פרשת השבוע דברים – דברו איתי

פרשת השבוע דברים: זה לא משנה אם אתה אבורג'יני מאוסטרליה, הולנדי מאמסטרדם או אפריקאי משבט הזולו, פנה אלי, דבר איתי. כולם יכולים לתקשר איתי!

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 15.03.21

בסוף ימיו מכנס משה רבינו את ישראל כדי לשנן בפניהם את עיקרי התורה. נקודה מרתקת אותה מציינים חכמים בנוגע למעמד זה היא – שמשה עושה זאת לא רק בלשון הקודש, אלא בשבעים לשון!

ונראה, שהוא עושה זאת כדי להודיע לעם ישראל על מטרה נשגבה. זה נכון שעליכם להיבדל מחוקות הגויים וממנהגיהם, אמת שאתם גוי אחד בארץ ועם סגולה, אבל יש בזה צורך גבוה אותו עליכם להפנים ולהעביר בשרשרת הזמן: תכליתכם להיות ממלכת כהנים וגוי קדוש כדי שתוכלו לגאול את כל בני האדם, להאיר לכולם את התורה, לכן אני אומר לכם אותה כעת בכל השפות, כדי שתתחברו מעכשיו למשימה הנשגבה עליה עתיד לומר הנביא צפניה: "אָז אֶהְפֹּךְ אֶל עַמִּים שָׂפָה בְרוּרָה", שיחזרו כולם לדבר שפת הקודש, כמו שהיה טרם מגדל בבל בו התפצלה כל הארץ. נכון שזו תהיה משימה ארוכה ותמיד תהיו בין שבעים זאבים ככבשה, אבל זוהי מטרת העל – להאיר בעולם כולו שבעים פנים של תורה.

 

ראיה ברורה וניצחת שזו הייתה כוונת אדון הנביאים היא – שהוא אומר לתלמידו הנאמן לעשות אותו דבר: "וְהָיָה בְּעָבְרְכֶם אֶת הַיַּרְדֵּן תָּקִימוּ אֶת הָאֲבָנִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם הַיּוֹם וְכָתַבְתָּ עַל הָאֲבָנִים אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת בַּאֵר הֵיטֵב" – "באר היטב" פירושו בשבעים לשון, שיידעו כל העמים, יש תורת אמת בעולם והיא מזומנת לכל וייעודה להגיע לכולם, אלוקי ישראל הוא לא רק אלוקי היהודים הוא האלו-ה של כולם, והעניין שהוא נקרא אלוקי ישראל הוא משום שיש להם יש את העליונות המוסרית והשכלית למלא את הארץ דעה ותבונה.

 

את המסר הקדוש והתכליתי הזה המשיכו גם תלמידי משה רבינו, כלומר שאר נביאי האמת, וכך פונה הנביא ישעיה לכל יושבי תבל: "פְּנוּ אֵלַי וְהִוָּשְׁעוּ, כָּל אַפְסֵי אָרֶץ, כִּי אֲנִי אֵ-ל וְאֵין עוֹד, כִּי לִי תִּכְרַע כָּל בֶּרֶךְ תִּשָּׁבַע כָּל לָשׁוֹן" – זה לא משנה אם אתה אבורג'יני מאוסטרליה, הולנדי מאמסטרדם או אפריקאי משבט הזולו, פנה אלי, דבר איתי, כל אחד יכול לתקשר איתי, כִּי תוֹרָה מֵאִתִּי תֵצֵא, וּמִשְׁפָּטִי לְאוֹר עַמִּים אַרְגִּיעַ.

 

אומנם הקב"ה בחר בנו מכל העמים אשר על פני האדמה, להיות לו לעם קדוש, ורק באבות ישראל חשק ה' לאהבה, אך יש לכל זה מטרה נשגבה, כדי שבבוא העת, כשתהיה העת רצויה וראויה, ועם ישראל כבר לא יהיו בזויים ודווים נרדפים מוכים ומעונים, יוכלו ישראל לשמוע את הקול האומר להם  אֲנִי ה' קְרָאתִיךָ בְצֶדֶק וְאַחְזֵק בְּיָדֶךָ, וְאֶצָּרְךָ, וְאֶתֶּנְךָ לִבְרִית עָם, לְאוֹר גּוֹיִם. זה הייעוד האמתי שלכם, לעסוק בהפצה בכל העולם, לִפְקֹחַ עֵינַיִם עִוְרוֹת, לְהוֹצִיא מִמַּסְגֵּר אַסִּיר, מִבֵּית כֶּלֶא ישְׁבֵי חשֶׁךְ, להעלות את כל הנפשות שהפכו לסוטות מרוב ההתמכרות לתאוות, עד אשר כולם ישירו שִׁיר חָדָשׁ, יוֹרְדֵי הַיָּם וּמְלֹאוֹ, אִיִּים וְיֹשְׁבֵיהֶם, יָשִׂימוּ לַה' כָּבוֹד…

 

זה גם הטעם שבסוכות היו מקריבים שבעים פרים כנגד שבעים אומות העולם, כי הקורבנות מחברים ומקשרים את כל ברואי העולם לשורשם, ומציון שיש לה שבעים שמות תצא תורה לכל בני האדם. לישראל תפקיד עולמי, וזו גם עבודתו של כל יהודי – להתחבר ל'שבעין אנפין נהורין' בידיעה שכל העולם תלוי בו ורק הוא יכול להעביר את חלקי נשמתו הסגוליים לעולם.

 

וזו על פי רש"י צריכה להיות כוונת כל יהודי באומרו: "שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד",  שיכסוף ליום בו ה' שהוא אלוקינו עתה ולא אלוקי הגויים, עתיד להיות ה' אחד, היינו אלוקי כל העולם, והשבעים אומות יחזרו להיכלל באחד.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה