פרשת השבוע בשלח – לגבש זהות

מתחת לכל הכובעים שאדם מחליף במשך חייו נמצאת הזהות האמיתית שלו. רק אחרי שהוא מתגבר על מכשול הפחד הוא מוצא את בת המלך שאבדה בזהויות לא לה. את מי שהוא באמת.

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 15.03.21

אחד התהליכים הבולטים שעובר אדם בימי חייו הוא תהליך גיבוש הזהות. זה מתחיל בעיקר בימי נעוריו. ילדים קטנים פחות שואלים את עצמם מי אני ומהם היעדים אליהם אני אמור להגיע, הם חיים את הכאן ועכשיו. הם בשלב ערפול הזהות.

 

בשלב מתקדם יותר, הנער מתחיל לשאול את עצמו שאלות לגבי זהותו, לגעת בנקודה הייחודית לו, זה שלב גיבוש זהות, בו הנער מעז קצת למרוד, להביע דעותיו וכך לצאת לעצמאות מסוימת מוכרחת המציאות להתפתחותו.

 

ואם אין לו את התעוזה הזו לצאת לעצמאות, הוא מגבש לעצמו בדרך כלל זהות שהוריו והסביבה הקנו לו. זה נקרא גיבוש זהות בטרם עת – שהאדם מתלבש בלבושים שהסביבה הלבישה אותו. והמצב היותר נעלה הוא, מצב בו האדם נמצא בחיפוש תמידי עד גיבוש הזהות בצורה מוצקה. וכאן יש ארבע שלבים, משלב של זהות מעורפלת עובר אדם לשלב של גיבוש הזהות. ומי שלא צולח את השלב הזה מגבש לעצמו זהות בטרם עת, ומי שעובר הלאה מגבש לעצמו זהות וחי את חייו באחדותיות, גוף ונפש, רוח ונשמה.

 

תהליכים אלו של גיבוש הזהות עברו ועדיין עוברים על כלל ישראל כאומה, ועל כל אחד ואחד כפרט. אין אדם שלא חי תחת כמה זהויות, ואין אדם שאין לו כמיהה פנימית לאחד את כל הזהויות שלו.

 

אפילו כשבוחנים את משה רבינו, מזהים תהליך המתחיל בזהות מעורפלת, כשהוא גדל בארמון של פרעה וכלל לא מודע להיותו בן לוי, והוא גדל עם אמא מצריה ומינקת עבריה. ובבגרותו, כשהוא לוקח צד עם אחיו העבריים בהכותו את המצרי אחיו, העבריים דוחים אותו כאינו משלהם, הוא בורח ומגיע לארץ כוש ומשם למדיין. כך עובר לו בין תרבויות, מגבש לעצמו זהות.

 

 

מתחת לכל הכובעים שאנו מחליפים במשך חיינו נמצאת הזהות האמיתית שלנו…

 

זה נמשך כך עד מעמד הסנה, שם מזכיר לו הקב"ה שיש לו אח בשם אהרון, שהוא מבית לוי, ושאהרון ייצא אליו ויחד הם יגאלו את עם ישראל ממצרים, כלומר מאובדן הזהות שלהם, כי גלות מצרים היא גלות של אובדן הזהות, ורק מי שגיבש לעצמו זהות – קרי האדם שגאל את עצמו – יכול לגאול את זולתו. וכאן המשימה הייתה קשה, כי אובדן הזהות של בני יעקב במצרים היה עמוק. לכן רק חמישית מבני ישראל יצאו ממצרים, השאר הפכו למצריים.

 

נמצא, שהאדם צריך כל הזמן לחפש את עצמו, להגיע אל פנימיותו, כי נשמת האדם עטופה בלבושים לא לה, בזהויות שהלבישו עליה ושהוא עצמו הסכים ללבוש. אחד תפס את הזהות של האדם הקשוח, והשני את הדמות של הכעסן, אחד לבש כובע של צדיק, והשני כובע של ליצן, ואין הכרח שזו הזהות האמיתית של האדם, ורק כאשר האדם מתגבר על כל פחדיו, הוא מגיע פנימה אל זהותו האמיתית ומוצא את בת המלך שאבדה בזהויות לא לה.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה