פרדוקס האהבה

זה היה כששתיתי את הקפה באותו בוקר, כשחשבתי לעצמי מה גרם לי לאהוב את הכלב שלי כך כך? מי יענה לי על שאלת המיליון?

3 דק' קריאה

רחלי רקלס

פורסם בתאריך 05.04.21

אז מה זאת אהבה? מישהו מתכוון לענות על שאלת המיליון?
 
בכל מקרה, התשובה היא לא בהכרח תשובת המיליון, אבל אהבה היא לא "מה הבן אדם הזה יכול לעשות בשבילי? אלא – מה אני יכול לעשות בשבילו?"
 
לא מזמן נזכרתי בכלב החמוד והמתוק שהיה לי, ג'וני, שאת תיקונו בעולם הזה סיים לפני כשנתיים. מה אומר לכם, הוא היה האהבה הקטנה שלי, הפשושי שלי. היה לי מן הרגל משונה שכזה – לדבר איתו מכל מקום שהייתי, משוכנעת שהוא שומע כל מילה שלי, מעין תקשור טלפתי. אחת הפעמים 'ששוחחנו' הייתה כשהלכתי ברחוב ודיברתי איתו. הזכרתי לו איזה חמוד הוא היה ואמרתי לו שאני מאוד מתגעגעת אליו, עד שהבחנתי באדם שהולך אחרי ולא מבין איך בדיוק מתנהלת לה שיחה חד-נשית… חוצפה!
 
בכל אופן, זה היה כששתיתי את הקפה באותו בוקר וחשבתי לעצמי מה, בעצם, גרם לי לאהוב את הכלב שלי, ולא רק בגלל העובדה שהוא חמוד ומפונק? כמעט שהתעוורתי מהאור המהבהב של הנורה שדלקה מעל ראשי כשקיבלתי את התשובה. הבנתי שאהבתי אותו מאוד בגלל שתמיד עשיתי בשבילו! ומעולם לא ציפיתי לקבל ממנו בחזרה. נו טוב, חוץ מהפינוקים המתוקים שלו….
 
באותו יום הבנתי שהמסקנה הזו מתאימה גם לקשר שבין הורים וילדים. כהורים, אנחנו עושים תמיד למען ילדינו, מהבוקר ועד הלילה, ואפילו אחרי. כמובן שאנחנו לא מצפים לשום דבר, חוץ מתודה וקצת הערכה, ולפעמים נראה שגם זה יותר מדי לבקש מהם.
 
ומה עם שאר סוגי הקשרים? חברים, למשל. מהם הקריטריונים לחברות טובה? רובנו נאמר שחבר טוב זה מישהו שתמיד שם בשבילך, אדם נאמן שיעזור לך בכל שעה שתצטרך אותו. כמובן, מהצד השני גם כן מצפים שתנהג כך. מעגל של 'תן מעצמך' דו-כיווני, מה שמעמיק ועושה את החברות מרתקת ויפה יותר.
 
עכשיו בואו נתבונן על הקשר בהא הידיעה – זוגיות. רובנו חווינו את התופעה הזו: בתחילת הקשר, במפגשים, היינו מוכנים לעשות הכל, אבל הכל, בשבילו/ה. מוכנים לחפש בכל החנויות בעיר, ובסביבה, את הדבר המיוחד שהם ביקשו, בלי להתפשר בפסיק על משהו כמעט דומה. לא היה דבר כזה שנגיד 'לא' או 'זה בלתי אפשרי' או 'עוד מעט'. זה מה שהיה בהתחלה.
 
עוברות כמה שנים, והופ – הזוג נשוי פלוס. לא יודעת מה אתכם, אבל אני ממש לא מרחפת כמו בימים ההם. לפעמים אפילו מאמץ קטן כרוך בכאב. למשל, כשבעלי מבקש תוספת של פסטה. אתה רציני? אני מגלגלת את העיניים ואומרת איזה 'אוףףףףף' מוגזם בעליל שמבהיר את העובדה שאני רוצה קצת לנוח! כי למה הוא מצפה, לפיית הפסטה שפתאום תופיע? אני צריכה לשלוף את הכנפיים שאני מחביאה מתחת לחולצה, והוקוס פוקוס, פשוט לעוף במטבח עם מקל הקסמים והכל נקי ומוכן? נו טוב, כמעט שכחתי את ה'יקירי, בשבילך הכל!…
 
אז מה קורה? מה ההבדל היסודי בין רוב הזוגות הנשואים מול זוגות שנמצאים בשלב הדייטים? אני חושבת שמדובר במאמצים ובהשקעה שבני הזוג מוכנים לעשות ולהשקיע אחד בשני. בחוגי המדע קוראים לזה "פרדוקס האהבה". יותר מאמצים = יותר אהבה. בתחילת הקשר, רובה אנשים משנסים מותניים ומתנהגים הכי יפה שאפשר, מוציאים את הטוב ביותר מעצמם, מתעלים ואפילו יוצאים מגדרם. אך כשהקשר מתחיל להיות יותר נוח, הזוג מתחיל לנוח ומאפשר למאמצי היתר ל'החליק' לאנשהו.
 
פרדוקס האהבה: יותר מאמצים = יותר אהבה.
 
מהו הסוד שיעלה את האהבה שוב על המסלול? להתמקד בעשייה אחד בשביל השני! אל תחכו עד שתקבלו את מה שאתם צריכים מבן/בת הזוג. תנו, העניקו ועשו למען החצי השני. כי אם לא, הזוגיות נתקעת בקיפאון נצחי, נכנסת למעין מבוי סתום. מישהו צריך לעשות את הצעד הראשון, אז למה שזה לא יהיה את/אתה? וחוץ מזה, אם אתם כבר בתוך המשחק, למה לא לעשות את זה הכי טוב – להוסיף אמונה ומודעות רוחנית לחיים שלכם?
 
בואו ניקח את המסר הזה כמה צעדים קדימה. כמה מאיתנו באמת יכולים לומר שאנחנו באמת, אבל באמת, אוהבים את הקדוש-ברוך-הוא? רובנו אפילו לא יודעים מה זה אומר בכלל, שלא לדבר על להאמין שמשהו כזה אפשרי ומעשי. ומה זה אומר לאהוב את אלוקים? שאנחנו עושים בשבילו בדיוק כפי שאנו עושים בשביל מישהו שיקר לנו אותו אנו אוהבים ! כדאי להתאמץ, אפילו לצאת מהאזור הנוח והמוכר לנו ולו רק כדי לפתח את הקשר המיוחד הזה איתו. לא תמיד אנחנו יודעים למה אנחנו צריכים לעשות דברים מסוימים, במיוחד אם הם 'מתנגשים' בהיגיון שלנו, אבל בסוף מתברר שזה היה הדבר הכי נכון לעשות.
 
בכל אופן, אנחנו בוטחים שמה שהבורא רוצה בשבילנו הוא רק לטובתנו הנצחית.
 
סקר קצר של 'האם אתם אוהבים את הקב"ה' עם אנשים שאתם מכירים יכול להניב שתי אפשרויות: או – שאנשים מעבירים ביקורת קשה ונוקבת על איך שבורא עולם מנהל את העולם, וזה אומר שאין להם שום קשר איתו, וכנראה שהם גם לא יהיו מעוניינים (אבל אי אפשר לדעת מה יילד יום). או – שאנשים יספרו לכם על איך שהם מצליחים בחיים בזכות הקשר המשגשג והפורה עם בורא עולם.
 
הנקודה היא, שכדי לפתח אהבה למישהו זה בעצם תלוי במאמצים ובהשקעה שלנו. אהבה לא מתרחשת סתם כך או לפתע פתאום, לרגש עצום כזה צריך לתת, להשקיע, להתאמץ עד שנראה תוצאות, כמו בכל דבר בחיים.
 
ואם אהבה אתם מבקשים, אז זה לא הזמן לשבת רגל על רגע, אלא ללכת על זה! פשוט מאוד, לעשות את זה, כמו הסיסמה המפורסמת של נייק – "פשוט, עשה זאת".
 
נ.ב. היום לנייק יש סיסמה חדשה: "אני יכול". מה שאומר, שבכל סיסמה שתבחרו להשתמש כמנטרה שתדחף אתכם קדימה, תגיעו רחוק ועם מלא אהבה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה