פרנסה קלה ובטוחה

90 דקות!!! זה היה הזמן שאותו איש מניו ג'רסי עבד במשך כל היום והרוויח טוב. אתם בטח מתפלאים ושואלים - איך עושים את זה?!

3 דק' קריאה

הרב שלום ארוש

פורסם בתאריך 06.04.21

90 דקות!!! זה היה הזמן שאותו
איש מניו ג’רסי עבד במשך כל היום
והרוויח טוב. אתם בטח מתפלאים
ושואלים – איך עושים את זה?!

ערך ועיבד: הרב אליעזר רפאל ברוידא

הרשו לי לספר לכם מה קרה בחתונה של אחד מתלמידי הישיבה שלנו. אחרי טקס החופה, כשהאקשן האמיתי של הריקודים והשמחה התחיל, אביה של הכלה משך אותי הצידה. פניו שהיו אמורות להיות מלאות בשמחה וחיוכים, התמלאו בדאגה, וקמטי הדאגה על מצחו העידו על כך כאלף עדים. ואז, כשלקולו התלוו חשש ופחד, הוא שאל אותי: "כבוד הרב, מה יהיה עם הפרנסה של בתי??? בעלה לא רוצה לעבוד, הוא מתעקש להמשיך ללמוד בישיבה!"

"נהדר", השבתי, "יש לו ראש מעולה והוא מתקדם מאוד יפה בלימוד התורה".

"כן, אבל מה עם הכסף?" הוא שאל.

ביקשתי ממנו להתבונן על כל שאר הגברים הנשואים מהישיבה, שנוכחו בשמחת בתו וחתנו – כולם היו שמחים ומאושרים. אמרתי לו שאף אחד מהם לא רעב ללחם. אמרתי לו, וגם בתו וחתנו לא ירעבו ללחם.

כאשר אדם משתוקק להקדיש את זמנו ואת האנרגיות שלו בלימוד התורה, השם שולח לו פרנסה קלה ללא מאמצים ועל כך יעיד הסיפור הבא: גבר צעיר, תלמיד ישיבה מניו ג’רסי, הצליח להתפרנס בדרך מפליאה ומדהימה – הוא עבד ביום בסך הכל 90 דקות!!! כסוחר בבורסה – הוא קנה ומכר מניות דרך המחשב הביתי שלו. הוא אפילו לא היה צריך לצאת מד’ אמות ביתו, השם נתן לו את ההזדמנות להשקיע את כל כולו בלימוד התורה מבלי "לבזבז" יותר מדי זמן על מקור פרנסה למשפחתו. עד כאן הכל טוב ויפה. הוא ביצע את תפקידו, כשהשקיע את רוב זמנו בלימוד התורה, לכן השם ביצע אף הוא את תפקידו ופרנס אותו ב-90 דקות ביום. אולם ברגע שהחל להסתנוור מהכסף הקל שהשם זימן לו, דבר שהוביל להגדיל בהדרגה את שעות העבודה ולקצץ את שעות הלימוד, הוא הפסיד הכל – את התורה ואת מקור פרנסתו במשבר הכלכלי הנוכחי.

זה בדיוק מה שאומרים חכמינו ז"ל (מדרש תנחומא, בשלח, כ) שהתורה ניתנה לאלה שאכלו את המן. אין מָן בלי אמונה.

חיפוש אחר מקור פרנסה הוא אחד ממבחני האמונה הגדולים בחייו של האדם. דוד המלך ע"ה אומר ב"אשרי" – מזמור קמ"ה בתהלים אותו אנו אומרים שלוש פעמים ביום, פעמיים בבוקר ופעם בצהריים: "עיני כל אליך ישברו ואתה נותן להם את אכלם בעיתו".

"עיני כל אליך ישברו" – משמע, ביטחון בהשם. כאשר אדם בוטח בהשם הוא יודע שכל מה שעליו לעשות הוא פשוט לחייך ולהפנות את ליבו אל השם יתברך, ואז יקבל את פרנסתו בזמן המתאים. ביטחון בהשם פירושו – שאתה לא צריך ערימות של כסף מתחת לאף שלך כדי להרגיש טוב. אם השם ייתן לנו כסף בזמן שאיננו זקוקים לו, נוכל לאבד אותו (בכל מיני דרכים) או סתם כך לבזבז אותו ח"ו. לכן "בעיתו" היא אחת הברכות הטובות ביותר שיש, וזאת ברכה שאתה לא יכול לקבל בלי אמונה. למעשה, הכוונה היא שברגע שאדם בוטח בהשם, אז השם שולח לו את הכסף למשכנתא או לשכר דירה, חשבון חשמל, טלפון וכו’ – ובעצם לכל מה שהוא צריך.

דוד המלך ממשיך ב"אשרי" ואומר (שם טז): "פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון". ראשי תיבות וסופי תיבות של הפסוק (פא"י ו-חת"ך) מהווים שניים משמותיו הקדושים של השם יתברך המסוגלים לפרנסה ושפע.

לכן, אדם שאומר את מזמור "אשרי" שלוש פעמים ביום ומתמקד באמונה, זוכה לפרנסה קלה. איך אפשר להיות בטוחים בזה? ובכן, עיקר הבריאה הוא לימוד האמונה, שהרי כל הקשיים הנערמים בדרכנו בחיפוש אחר מקור פרנסה, אינם אלא מסרים מהשם שעלינו ללמוד עוד ועוד אמונה. ברגע שנשאף להגביר את האמונה בכל יוזמה שננקוט, השם יפחית את הזיעה והמאמצים שלנו בחיפוש הפרנסה.

רבים טוענים שהקללה הנאמרת בתורה "בזיעת אפיך תאכל לחם" (בראשית ג, יט) הופכת את הטרחה במציאת הפרנסה, או בעיסוק בה, לדבר הכרחי. אולם, יש בידינו אפשרות לנטרל את הקללה הזאת מעלינו על ידי שנעטוף עצמנו בברכות. וכידוע, אין ברכה גדולה יותר מהתורה.

לכן, כאשר אנו לומדים תורה איננו צריכים לדאוג לגבי מקור הפרנסה. חוץ מזה, אין בתורה מצווה הדורשת מאדם לדאוג, אלא אנו מצווים במספר מקומות בתורה להקדיש את חיינו ללימוד התורה! זהו תפקידנו – ללמוד תורה, ואילו תפקידו של השם – לדאוג לנו לכל צרכינו. אבל הרבה אנשים הופכים את המשוואה הזו: הם רוצים שהשם ילמד תורה, והם כבר ידאגו לעצמם. לא פלא שרבים הם חללי המשוואה הזו ומסתובבים רוב ימיהם לחוצים עד עמקי נשמתם, סובלים מחרדה ומאולקוס ומעשירים את החברות המייצרות תרופות! ברגע שאנו דואגים, איננו מבצעים את תפקידנו ואת מה שמוטל עלינו! לחץ, חרדה ודאגה הם מעין נורות אדומות המאותתות לנו על כך שאנו חסרי אמונה וביטחון. חוסר האמונה גורם לנו לפספס את הרכבת ואת ייעודנו כאן בעולם, מכיוון שהסיבה היחידה שנשמותינו ירדו לעולם הזה היא אך ורק להשיג ולרכוש את מידת האמונה, שהיא המטרה העיקרית של הבריאה.

הרבה אנשים נותנים להשם עצה, כמו הבדיחה המוכרת על אותו אחד שהלך פעם לכותל והתפלל שעות על גבי שעות כדי שיזכה בלוטו. בסוף, יצאה בת קול משמים ואמרה לו: "לך ותקנה כבר כרטיס…" אמונה היא כרטיס הזכייה בלוטו והיא הדרך למציאת מקור פרנסה קל ובטוח.

חכמינו ז"ל מלמדים אותנו, שאם אדם מקבל על עצמו עול תורה, השם מסיר מעליו עול דרך ארץ, כלומר את עול הפרנסה. כי החוק הרוחני זהה לחוק הגשמי – אפשר להעמיס על גבו של השור רק משא (עול) אחד.

ברגע שנפנה אל התורה והאמונה ונבין שהשם הוא המפרנס אותנו, כפי שמובטח לנו בתורה (שמות ט"ז, יב): "…תשבעו לחם וידעתם כי אני ה’ אלוקיכם", נדע שזאת הערבות היחידה לפרנסה בטוחה וקלה.

כתבו לנו מה דעתכם!

1. יצחק

ט"ו אלול התשע"א

9/14/2011

לדעתי צריך לשלב לימוד עם עבודה ולא להפיל את כל העול על האישה צריך גם לצאת לעבוד בשילוב עם הלימוד ואז השם יפרנסנו בכבוד

2. יצחק

ט"ו אלול התשע"א

9/14/2011

צריך גם לצאת לעבוד בשילוב עם הלימוד ואז השם יפרנסנו בכבוד

3. מזרחי

ט"ו שבט התשס"ט

2/09/2009

הרב שלום צדיק הדור צדיק צדיק צדיק יסוד עולם נחל נחל נובע מקור חכמה.

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה