רחל או למערת המכפלה ולשפוך בתפילות מן הלב או ספרי תפילות למינהם בזמן רצונכם לעשות מצווה פרו ורבו אתם צריכים שקט ומנוחה ולא להיות בלחץ של טילים או שכנים שצועקים כל הזמן או קודחים לכם מעל הראש בכל מיני טכניקות למינהם זה גורם ללחץ ולחץ לא טוב להתעברות ולא טוב גם אחרי-ההתעברות כי אם תמשיכו ליהיות בלחץ מכל גורם חיצוני כל שהוא אתם עלולים לאבד את התינוק/ת וזה לא טוב ממש-אני אישית הלכתי למקומות הנ”ל-והילדים נפלו לי

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה