פרשת השבוע נצבים – זאת הבחירה שלנו!

פרשת השבוע נצבים – נכון שהאדם נולד עם נתוני פתיחה המשפיעים על הבחירות שלו, אך נתוני פתיחה לא חורצים גורל. קיבלנו את החופש לבחור! כי אם תרצו, אין זו אגדה!

2 דק' קריאה

אהרון פריבר

פורסם בתאריך 15.03.21

מצד ארבעה דברים אומר הרמב"ם יש הכרח לומר שאנו בעלי יכולת בחירה על כל מעשינו. הטעם הראשון שמוכיח זאת הוא מצוות התורה, אם האדם היה מוכרח במעשיו אין טעם במצוות התורה ובאזהרותיה, ממילא אין לאדם בחירה במה שיעשה.

 

הטעם השני המוכיח זאת, שאם אנו מוכרחים במעשינו, בשביל מה צריכים ללמוד ולהשכיל, מה טעם  לטרוח ולעמול בדרכי המוסר? הרי כמות ואיכות החכמה נקבעה לאדם מראש ואין הוא יכול לשנותה, ומי שאונות המוח שלו מאובנות כי כך נולד כלום לא יעזור לו, ומי שדרכי המוסר שלו נלוזות שום דבר לא ישנה אותו, האם הוא לכאורה חסר תקנה?!

 

הטעם השלישי, שאם אין לנו בחירה היה השכר והעונש עוול גמור, הן בין אדם לחברו והן מהקב"ה לנו, כי אם שמעון שהרג את ראובן היה מוכרח להורגו כי כך נגזר עליו, מדוע נענש שמעון? ואיך יתכן לומר שהקב"ה צדיק וישר אם הוא מעניש את מי שלא הייתה לו בחירה? וגם, מה טעם לשלם לו שכר על הטובות שעשה אם היה מוכרח בהן?

 

הטעם הרביעי שמכריח לומר שאנו בחיריים הוא – שאם אין לנו בחירה, בשביל מה לקנות בתים ולכנוס ממון ולברוח בעת סכנה? הרי אשר נגזר שיהיה אי אפשר שיהיה אחרת! וכל אלו הדברים השכל הישר מכחיש אותם, לכן גם מצד המקורות וגם מצד השכל מוכרחים לומר שהאדם בעל בחירה מוחלטת על כל מעשיו דיבוריו ומחשבותיו, ו"ממנו לדעת טוב ורע".

 

ושלא יעבור במחשבתכם דברי ההבל האומרים שהקב"ה גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע, לא כך הוא הדבר! אלא כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבינו, או רשע כירבעם, ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו ולא מי שמושך אותו או כופה עליו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזה דרך שירצה. לכן אומר הנביא ירמיהו (איכה ג) "מִפִּי עֶלְיוֹן לֹא תֵצֵא הָרָעוֹת וְהַטּוב". כלומר, אין הבורא גוזר על האדם להיות טוב ולא להיות רע. וכיוון שכך הדבר, נמצא שזה החוטא הוא הפסיד את עצמו, ולפיכך ראוי לו לבכות ולקונן על חטאיו ועל מה שעשה לנפשו וגמל לה רעה, הוא שכתוב אחריו מַה יִּתְאוֹנֵן אָדָם חָי גֶּבֶר עַל חֲטָאָיו. וחזר ואמר, הואיל ורשותנו בידינו ומדעתנו עשינו כל הרעות ראוי לנו לחזור בתשובה ולעזוב רשענו שהרשות עתה בידינו, לכן גם כתוב "נַחְפְּשָׂה דְרָכֵינוּ וְנַחְקֹרָה וְנָשׁוּבָה עַד ה'".

 

אומנם זה נכון שהאדם נולד עם נתוני פתיחה המשפיעים על הבחירות שלו, אך נתוני פתיחה לא חורצים גורל. למשל, אם ייוולד אדם קשה ההבנה השכלית, ביכולתו אם ירצה להיהפך לגדול דור או לטייס, להשכיל ולהחכים אף יותר ממי שהיה יותר מוכן לכך ממנו, כי ההכנות הטבעיות יכולות להקל או להקשות על ההשתדלות הנצרכת לו להגיע אל היעדים אותם הוא רוצה להשיג, אך אין נתוני הפתיחה חורצים את הדין שהאדם לא יוכל להשכיל ולשפר דרכי המוסר. הסביבה והגנטיקה אומנם משפיעים, אך יכולת הבחירה חזקה ומשמעותית יותר מהכל, ואם ירצה, אין זו אגדה, זו הגדה.

 

לפי דעה זו ורק לפיה אפשר ליישב את הכתוב "הַחַיִּים וְהַמָּוֶת נָתַתִּי לְפָנֶיךָ, הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה, וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ" – אומר לך הכתוב, מאחר שאתה בעל בחירה שמתי לפניך שתי דרכים – חיים וברכה, או מוות וקללה, ורצוני ממך שתבחר בחיים! ותדע שלבחירתך יהיו השפעות גם על זרעך, כי נתוני הפתיחה של זרעך תלויים בבחירה שלך.

כתבו לנו מה דעתכם!

תודה על תגובתך!

התגובה תתפרסם לאחר אישור

הוספת תגובה